Nybörjarfrågor...

Hej,

Har just kommit hem från en fjälltur med min sprillans nya 60 cxs. Fungerar jättebra men jag har två frågor:

Vid fikarasten tickade trippmätaren sakta fram trots att jag satt stilla?

Lade in en rutt från friluftskartan pro men fick med en massa "etiketter" för varje segment av rutten som det står "vinterled" "hus" etc på och som täcker delar av skärmen, kan man välja bor dom på något sätt?

hälsn
/Örjan

Låt GPSmottagaren få en bra signal (ej skymd) när du sitterstilla så driver positionen mindre. Vill du att den ska stå helt stilla under rast så kan du välja GPS off så länge rasten varar.

Pröva med Declutter ON för att få bort etiketterna/labels om vinterled mm. De finns där för att Garmin bara har en typ av linje för en hel bunt av leder som stig, vandringsled, vinterled, sommarled, cykel- och parkstig, skoterled (finns fler?). Man kan med lite redigering av kartfilen kan man byta så att varje slags led får en egen typ men det är lite pyssligt än så länge. Vi hoppas på snar bättring, dels från Garmin, dels från andra programmerare som medger fler linjer.

I det syftet tar jag gärna emot förslag på vilka slags paths/stigar/leder som bör redovisas. Att bara ta bort labels är inte bra i fjällkartan. Kör man skoter ska man inte ut i vandringsleden.

Här är Stans exempel på några linjer man kan göra i 60Cx med fw beta 2.62

stanlines60Cx-vi.jpg

Men än är det inte klart vilka eventuella fler linjer som kan göras och violka koderna är. Därtill kommer de marina linjerna som tills vidare kräver progarm för 240 euro men han har antytt ändring där.

De marina linjerna kan läggs in med Mapedit men inte visas där efter kompilering.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-02 kl 14:22]

Gå til map=> mapset up=text , her kan du reduserer størrelsen på teksten.
map=> map set up=>points, her kan du velg om du vil se kart infoen og på hvilke zoom nivåer.

Disse set up menyen er fra en 60 cs, men regner med at det er samme for X modellen.

hmmm

Näe,

Jag får inte till det ändå, ser likadant ut i mapsource som i enheten. När man zoomar ut blir det bara en gröt av etiketter.

Detta leder till en följdfråga; kan man konvertera spår till rutter och vice versa?

Re: hmmm

wisher; sa:
Näe,

Jag får inte till det ändå, ser likadant ut i mapsource som i enheten. När man zoomar ut blir det bara en gröt av etiketter.

Det finns programvara klar för att redigera bort de etiketter man vill. Men det tar ett par veckor innan alla delar är klara.
Detta leder till en följdfråga; kan man konvertera spår till rutter och vice versa?

Möjligen via annan programvar, om det vet jag föga.

jonasolof; sa:
I det syftet tar jag gärna emot förslag på vilka slags paths/stigar/leder som bör redovisas. Att bara ta bort labels är inte bra i fjällkartan. Kör man skoter ska man inte ut i vandringsleden.

Bör inte leder redovisas enligt gröna kartan? Heldraget för markerad sommar- och vinterled, streckad för vinterled och prickad för sommarled? Den lilla skotern för skoterled kanske blir knepigare...

ModifyMaps 1.06 plus cgpsmapper, GPSmapedit. Mer info kommer. Alla är tillgängliga utan kostnad. (Obs att det har kommit en uppdatering av GPSmapedit idag 2. april.)

Det fanns ett liknande program som kunde användas för att redigera bort etiketter i gamla friluftskartan. Det går av olika skäl inte att använda i FriPro, dessutom har några behov tillkommit.

[Ändrat av jonasolof 2006-04-02 kl 22:45]

Kan jag alltså redigera FriPro i något av dessa program och sedan använda kartan i MapSource och i min gps?

Ja Alla kartfiler utom bluechart. Men editering har nackdelar också, eftersom filen inte kan återkompileras till exakt samma format som ursprunget. Filer med autoroute tappar denna egenskap, sökfunktionen med Find kan fungera dåligt och editerade filer zoomar inte på samma sätt som ursprungliga.

Så editering är bara en temporär åtgärd i väntan på att Garmins kartografi ska utvecklas till att hantera de europeiska källdatabaserna för topopgrafiska kartor, vilket i sin tur kräver att de bryr sig därborta.

Men arbete pågår också på ett annat editeringsprogram som går in direkt i den binära filen och förhoppningsvis ska tillåta att man tar bort etiketter utan att störa filstrukturen med avseende på kartnivåer, sökfunktion mm.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpet Nybörjarfrågor Navigering 12
r0bert Nybörjarfrågor Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg