Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning

Tips är att söka på Jämtlandstriangeln här också. Det finns väldigt mycket skrivet om den och även väldigt mycket i hundforumet om de bitarna.

Jämtlandstriangeln + hund gav ganska mycket matnyttigt. http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=736607

Har skummat runt lite bland diverse trådar och hittat bra info.
Om man vill gå hela rundan från storulvån till helgas och sedan från helgas till sylarna, vad kan man förvänta sig då? Får man se något annat häftigt som man annars går miste om, eller är de finaste bitarna inom "triangeln"?

Mvh
Jesper

om man tänkt gå i slutet av juli början av augusti. vad kan man då räkna med för typ av väder
(även om det självfallet kan skifta en hel del)?.
Får man ha hund med sig i rummen, någon som vet? Eller har de någon form utav samlingsrum för hundar?

Mvh
Jesper

Det kan vara allt från sommarvarmt med 20-25 grader till enstaka snöfall men just månadsskiftet juli-augusti är vad jag föredrar när jag ska till fjällen i Jämtland eller längre norrut. För det mesta kanske runt 10-15 grader men som sagt kan det bli vad som helst med kort varsel. Har haft väldigt mycket regn på senaste årens turer men det är nog bara otur.

I Storulvån får är hundrum lika med en väldigt spartansk men mysig stuga med vedspis och utan rinnande vatten på andra sidan en bäck. Kan nog variera men jag har aldrig hört om några separata rum där man lämnar hundarna (borde dessutom bli risk för slagsmål).

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/hjalp/

Får jag tälta i fjällen?
Ja, det får du. Väljer du att tälta vid en av STFs fjällstugor eller fjällstationer betalar du en tältavgift och får då tillgång till den service stugan eller stationen erbjuder.

Jag är också sugen på Jämtlandstriangeln. Fungerar fjällstugorna där enligt samma principer som fjällstugorna längre norr ut, alltså att man inte behöver boka i förväg? Jag undrar eftersom det på fjällstationernas hemsidor finns bokningsmöjligheter.

Jag är också sugen på Jämtlandstriangeln. Fungerar fjällstugorna där enligt samma principer som fjällstugorna längre norr ut, alltså att man inte behöver boka i förväg? Jag undrar eftersom det på fjällstationernas hemsidor finns bokningsmöjligheter.

Fjällstugor kan inte bokas i förväg, men alla får plats på ett eller annat sätt när man kommer dit, medan fjällstationer kan bokas; de erbjuder i regel olika komfortnivåer, så om man vill vara säker på att få den man vill är det säkrast att förboka, speciellt under högsäsong.

Hejsan! som rubriken lyder är jag på jakt efter en tvådagars övernattningstur i tält, överkommligt för nybörjare med hund.

Skulle gärna vilja se lite kalfjäll, kanske någon dal eller dylikt. Helst inte skog då tid spenderas i dessa på daglig basis!

Vart spelar inte så stor roll men utgångspunkten är Uppsala. Tanken är att gå kanske i en takt på 12-18km per dag.
Tipsa gärna om vilken tid som är bäst (vår, sommar, höst) för förslagen rutt!

Bilder välkommnas hjärtligt!

Mvh
Jesper

Jag tycker hösten i Jämtland är bäst, mitten av augusti till mitten av september..inga mygg och torrt i markerna.

Vill du ha kalfjäll så kan du utgå från Storulvån så är det i princip kalfjäll hela tiden, dessvärre rätt mycket folk på triangeln men annars trevligt område och det går att gå lite alternativa vägar mellan t.ex Blåhammaren-Storulvån..via dalen mellan Getryggen/Tväråklumparna) för att slippa folket.

Man måste bo i hundrum på stationerna och dessa blir snabbt uppbokade. Vill man använda dusch/bastu och toalleter så betalar man en dagsavgift som tältande så får man tillgång till att utbyttja stationens faciliteter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
plastfolie Vindstyrka på nybörjartur Fjällvandring 1
Mirlo Välmärkt men stillsam nybörjartur? Fjällvandring 2
robertho Nybörjartur, Abisko/björkliden - Tips? Fjällvandring 1
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Nilgrens Tips på nybörjartur v33-34 Fjällvandring 4
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg