Nybörjarfrågor

Jag tycker att klättring verkar vara en lite underlig sport i fråga om hur nybörjare tas om hand.

Nybörjarkurs, pris: 1800 kr
Detta är då en kurs där man lär sig grundläggande säkringsprinciper. Om jag inte har råd att gå en sån kurs, säger man då "tough luck" till mig som ändå vill börja klättra? I nästan alla andra sportverksamheter finns det ungdomsverksamheter där man kan få lära sig saker utan att behöva punga ut med så mycket pengar. Finns det ingen "billig" kursverksamhet idag? För konsekvenserna kan ju bli att folk som inte har råd inte använder sig av säkra metoder och det kan ju leda till skador.

Jag har nu gått och klättrat några gånger inomhus och tycker att det är skitkul. Jag har lärt mig säkra av en kompis. Nu undrar jag om det finns några sorts klubbar som har klättrargrupper med både vana och ovana klättrare som klättrar regelbundet och lär varandra saker utan att nybörjarna behöver gå i kurser där dyra instruktörer är privatlärare?

Guest

Gäst
Jämför inte

inomhusklättring med utomhusklättring. Utomhus använder man en annan teknik, dvs själv hitta steg och grepp samt lita på friktionen. Standplatser och lägga säkringar förekommer inte inomhus. Inomhusklättring kan nog vara kul, men det påminner bara om riktig klippklättring. Jag tycker att en grundkurs borde vara krav, åtminståne från försäkringsbolagen. 1800 spänn är trots allt inte så mycket pengar. Jag anser att det skulle vara en väl investerad summa. Ett budgetalternativ skulle kunna vara att låna eller köpa vettig litteratur och därefter klättra med en erfaren UTOMHUSklättrare några gånger. Det lär finnas en "Stora klippklättringsboken", men jag vet inget om dess innehåll eller kvalitet. Klättra på inomhus och se till att få kursen i 19-årspresent i april, en synnerligen lämplig tidpunkt!
Hälsningar
/Mattias

Att klättra är farligt, man kan dö och så... ;)
Att kurserna är dyra beror väl på att det finns en organisation som utbildar instruktörer och tar ansvar för kvaliten - med tanke på möjliga konsekvenser bör man nog ta den kostnaden, likaväl som man betalar för speciell utrustning i stället för att gå till Järnia.

/Per

kolla med friluftsfrämjandet!

Hej!

Jag vet att bla Uppsalasektionen inom främjandet har en aktiv klättersektion. I år hade de klätterkurser vid tre tillfällen, för en synnerligen human avgift, runt 500 spänn tror jag. Kursen bestod av teorikvällar+ en helg utomhus med klättring. Kan vara värt att kolla upp vad som finns i de olika Stockholmssektionerna.

Lycka till!
Susanne

Kolla på www.bergsidan.com

Hejsan,

En bra utbildning av auktoriserad instruktör är en ganska billig livförsäkring och något jag varmt rekommenderar innan man ger sig på klippklättring.

Kolla med Friluftsfrämjandet på http://www.bergsidan.com här finns allt från "prova på" till kvalificerade kurser med auktoriserade instruktörer.

Lycka till

Bengt

Lokalklubb

Pröva att snacka med lokala klätterklubbar. Om priset för de kurser du har sett ligger krin 2 lax är det för att instruktören/instruktörerna gör profit på det. Ibland kan man hitta lokala klubbar som ger kurser till nästan självkostnadspris, kring tusenlappen om du har tur.

Sedan måste man väl sätta kostnaden i relation till något tex någon annan liknande sport, säg dykning eller fallskärmshoppning. Inte i några av dessa fall kan du bara ge dig ut och utföra sporten och båda är för nybörjaren svindyra att ta upp. I relation till detta är en tusenlapp för att lära sig grunderna i klättringen inte mycket, väl investerade pengar.

Tackar för tipsen!

Tackar för de tips som kom om bland annat friluftsfrämjandet... Vissa här anser att det inte är så mycket pengar. Det är förstås rätt men om det är så att det går att driva kurserna utan att gå med vinst, många ungdomsorganisationer är ideella, så borde det alternativet finnas. Har inte letat så mycket men som någon sa så kan lokala klubbar ha billigare priser och det är ju bra, för jag inser ju att man inte kan ha en kurs där dyrt material ingår helt gratis.

Har inte hört talas om någon klätterinstruktör som bivit rik på det han gör (inte på i den form som frågan tar upp i varje fall). Inte heller de klättercenter jag känner till är några guldguvor för sina ägare. I de flesta fall så kan vi nog kalla det för mer eller mindre ideell verksamhet, möjligen så kan man som instruktör sponsra sitt eget klättrande.

Mvh/FG

Knyt ihop några meter plattband till två stegar. Förstärk med silvertejp i stegen. Komplettera med lite klätterlitteratur från biblioteket. Rigga upp topsäkring (kanske med hjälp av erfaren kompis). Skaffa tålmodig säkringsman/-kvinna och "aid'a" säkrad av det bombsäkra topprepet. Hoppa i stegarna för att kolla dina placeringar (glöm inte kilpetare...). Experimentera, studera, och diskutera.

Klätterkurs

Hej

Man ska inte hänga upp sig på priset. Jag gick en utmärkt kurs med Stockholms Klätterklubb i may 2001. Där ingick mat, husrum utrustning, medlemsavgift, försäkring samt en instruktör per 2 deltagare. Det sistnämnda är något som du bör kolla upp med de billigare kurserna. Vissa har upp till 6 deltagare per instuktör, vilket inte är att rekomendera. Klättring är, som det redan har påpekats, inte en ofarlig sport och 1800 kr är en billig olycksförsäkring. Lycka till.

Mvh Philip

"Stora klippklättrings boken" (eller vad den nu hette) är mycket bra. Efter att ha pluggat den hela vintern så känner jag mig mycket väl förberedd inför kursen som jag ska gå någon gång i vår. Boken behandlar allt om historia, utrusting, handhavande av utrustning, klättertekniker, träningstips och mycket mycket mer. Klart värd sina kronor.

Tony

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robin Lindblom Nybörjarfrågor om klättring! Klättring allmänt 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg