Bra tält, varmt liggunderlag och dito sovsäck
Hejsan,
Olika former av utrustningslistor för en vintertälttur finns det i mängder både på nätet och i olika böcker. Men om man ska gå igenom de (enligt min åsikt...) viktigaste punkterna så får det väl bli:
1: Ett bra tält! På vintern kan ett uselt tält lätt bli både farligt och ytterst obekvämt, medans man bor som en kung i ett top of the line tält. Personligen använder jag ett Hilleberg Savio på vintern.
2: En varm sovsäck. Kollar man in på SMHI´s hemsida ser man att normaldygnets minimitemperatur uppe i Lapplandsfjällen är -10 till -12 grader (
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4040) och kollar man in temperaturrekordet ser man att det som kallast varit -36.5 grader i April (1916). Så man gör klokt i att ha en sovsäck som man kan sova i -20 grader utan att frysa på en tur i mitten av April.
3: Sen gör man väldigt klokt i att ta med sig ett varmt liggunderlag.
4: Ett annat måste är ett kök som fungerar bra i låga temperaturer och massor av bränsle. Allt vatten man dricker måste ju smältas vilket innebär att man ledigt gör av med 3 gånger mer bränsle på vintern jämfört med på sommaren. Själv kör jag uteslutande med bensinkök på vintern.
5: På klädsidan är de viktigaste plaggen ett riktigt bra stormställ med huva som funkar och ger skydd, riktigt varma handskar och pjäxor/kängor + givetvis en vettig mössa. Sen hade jag personligen aldrig gett mig ut på vintern utan en bra dunjacka.
Vad det gäller transportsättet har jag genom åren kommit fram till att "max"-längden på en vintertur med ryggsäck är ungefär en vecka. På längre turer blir ryggsäcken för tung för att det ska vara trevligt att skida med den, framför allt utförs. Sen finns det givetvis fördelar även på kortare turer med pulka, men det blir lite mer "riktig" skidåkning med rygggsäck.
/ Stefan