Nygammal

Hej
Satt senast i en kajak i mitten av -80 talet. Skall nu ut på några dagars paddling med lite mer erfarna paddelkamrater. Har den samlade kunskapen här på forumet några konktera tips på "braatthasaker", "tänkpåatt" eller annat som kan va bra.
Jag har stor erfarenhet av att vara ute både på fjäll och skog men just paddling i kajak har jag inte pysslat med på länge...
Anledningen varför jag frågar här är för att slippa tråkningar av kompisarna :)

Ikeakassar

att bära pryttlar med från bil till brygga från vattenbrynet till lunchplats och tältplats.

Toaspade och toapapper.

Dricksvattenflaska och jägarsnus äpple åtkomligt under paddlingen. Kikare och kamera om du har vattensäkrade, karta och kompass i lämpligt fodral.
Personligen tycker jag det är bra med fickor på flytvästen.

Campingpryttlar. God mat. Vattendunk ger också bra stabiltet i kajaken.

Thure

Om du ska hänga med dina erfarna kamrater utan att slita hund skulle jag rekommendera en uppiffning av paddeltekniken. Få igång de stora muskelgrupperna, rotationen i överkroppen och paddeldrag-styrtag. Om du paddlat en del förr kommer nog tekniken tillbaka fort. Annars se YT-filmer mm och hyr/låna kajak ett par timmar och träna i en lugn vik.

Det är ok att vara sämst i gruppen och den de andra får vänta på, men man kan göra något för att inte framstå som totalt blåbär. När jag skulle börja klättra i berg läste jag på, tränade i backar och gick upp på Städjan för att träna med stegjärn. Då hade jag lite koll när det var dags för gear up och inknytning i Alperna.

Öronproppar, det brukar blåsa en del o därmed prassla mycket i tältduken.

Packa fika o lunch så att det är enkelt att få tag på. Solskyddskräm!

Just det solen är skoningslös på sommaren!

En av mina största missar på min "premiär"-långfärd 2010 var att jag hade glömt ta med Lypsyl.
Smärtsamt med torkade spruckna läppar. Smorde in med matolja och det lindrade något.

lycka till
thomas
(keep most of the water on the outside of the kayak)

Kanon

Tusen tack för tips
Vi är två paddelrookies och två erfarna. Har ju inte paddlat på tur tidigare så jag funderar på klädval i kajaken? Samma som på fjället? Antar att barfota och sandaler är bra på fötterna eller blir man kall av den kombinationen?

Klädval beror ju på säsong. Är det snart i tiden så skulle jag säga neoprenskor/våtsockar, vindbyxor och vind/regnjacka och mössa/sydväst. Är det senare i sommar är barfota i sandal okej och kort/badbyxor, syntet t-shirt och vind/regnjacka.

/Måns

Många öar har gott om huggorm och jag som är rädd för huggormsbett går inte gärna barfota överallt. Ta med ett par skor att ha iland.

thomas

En liten tripod-pall att sitta på är proffsigt. 49:- på Clas Olsson. Ett par freesbees är kul på kvällningen. Freesbeegolf roar alla!

Jag skulle räkna m att kläderna jag paddlar i inte kommer att vara torra när jag slutar paddla. Det brukar läcka lite genom kapellet, lite skvätter det o du kommer säkert att stoppa händerna i vatten då och då. Så räkna inte med att du ska kunna ha dina paddelkläder på kvällen.

Många bra råd och tips, börjar få ordning på utrustningen.
Återstår bara två funderingar.
Val av skor/kängor att ha på sig i kajaken, antar att man plaskar ut i vattnet en bit när man skall ombord??
Val av lämplig kajakwhisky??
Vad det gäller whisky så måste den väljas efter aktivitet. När jag jagar skogsfågel så är det The Black Grouse som gäller...men när man skall paddla??

Vid kajakpaddling är det alltid en kajakrullad singlemalt som gäller. Alltid.
Det finns dessutom hyggliga whiskyglas i plast på Clas Ohlsson som du kan skaffa samtidigt som du köper vinglasen. Bra för att undvika tråkningar.

/Måns

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg