Nynäsleden

I morrn tänkte jag cykla till Nynäshamn för första gången.
Är leden bra och rolig eller tråkig och seg?
Tänkte ta pendel hem och planerar att åka rätt tidigt... innan 7 helst.
Ja ja det hör ju inte till frågan men...

Alltså:

Är leden bra och rolig eller tråkig och seg?

Cyklade den förra helgen... mycket nöjd... kanonkul led. en dagstur lång... ta med käk dock... va smått tokhungrig när vi kom t nynäshamn!

Hupp

Ja det tog sin lilla tid som "otränad" med min orejsiga hojj...
Körde fel ett par gånger men överlag trevligt förutom motvinden sista 28 kilometrarna...
Åkte 06:10 och var med tre raster framme vid 11:45 (totalt cyklade jag 94,37km på 04:56:35 gör snitt på 19,09, ingen världsmästare men jag är nöjd eftersom det är baken som krånglar mest vid långkörning...

Niklas

Hmmm, jag...

...antar att du inte menar vandringsleden som börjar/ansluter från Nynäshamn. Sörmlandsleden alltså.
Den har jag gått, via Paradiset till Rudan. Det var ca 55 km och tog 14 h, varav 8 h med pannlampa (kul!).

/Thomas http://www.sldk.org

VI startade vid skanstull!

från city mot globen.. finns det en bro "under" bron mot globen :p där startade vi... skyltat hela vägen " nynäsleden"

Svada

om en dagstur från leden finns på min hemsida.

OBS, oredigerat!

Har haft ambitionen att lägga in kartor över området men det lär nog dröja. Om det ens någonsin blir av!?

MVH
Jmlvoe

Cyklade den så kallade Nynäsleden (Svenska Cykelssällskapets cykelled) mellan Skanstull och Nynäshamn i strålande väder i lördags. Såg en och annan cyklist längs vägen, liksom mängder av motorcyklister (en och annan dödsföraktande sådan också tyvärr).

Turen är väl inte världens roligaste i början när man kör på cykelbanor, så här års med en hel del rullgrus från vintern dessutom. Men när man väl har kommit in på mindre landsvägar söder om Lissma (i höjd med Handen) blir det roligt och omväxlande. Särskilt de sista milen mellan Sorunda och Nynäshamn är ju kalasers med öppna fält, hagar och fina gårdar.

Sen kan jag verkligen rekommendera att väl i Nynäshamn köra ut kustvägen som går som en slinga sydöst om Nynäshamns hamnområde. Öppet hav och superfin kust.

För den som ska ta pendeln tillbaka till ära och redbarhet (?) kan det vara bra att veta att den bara går en gång i timmen (xx.07) på helger.

Kolla in http://www.nynashamn.se/turism/cykla/index.html för lite mer info. Huruvida du kan få någon vettig info från Svenska Cykelsällskapet om turen ifråga vet jag inte för deras sajt tiger som muren.

Men fin är leden i alla fall.

/ G

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg