Nybörjarvandring

Hej!

Jag har tidigare varit scout och vandrat en hel del, dock ligger det på hyllan sen några år tillbaka. Nu har jag och min bästa vän spontant kommit på att vi ska ut och fjällvandra. Efter att ha googlat runt på detta så blev jag inte sådär jätte mycket klokare egentligen.

Vi har tänkt oss 2-3 dagar vandring,1- 2 nätter i tält och det jag har hittat lite om är jämtlandstriangeln, men det kanske blir lite tight med 2 dagar då? Eller vad tror ni?

Hur funkar det, vi hade tänkt ta bilen upp från uppsala, ställa den och sen vore det bra om man kom tillbaka till den också.

Väldigt tacksam för alla tips ni kan ge.

MVH
Stina

*Jämtlandstriangeln är fin på kalfjäll i princip hela tiden, dock väldigt mycket folk och lite väl motorvägsliknande stigar. 2 dagar är kort tid som nybörjare, minst 3 dagar på triangeln är mitt råd. Annars får ni småspringa mest hela tiden och hinner inte njuta,

*Ett alternativ i samma trakt kan vara Storulvån-Sylarna-Gåsen-Storulvån. Gåsen är grymt fint!

*Eller åk till Vålådalen, där finns fina leder och stugor, lite mer skog dock. Gå till Issjödalen och Pyramiderna och tälta där, sedan till Lunndörsstugan och sen tillbaka till Vålådalen. Extra tid...Blanktjärnsrundan...tar en halv dag.

*Alternativ ytterligare, gå Kläppen-Helags-Kläppen, parkera vid Kläppen. En dag extra....topptur upp på Helags topp

Hej!

Jag har tidigare varit scout och vandrat en hel del, dock ligger det på hyllan sen några år tillbaka. Nu har jag och min bästa vän spontant kommit på att vi ska ut och fjällvandra. Efter att ha googlat runt på detta så blev jag inte sådär jätte mycket klokare egentligen.

Vi har tänkt oss 2-3 dagar vandring,1- 2 nätter i tält och det jag har hittat lite om är jämtlandstriangeln, men det kanske blir lite tight med 2 dagar då? Eller vad tror ni?

Hur funkar det, vi hade tänkt ta bilen upp från uppsala, ställa den och sen vore det bra om man kom tillbaka till den också.

Väldigt tacksam för alla tips ni kan ge.

MVH
Stina

Även tips på vart vi skulle kunna köpa ett tvåmannatält för ca 1000:- tas tacksamt emot.

Tält

Hej!
1 000:- är en ganska tight budget. Såg dock idag i annonsblad från xxl att dom nu säljer ett Helsport 2 p tält för 999:-. Tror modellen heter Rondane. Har ingen egen erfarenhet av Helsport, men det jag läst om dom är övervägande positivt.

// Lelle

Planen är nu

Att vi ska utgå från storulvån och sova där natt 1från torsdag till fredag.
Fredag heldagsvandring, natt 2 fredag till lördag, tält.
Vandra lördag, tillbaka till storulvån, helst en annan väg än den vi tog oss dit. Natt 3, övernatta på storulvån igen.

Känns som en lagom första fjällvandring kan jag känna. Men tanke på att min kumpan aldrig ens gått med tungt packad väska.

Jag instämmer med ovanstående.

Övningsgå med den utrustning, de kläder och de skor ni ska ha på vandringen. Det kan lätt gå från en fantastisk upplevelse till ett rent helvete om man inte har förberett kroppen.

Se också till att gå i terräng. Gärna terräng så lik en vandringsled som möjligt, d.v.s. stenig och backig terräng.
När jag skulle ha med min flickvän på hennes första vandring var vi noga med att övningsgå, vilket gick helt smärtfritt. Tyvärr visade det sig att hennes fötter inte var lika förtjusta i att gå på stenig vandringsled som de var att gå på asfalt och i skogen, och hon hade konstant ont (riktigt ont) i fötterna de sista 4 dagarna.

När man går på stenig led belastar man fotbladet väldigt mycket, medan man på slät väg (och till vardags) främst belastar hälen.

Att vi ska utgå från storulvån och sova där natt 1från torsdag till fredag.
Fredag heldagsvandring, natt 2 fredag till lördag, tält.
Vandra lördag, tillbaka till storulvån, helst en annan väg än den vi tog oss dit. Natt 3, övernatta på storulvån igen.

Känns som en lagom första fjällvandring kan jag känna. Men tanke på att min kumpan aldrig ens gått med tungt packad väska.

Som nybörjare är man olika men jag tycker inte ni ska gå för långt, ont och stressigt är ingen bra start på fjällupplevelsen :)

Mitt tips är då: Starta i Storulvån och gå till Lill-ulvåtjärn, drygt 6 kilometer, först uppför 2 sen fin bred led resten av vägen. Finns jättefin "vindskyddad" tältplats nersänkt i ravinen vid vindskyddet. Där kan ni göra läger och gå upp en sväng mot Blåhammarleden eller liknande utan packning om ni vill/orkar efter middagen. http://mangsysslerskan.blogspot.se/2011/10/jamtlandstriangeln-september-2011.html

Dag 2 går ni leden upp mot Snasahögarna och viker av ner i dalen mellan Gertryggen och Tväråklumparna, ungefär samma distans men ingen led utan mer stig men vackert.

Ganska kort men bekväm tur, bättre att satsa lågt och sen utöka än tvärtom. Ta med karta så ni kan improvisera under turen. http://maps.google.se/maps?saddr=Ok...FZrkwwMdPKK8AA;;&t=h&mra=mi&mrsp=2&sz=13&z=12

Alt 2 som är längre, gå mot Blåhammaren, vid lill-ulvåtjärn vik vänster mot Enkälens vindskydd och tälta där vid vindskyddet, finns små tjärnar som är relativt vindskyddade. Dag 2 går ni Mot Sylarna och viker av till vänster när ni kommer till bron 3 km innan Sylarna...gå sedan till Storulvån på Sylarna-leden via Spåjme vindskydd, mestadels nerför så en bra dag 2. Cirka 1 mil första dagen och 1,5 andra...på en höft

Tips på bra tält till bra pris..som väger väldigt lite, runt 2,2 kilo.

Bergans compact light 2, runt 2700:- och håller många år.

Senast ändrad:
När ska ni vandra? Jag kommer att bosätta mig vid Ulvåtjärn ett par dagar med start måndag 6/8. Planen är bekväma dagsturer som smygstart på längre vandring en vecka senare. Går till Ulvåtjärn från Enafors och tänkte bla gå rundan via Blåhammaren och Enkälen.

Fulufjälletsnationalpark

Ett annat alternativ skulle vara att vandra i fullufjälletsnationalpark, bl a finnes sveriges största vattenfall och världens äldsta träd(!). Finns dessvärre ingen möjlighet att kolla på trädet om man inte går guidad tur, men trädet ser inte jättefett ut om man googlar ändå :p Oavsett så tyckte jag att det var en trevlig fjällmiljö även om det var ganska blött då vi var där, rekommenderar vattentäta kängor! Ganska brant stigning i början och därefter kalfjäll med ganska enkel vandring. Vi tog en runda på 3 dagar, två nätter. Man kommer tillbaka till samma stället som man börjar.

Sök efter vandringleder fulufjället så hittar du en karta. Om ni vill ha extra tips så kan man prata med naturumets personal.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg