Nybörjarkurs i Värmland

Hej Utsidan,

Vi är ett gäng från Karlstad som är sugna på att börja träna klättring. Här i Karlstad finns en förening med en mycket fin lokal och klättervägg, men de har en jättekö till sina nybörjarkurser, och det verkar inte vara så många tillfällen per år. Jag tänkte därför se om någon här kanske har något hett tips på ställen i närheten (eller i alla fall inom en rimlig bilfärd) där man kan lära sig klättra, så vi kan börja träna så snart som möjligt!

Tack på förhand,

Victor Axelsson
 
Behöver man ha gått en kurs för en auktoriserad instruktör för att överhuvudtaget få klättra på inneväggen i Karlstad? Om inte, skulle jag föreslå att så snabbt som möjligt ta kontakt med i stort sett vilken rutinerad klättrare som helst (löser sig via klubben) och fråga om de kan ta er på en högst inofficiell kurs, och då gärna ute direkt. Innan det blir för kallt. Jag, å många med mig, har på nåt mystiskt sätt lärt oss klättra utan kurs. Kurs är nog bra, men kan göras i senare skede. Bara man får hjälp av nån kunnig från början.
 
Jag har börjat ledsna på folk som har gått någon kurs och därför tro att de kan klättra. Jag har sett inomhuskurser med säkert tio deltagare där folk gör fel direkt när instruktören vänder sig om. Andra sidan så är det inte säkert att en erfaren klättrare kan svara på alla frågor eller ta med sig allting som en nybörjare behöver ta till sig. Det bästa enligt mig är att försöka gå på kurs men alltid klättra med en erfaren klättrare i början - som dessutom visar allting noga.

Vad man än gör skall man inte kolla på youtube efter instruktioner. Det finns en hel del hemmasnickrade videor där folk folk visar hur säkert klättring är.... oftast kan man förstå att något är fel om det är flera sidor med kommentarer där folk undrar om man försöker döda nybörjare.
 
finns en klubb och inomhusvägg i arvika oxå, har ingen aning om de har mer plats men det går ju att höra med dem

josseklatter.net