Nyfiken på liggcyklar?

Styrning

Jag satt och kollade bland de länkar som ni lagt in i denna tråd och har då sett bilder på cykelmodeller där styret inte verkar vara direkt anslutet till gaffeln.

Ett exempel på det finns på den intressanta tandemcykeln Pino.

http://www.hase-bikes.com/ens/pino/index.php

Är det någon som vet hur styrningen fungerar? Det måste vara någon form av länk från styret fram till framhjulets gaffel.

Om det är en styrlänk mellan styre och gaffel verkar det upplagt för att få glapp i densamma, vilket nog skulle vara kraftigt irriterande. Ni som kan sånt här, skriv gärna och berätta hur det funkar.

/Joakim
 
Re: Styrning

Joakim, kolla på bilden på denna sida, så tror jag du kan se hur det fungerar....

http://cykeltur.se/modules/mylinks/singlelink.php?cid=4&lid=20

Banankontakt; sa:
Är det någon som vet hur styrningen fungerar? Det måste vara någon form av länk från styret fram till framhjulets gaffel.

Om det är en styrlänk mellan styre och gaffel verkar det upplagt för att få glapp i densamma, vilket nog skulle vara kraftigt irriterande. Ni som kan sånt här, skriv gärna och berätta hur det funkar.

/Joakim
 
Re: Re: Styrning

bengtfalke; sa:
Joakim, kolla på bilden på denna sida, så tror jag du kan se hur det fungerar....

http://cykeltur.se/modules/mylinks/singlelink.php?cid=4&lid=20

/Joakim
[/QUOTE]

I länken hänvisas man vidare till en sida på enbart Holländska. Vill man förstå mer än enstaka ord kan man kopiera in adressen på http://babelfish.altavista.com/ och välja språk. Svenska finns inte med, men Holländska>engelska och Holländska>Franska.
Sedan är det bara att surfa runt på sidan, ibland blir det bra, ibland blir det pannkaka av översättningarna.
 
Re: Re: Styrning

bengtfalke; sa:
Joakim, kolla på bilden på denna sida, så tror jag du kan se hur det fungerar....

Tack för länken, men jag hittar varken text eller bild som beskriver hur styret och framgaffel länkats.
Kan någon förklara hur det fungerar och om det finns problem med glapp.

/Joakim
 
Länkarm

Titta på den här bilden som finns på tillverkarens hemsida så ser du länkarmen. Den cykel jag testade för 15 år sedan hade ett liknande system som föreföll fungera invändningsfritt.

http://www.nazca-ligfietsen.nl/images/occasions/occ04_explorer_groot.jpg

Upprepar min efterlysning av erfarenheter med liggcyklar från pendlare och vintercyklister.

Skall passa på att testa min grannes lite modernare liggcykel vid tillfälle. Han tycker att den är bekväm men han cyklar även på höghjuling.

Thure
 
Re: Re: Re: Styrning

OK, jag hade hoppats att det skulle framgå av bilden..... ;o)

Från vänster sida av styret (cirka 1 dm) från styrlagret går ett stag till motsvarande punkt på framgaffeln, alltså parallellt med ramröret. När styret vrids - vrids gaffeln och hjulet.

Visst kan detta fungera bättre eller sämre. Jag läste någonstans om en test av Azub (som också har denna konstruktion) där redaktören tyckte den var rent obehaglig att cykla på. Så damp det plötsligt ner ett grövre stag och när det var monterat var helt plötsligt cykelns beteende mycket bättre. Jag ska se om jag kan hitta testen igen och länka till den åt dig.

Så naturligtvis kan det bli glapp i denna konstruktion, på samma sätt som det kan bli i vanliga lager.

MVH/Bengt Falke

Editerat: Jag hittade länken till testen.....

http://www.bentrideronline.com/reviews/azubmax/azubmax.htm

Banankontakt; sa:
Tack för länken, men jag hittar varken text eller bild som beskriver hur styret och framgaffel länkats.
Kan någon förklara hur det fungerar och om det finns problem med glapp.

/Joakim
[Ändrat av bengtfalke 2005-01-31 kl 14:55]
 
Jag var på en riktigt dålig cykel-(och outdoor-)mässa i helgen. Enda ljuspunkten i sammanhanget var att HP Velotechnik visade liggcyklar. Jag provkörde en Streetmachine GTE.

http://www.hpvelotechnik.de/produkte/sm/index_e.html

Jäklars va kul! En helt annorlunda upplevelse. Det var svårt att hålla rak kurs, cykeln reagerade väldigt direkt på styrutslag. Enl. snubben jag snackade med så skulle den ändock vara stabil i högre farter. Baspriset låg på precis under 2000 euro.

Om jag vore intresserad av touring genom Europa på cykel, eller liknande, så skulle jag lägga mina cykelpengar på en liggcykel istf. en Thorn el. likn.

/Håkan
 
Jag har HP Velotechnik Street Machine GT alltså modellen före Street Machine GTE.

Den är vinglig i början och jag ramlade en gång när jag skulle stanna. När man väl har övat så det sitter i ryggmärgen så blev jag förvånad när jag lastade på packning och upptäckte att cykeln var lika stabil med packning som utan packning.

HP Velotechnik Street Machine GT är som säljaren sa också stabil i höga farter. Andra liggcyklar kan börja wobbla lite då.
 
pendling på liggcykel

Hej!

Förra vintern pendlade jag Örebro city - Sköllersta på min gamla "expeditions"-liggcykel (se http://rosnix.nu/~per/cykel/jouta/), givetvis utrustad med Nokian-dubbdäck fram och bak. Medges att en MTB eller citybike tar knölig terräng bättre, men på denna sträcka var det ganska lugnt (en dag under vintern kände jag att det var bättre ta en annan väg några km), rentav plogat för det mesta, så fördelen ur komfort och - vad jag upplevde det - hastighet övervägde.

Sommarpendling på dessa avstånd var naturligtvis "tjoho!" - med slicks på i stället fick cykeln visa vad den gick för. Under 5 km ser jag ingen anledning att använda "liggis", men den fungerar fint för sånt också om det råkar vara en sådan cykel man har till handa.

/Per Eric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg