Hmm, kul trådrubrik! Den antyder inriktning på kreativitet och fantasi utan trista hänsyn till realiteter, så här kommer min största önskning i denna anda:
Stenålderskängor! Helt platta, mjuka och ofodrade men lagom högskaftade. De skall vara smala i häl och ankel, raka längs stor- och lilltåsidan och tvärt avhuggna längs tålinjen i framkanten, utan den tomma halvcirkel man nu tvingas snubbla på bara för att få plats med tårna nånstans halvvägs in i skon
.
De skall vara tillverkade av ett helt stycke mjukt men stryktåligt fullnarvsläder, ofodrade och utan något som helst "vriststöd". Skorna skall vara så mjuka att de kan ligga helt tajt runt foten, men försedda med hellång snörning som reglerar vidden efter antalet sockor och ger plats åt en vinterinnersula av yllefilt. Sommarinnersulan skall vara av läder.
Yttersulan skall vara tunn men framför allt lika böjlig som min fot, gärna skarpt men grunt mönstrad, med en fördjupning i hålfoten mellan häl- och framfotsdel, utan att det skiljer det minsta i höjd mellan delarna. Den skall vara gjord av en mjuk gummiblandning som funkar på våt klippa. Det skall finnas en rejäl gummikant uppdragen runtom för att skydda ovanlädret från vassa stenar.
Till detta önskar jag mig en passande "yttersko", som i princip skulle kunna se ut som en nätsko av kraftiga remmar som dras åt jämnt kring hela foten med ett handgrepp, integrerade med en tunn, lagom styv och stegjärnsförsed yttersula
.
Tips, någon
?