Trevlig 3-säsongers dunbyxa
Hej igen,
Jo WM Flight Pant är en mycket trevlig dunbyxa, blev faktiskt ett par sådana som julklapp till livskamraten här om året. Det bör dock understrykas att detta mesta ska ses som en "3-säsongers" dunbyxa, som är perfekt på t.ex vår/höst turer.
Om man köper 95/%/850 - dun på Roberts (vilket jag personligen gjorde och alltid kommer att göra) så är dunkvalitén samma i Roberts produkter och WM. Man kan då lätt inse att även Roberts minst varma byxa Rambler 150 med 162 gram dun är klart varmare än WM Flight med 115 gram dun.
Enligt min personliga åsikt är faktisk WM Flight Pant något av en undre gräns om man ser till procentandelen dun av totalvikten. Byxan väger ju 295 gram varav ungefär 40% är dun.
Så för vinterbruk hade jag rekomenderat någon av Roberts "medelmodeller" som exempelvis Viking, är som lite surt att investerat i ett par dyra och fina dunbyxor bara för att upptäcka att de är lite i svalaste laget
Och för att svara på din fråga, jo jag vill minnas att du kan få byxorna måttsydda hos Roberts. Man kan även välja att t.ex byta tyg till ett tunnare (givetvis lättare, men även mer känsligt) om man vill. Och ska man ändå lyxa till det kan jag bara nämna att ett par dunsockor (
http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_winter_socks) är oändligt sköna att ha inne i tältet!
/ Stefan