Nybörjartips

Hej!

Jag planerar att nästa sommar ta med min då 11-åriga tjej o 21-åriga son ut på vandring. Vi är helt gröna när det gäller det här. Jag skulle behöva tips på olika ställen i fjällvärlden som är någorlunda lättvandrade, dit man kan ta sig utan bil, alltså med allmänna färdmedel såsom tåg och buss. Vi bor i norra Uppland.

Supertacksam för alla tips!
 
Jämtlandsfjällen: ni kan ta X2000 från Uppsala direkt till Enafors, restid sju timmar. Sen åker ni buss med alla andra vandrare upp till Storulvåns fjällstation. Därifrån kan man gå dagsturer eller ge sig iväg på t ex Jämtlandstriangeln till Sylarna och Blåhammaren.

Lite närmare rent geografiskt borde Dalarnafjällen vara, men jag vet inte hur man tar sig dit. Det borde rimligen gå bussar.

Ska ni tälta eller bo i stuga? Dagsturer eller längre vandring?
 
Lite närmare rent geografiskt borde Dalarnafjällen vara, men jag vet inte hur man tar sig dit. Det borde rimligen gå bussar.

Det går bussar 2-3 ggr per dag ända fram till Grövelsjöns fjällstation. Sjöstugan vandrarhem ligger också nära.

Fjällen runt där är ganska lättvandrade. Lite brant upp på fjället, men sedan är det lättvandrad platå.

Bra att ni planerar så långt i förväg. Då har ni möjlighet att förbereda er lite. Det ökar chansen för en lyckad tur. Ta några dagsvandringar hemmavid, t ex Roslagsleden, nu på sensommaren och i vår. Lär er hantera utrustning, laga mat ute, bära ryggsäck, känna er kapacitet. Gör en del misstag (dom gör vi alla, även oss friluftsnördar) hemmavid och få in lite rutiner. På fjället kan vädret slå om på ett ögonblick. Då blir det genast jobbigare att krångla med stormkök, ryggsäckar etc. Dagsturer fungerar jättebra som en början, men tält ger en större frihet. Även där gäller det att förbereda sig. Testa att campa i låglandet en fin hösthelg. Då vet ni att allt fungerar.

Lycka till!
Anders
 
Tåg till Abisko, Björkliden eller Riksgränsen. Där finns alla sorters boende från hotell till fina tältplatser beroende på önskemål. Det finns leder för dagsturer eller längre vandringar. SJ är inte billiga på biljettpriser men mindre barn åker gratis tillsammans med vuxen så det kanske inte blir så dyrt i alla fall. Resan tar ganska länge men är en upplevelse i sig, särskilt sista delen som går i fjällmiljö.

Det finns möjlighet att resa mellan olika stationer med tåg några gånger om dagen, man kan tex ta tåget från från Abisko till någon av stationerna i området och sedan vandra tillbaka. Det finns mycket info om sevärdheter och upplevelser på nätet. Det finns grottor i Björkliden, Trollsjön och historiska platser sedan rallartiden. Det finns en vacker kanjon i Abisko mm ......

Det går även att göra en utflykt över dagen till Norge med tåg, utsikten sägs vara väldigt vacker, jag har dock själv inte gjort den resan ännu.

Ha en bra resa och tänk på att planeringen är halva äventyret. Det går att använda samma modell på det som för lärande...en bra lärare planerar sitt arbete noggrant, en utmärkt lärare struntar i sin planering:)
 
Ha en bra resa och tänk på att planeringen är halva äventyret. Det går att använda samma modell på det som för lärande...en bra lärare planerar sitt arbete noggrant, en utmärkt lärare struntar i sin planering:)

Och vi excellenta lärare kör uteslutande med tröskelpedagogik. Lektionsplaneringen gör man när man går in i klassrummet.

Ärligt talat är det bra med en planering och träning, men man måste vara tillräckligt flexibel för att ändra vid behov, dvs nästan jämt.
 
Tack för alla bra svar, tips, råd och idéer! Sonen har tidigare varit vid Grövelsjön och har berättat hur fint det är där, så det kanske vore en idé då. Vi funderar väl på att inte ta alltför långa dagsetapper med tanke på lilltjejen, men sova i tält är det som gäller. Ja, förutsatt att vädrets makter inte sätter stopp för oss.

Bra tips det där om att tälta på hemmaplan först och testa. Har visserligen hanterat kök och sådant förut, men det var ett tag sedan, så lite uppfriskningar av kunskaperna skadar nog inte.

Ja, det känns skönt att ha så lång tid att planera. Det känns ju inte som att det är ett äventyr man får för sig att bara dra iväg på vecka från vecka. Kul ska det i alla fall bli och spännande! Har aldrig varit i fjällen förut, så bara att se denna del av Sverige blir säkerligen fantastiskt.

Tack än en gång för era tips och råd och jag tar gärna emot fler. =)
 
Ett konkret tips vad gäller Jämtlandsfjällen: om ni tar er till Storulvån enligt tidigare beskrivning så kan ni lämpligen gå 6 km till Ulvåtjärns vindskydd och tälta där i närheten, förslagsvis en bit upp längs bäcken som kommer norrifrån, mot Snasahögarna. Där finns väldigt fina tältplatser bland björkgläntorna. Därifrån kan ni sedan göra dagsetapper antingen till Blåhammaren eller upp mot Snasahögarna med topptur på t ex Getryggen om ni vill. Ni har nära till Storulvån och det passerar folk med jämna mellanrum, men ändå har ni relativ ödslighet och kargt landskap bakom Snasahögarna. Om ni går till norra änden av den dalen så får ni också en grym utsikt över Enafors-Ånnsjön och ända bort mot Åreskutan etc.

Det vore den första fjällvandring jag skulle ta barnen (som inte finns ännu) på. Där finns allt.
 
Någon som vill vandra Roslagsleden oktober 09

Hej

Är en kille på 23 år med god fysik som älskar utmaningar då jag nyligen kom på den här ideen
att vandra från Danderyd-Grisslehamn 19 mil lång sträcka.
Då jag inte har någon erfarenhet av vandring så vore det kul om någon/några kunde följa med.
Jag funderar på att gå ca:3 mil/dagen och endast använda mig av tält som sovplatts.
Hör gärna av er

/ Danne.
 
Vi har vandrat mycket med våra barn

Hej,

Vi har gjort många vandringar med våra barn.
Det finns bra kommunikation till Grövelsjön. Tåg till Mora och därefter buss fram till Idre Fjäll eller fortsätta till Grövelsjön.

Titta in på vår hemsida där vi har lagt upp alla vandringar vi gjort med eller utan barn. Vi har en speciell flik som heter just "vandra med barn",
Här hittar du säkert lite användbara tips ;)

www.traneving.se

/Helena