Nyfiken på liggcyklar?

Passerar ofta

Det stämmer att jag pendlar mellan Göteborg och Karlskrona. De få gånger jag kör bil passerar jag alldeles inpå Jary i Växjö. Jag kommer definitivt att passa på att gå in och titta på liggcyklar där.
Tack för tipset.

/Joakim
 
Har inte riktigt koll på vilken väg man kör Karlskrona - Gbg, via Växjö.

Jary ligger iaf på Högstorp. Väg 30 (från Blekinge) eller väg 25 (från Ljungby), i Fagrabäcksrondellen mot Högstorp, i Högstorp första vägen till vänster och så ligger det där.

/Håkan
 
Vanlig butik?

De gånger jag kör bil brukar jag åka via Växjö, Värnamo och Borås, vilket är 4,5 mil kortare än via Laholm och E6.

Är Jary en butik med normala öppettider, dvs. kan man bara drälla förbi eller är det mer en garagebutik där man måste beställa tid innan man kan komma på besök?

/Joakim
 
Öppettider enl http://www.jary.se
"Butiken är öppen Måndagar, Onsdagar och Fredagar kl. 16.30-18.30 samt Lördagar 10.00-13.00

Har du vägarna förbi vid annan tid hör av dig ( tel 0470-27235, mob 0709 706046 )"

/Håkan
 
Kolla på Jarys hemsida. Där står både öppettider och telefonnummer.

Öpppetiderna är på eftermiddagen några dagar i veckan men man kan alltid ringa och boka tid.

Dessutom kan ni få en länk där det finns massor med informaion om liggcyklar och alla runt dem:

http://www.liggister.org
 
Liggcykel för pendling? vinterbruk??

Hej.

Jag har lång erfarenhet av att arbetspendla med cykel i Stockholmsområdet vilket jag gör året runt. På sommaren har jag en touring/brevetcykel (Thorn Club Tour) och på vintern en mtb med navväxel.

Jag har inte någon srörre erfarenhet av att använda liggcykel. (Hyrde en i början av 80-talet som jag körde runt med i Stockholms innnerstad under en helg). Tyckte den var skrymmande och med lång hjulbas lite trög att svänga med.

Mitt intryck är att liggcykel är mer touring än pendelcykel och jag är tveksam till liggcykel under vintern i varje fall när det är snö och isproblem då jag instinktivt känner att det är svårare att parera sladdar med liggcykel.

Har någon av er erfarenheter från vintercykling/pendelcykling med liggcykel?

Thure
 
Jag låter andra svara på erfarenheter av vintercykling men jag vill ändå betona att det har hänt väldigt mycket med liggcyklar sedan början 80-talet precis som det har gjort med valiga cyklar. Tänk bara på mountainbikens utveckling och genomslag! Jag tror att liggcykeln mycket väl kan stå inför ett liknande genomslag om den börjar massproduceras och priserna därmed kommer ner tillsamma nivåer som för vanliga cyklar. Idag är nog priset för de närmast handbygda liggcyklarna från Holland och Tyskland den största orsaken till att inte fler använder dem.

Idag har många (de felsta?) liggcyklar kort hjulbas vilket gör att de inte är längre än en vanlig cykel och att de blir mer lättmanövrerade i trång utrymmen, mindre svängradie osv. Jag föreslår att du går in och kollar på några leverantörers webbsidor. Exempelvis Toxy, Nazca och Challenge.

Du hittar länkar till dem och många fler på min hemsida http://www.cykeltur.se

MVH/Bengt Falke
 
Re: Trodde du ja..

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Liggcyklar gör sig säkert i platta Holland men i backiga Sverige suger dom musten ur vem som helst.

Har träffat många Tyskar som fått kliva av i uppförsbackar och föra cykeln och förra sommaren fick jag så prova en av just en Tyska som var på 3 månaders cykelsemester i Sverige.

Helt enkelt inte sant. Jag har cyklat liggcykel i några år nu, bla en 5 veckors tur med packning förra sommaren Stockholm->Nordkap->Narvik. En eller annan backe på den sträckan om man säger så.

Hon förbannade cykeln och efter en tur på 30 minuter håller jag med. När det går uppför så liksom cyklar man rakt in i backen, tungt.

Det handlar en hel del om att vänja sig, speciellt om man är van ståcyklist, då krävs det tid för muskler och muskelminne att anpassa sig.

Samt att har ett lite annat sätt att växla ner och spinna i uppförsbackar, istället för att lägga kroppstyngden på pedalerna. Inte jobbigare, bara annorlunda.

Det enda långfärdsscenariot jag skulle använda en ståcykel istället för en liggis; vore nog en Corax-inspirerad expedition, i besvärlig terräng, där man kanske tom leder cykeln långa sträckor.

Själv cyklar jag på en Optima Condor (den ultimata liggis trekkern?), se följande länkar:

http://www.optima-cycles.com/gamme/condor.html
http://www.optima-cycles.com/voyage/voyage.html
http://www.optima-cycles.nl/eng/2-02-1.htm
 
Re: Var kan man prova?

Banankontakt; sa:
Ni som använder liggcykel - var provade ni första gången, i butik eller lånade av bekanta?

/Joakim


Hej Joakim!

Det kan vara problem att hitta liggcyklar att prova. Det finns så många typer och fabrikat så man bör prova så många som möjligt innan man bestämmer sig för att köpa. Problemet är att vi ännu så länge bara är ett par hundra liggister utspridda över Sverige.

HPV Sverige heter vår förening. Flest medlemmar finns i de tre storstäderna och i dessa hålls mer eller mindre regelbundet träffar där vem som helst är välkommen att titta närmare på cyklarna, många är också postitiva till provkörning, men inte alla.

Gå in på HPV Sveriges hemsida

http://www.liggister.org

här finns en hel del information gömd i arkiv och bakom länkar. Det finns också e-postlänkar till flera i föreningen och den vägen kan du ta reda på om det finns någon "liggist" i dina hemtrakter. Du kan även gå med i HPV Sveriges mejllista.

Alla som är intresserade av liggcyklar är välkomna att mejla mig så ska jag försöka hjälpa till.


Olaf Johansson
olaf@liggcykel.se
http://www.liggcykel.se
 
Hembygge

Jag har varit nyfiken på liggcyklar i 15-20 år och har tittat runt lite av och till. Nu har den här tråden väckt intresset till liv igen :)
Växjö ligger skapligt nära och kan räkna med ett besök i sommar...
Har inte bestämt om jag ska satsa på två eller tre hjul, när jag tittat runt på länkarna nu ser jag att ljul till trike är svåra att få tag på och oftast måste köpas utomlands ifall man bygger själv. Dvs "parhjulen" om man vill ha med axeltapp åt bara ett håll. Tydligen ska axeltappen vara minst 12mm och standard är 6 och 8mm. Mina funderingar är att slakta en cykelkärra eller rullstol, någon som har erfarenhet? De hjulen borde väl fungera?

Hur är liggcykel mot glappa knän? Cykla på vanlig cykel går skapligt men liggcykel har jag aldrig haft möjlighet att prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg