Nybörjarvandring med tight budget

Begagnat...

Är smart att börja med. Du hittar en fjällräven ramsäck med volym för upp mot två veckors vandring för typ 500 kr, kolla blocket. Haglöfs Alaska/Grönland brukar också säljas. Dessa typer av säckar dög på Himalayaexpeditioner på 70-talet ;). Dessutom så bra att du kanske aldrig köper nåt annat, om du inte nördar in totalt ;).

Sovsäck med bra prestanda tempmässigt hittar du på Biltema för 3-400 kr. Lite tyngre än nödvändigt men bra att starta med. Liggunderlag, rekommenderar ridgerest, som är komfortabelt för att vara cellplast. Kök är enkelt, Trangia är bra förstaval men ett enkelt toppmonterat gaskök med kastrull väger mindre...

Skor ska du vara försiktig med, välj det du trivs bäst med och av bra kvalitet.

...tält bör du kunna hyra på ex vis Grövelsjöns fjällstation. Kolla.

Ja, undertecknad instämmer i vad som sagts om Grövelsjön.

//J

Tusen tack för alla råd, det var ju hur mycket matnyttigt som helst. Ett lättviktstält blir det nog för det kommer att vara bra att ha för cykelutfärder i Skåne (och längre bort). Sen har jag en del kläder och sånt eftersom jag springer.

Jag har även från andra hört att det är lite bergigare längre norrut. Lutar lite åt Åre, dit tar man sig med tåg billigt och enkelt och det finns gott om leder för nybörjaren. Jag tror det här blir en bra sommar!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg