Nybörjarkängor

Jag har börjat gilla att traska runt i fjällen runt Funäsdalen. Det blir mestadels markerade leder men jag hoppas att kunna ta någon tur i obanad terräng. Men vilka kängor rekomenderas? Givetvis inte några apdyra saker utan mera vad som är mest "bang for the buck". Gärna höga eller halvhöga så man kan gå i lite myrmark utan att tripa runt på grästuvor.Har ett par Graninge sarva plus nu, men de är REJÄLT tunga och klumpiga.Har sett att det finns andra Graninge modeller,är Graninge ngt att ha?
 
Salomon har några allround kängor som inte är allt för dyra.
Exempelvis Quest 4D 2

Jag har ett par liknande som jag använder för turer i blandad terräng. De är väl dämpade och funkar i skog så väl som på grusväg och asfalt.

Om jag ska gå långturer i fjällen med tung packning så är det Lundhags skalkängor som gäller, men de är både tyngre och mycket dyrare och inget jag kan använda på asfalt utan att paja knäna.
 
Jag har nu köpt ett par kängor.
Det blev ett par Salomon quest.
Har gått i dem i varierande terräng inkl vattendrag, och domen är att de är att de är ett par riktigt bra allround kängor.
+Lätta, behöver inte gå dem för att de ska bli sköna, mkt bra fäste, relativt stabila och klarar sten bra utan att kännas igenom sulan, hyffsat pris.

-Det enda så länge är skosnörena som är runda och hala vilket resulterar i att de gärna går upp.

Helt klart ett par bra kängor som passar de flesta som går på leder och i med normal packning för några dagar eller stuga till stuga.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg