Nybörjarfrågor

Hej!

Så här är läget: Vi är sex stycken personer där alla är nybörjare inom fjällvandring.
Initialt var planen att vandra ungefär en vecka i Kebnekeise-området. Dock har vi noterat att restiden (från Göteborg) är väldigt lång.
Vad kan vara lämpliga alternativ som inte tar lika lång tid? Jämtland? Norge? Förslag mottages med tacksamhet! (Gärna specifika rutter.)
Vad är smidigaste resesättet? Bil eller kollektivt? Är det ett problem att ha bil när man fjällvandrar? Brukar det finnas bra parkeringsplatser (som är säkra) vid lämpliga startställen?
Vad är att rekommendera gällande boende? Fjällstuga eller tält?
Vi kommer som sagt att vandra en vecka eller kortare, förmodligen runt 5 dagar. Vi kommer även att ha en hund med oss.

Alla tips och information uppskattas!

Med vänlig hälsning,
Jonas

Att västkustbor tar sig till Lappland är hedervärt men Norge ligger närmare!
Som nybörjare skulle jag råda er att hyra en hytte och gå i klöverform från denna fasta punkt. Så slipper ni en massa dyr utrustning och har tak över huvudet om vädret blir blött.
Från Vang och norröver är det mera fjäll än ni behöver! Och mycket vackert.

go tur

Nattåg

är det alternativ som jag skulle välja själv och då funkar även Lapplandsfjällen IMHO även om restiden förstås är kortare till Jämtlandsfjällen.

Ruttförslag:

Nikkaluokta kort båtfärd som förbokas en bit upp i Vistasdalen. Därifrån t ex Vistas Nallo Sälka Allesjaure Abisko eller omvänt. Nikkaluokta Vistas Sälka Keb Nikka eller omvänt.

I Jämtland finns många varianter kring Vålådalen - Sylarna Storulvån med möjlighet att t ex ta en övernattning i Norge.

Basläger på en fjällstation kan också vara en bra idé speciellt om ni har olika kondition.

Thure

Jag rekomenderar starkt att du åker till Jämtland och trakten kring Sylarna, jag och en kompis var uppe förra veckan och det var helt underbart, vi hade också hund med oss.
Starta från Storulvåns fjällstation och gå ner till Sylarnas fjällstation sedan upp till Blåhammaren och tillbaka till Storulvån, det är en lämplig femdagars tripp.
Kolla in lite bilder från trakten förra veckan http://picasaweb.google.com/fredrik.soders/FjLlvandring200706

Tält funkar bäst om man är 5 st tycker jag.

Lycka till!!

Annars finns ju alltid Sälenfjällen, Grövelsjön, Idre Fjäll... inte riktigt lika exotiskt men klart närmare

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg