Nybörjarfrågor om klättring!

En bra butik, där du kan få tag i utrustning och guidebok, och prata klättring med ett par duktiga instruktörer (Per-Rune och Hanna som jobbar där) är Uteguiderna i Uddevalla (se tidigare länk). I götlaborg är det Fjällsport eller HighSport som gäller. Det finns inomhusvägg i Uddevalla. Kolla http://www2.idrottonline.se/BohuslansKlatterklubb-Klattring/INOMHUS/

Vad gäller knät skulle jag åtminstone undvika bouldering tills du läkt och tränat upp benet helt. Ett dåligt nedhopp kan vara rätt hårt på knät särskilt om man inte är helt van, liksom brant klättring med hooks osv. Såg en kille dra knät ur led i veckan, på boulderväggen. Däremot har du ju ett lysande tillfälle att fokusera på topprep och grundläggande rephantering/säkringsarbete! På en vertikal vägg borde det vara lugnt.

Egen träning inomhus är kanske inte det du mest behöver, eftersom du troligen är tokstark redan. Jag hade fokuserat på sjukgymnastik och knät ett tag! Annars kan man ju göra pullups, köra kettlebells, mage/rygg eller vilken styrketräning som helst. Det finns en sorts greppbrädor man kan använda för fingerträning också. Oftast inte optimalt för en helt färsk klättrare, men beroende på vilken gren av gymnastik du hållit på med så är du ev redan ganska stark i fingrarna, så varför inte. Ta det lite lugnt i början bara och be om tips (skaderisk)!

En omedelbar reflektion är att en elitgymnast är stark som ett troll i armar och kropp, men troligen inte i fingrarna på det sätt som behövs för viss klättring, för campus och för vissa greppbrädor.
Som redan påpekats betyder det rimligen påtalig skaderisk, när fingrar och resten av hand och armar börjar orka - men fingrarna inte har starka senor ännu.

Sant. Har man kört romerska ringar (heter det så?) eller barr så är man troligen tokstark på juggar. Men i yttersta fingerleden har man kanske inte fått motsvarande träning.

har hört en siffra på att fingrarna tar det sju år för att få upp styrkan iförhållande till andra muskler som tar 6-12 månader?

Underarmsmuskulaturen är som alla andra muskler, det går bli stark snabbt nog. Fingrarna är dock en känslig konstruktion med många små senor och ben som lätt går sabba med en plötslig belastning åt fel håll. Eftersom fingrarna är så rörliga går det lätt att lägga dem åt ett håll de inte riktigt tål; den (tror jag) stora anledningen till att klättrare slutar få fingerskador efter 10-15 år är att vi vid det laget har en instinktiv känsla för vad fingrarna tål och när man måste släppa.

Det sagt. Fingerstyrka är A och O i klättring. Förutom för några extremt ovanliga former av klippklättring (kaminsprickor, rena friktionssvan och tokbrant klättring på enorma grepp) så är fingerstyrka och fingeruthållighet relativt kroppsvikt den enda fysiska parametern av någon som helst betydelse.

Min gissning är att du har, för en klättrare, alldeles för svaga fingrar i förhållande till din arm-, rygg- och bålstyrka. Börja träna fingerstyrka på en gång. Dödhäng i lister är det säkraste sättet att träna upp fingerstyrkan. Se t.ex. http://beastmaker.co.uk/?page_id=313

Tack så Mycket för all Hjälp är as Peppad och ska snart åka till uddevalla och kolla hur de ser ut i deras hall och om några veckor testa för första gången :D hoppas vi hörs mer när ja har kört ett tag !

Tack igen för all Hjälp ni gjort ! Ska ni någon gång till Bohuslän eller kanske nära GBG och klättra så Maila

robin.lindblom@live.com så kan ja se lite live action !:D

Nybörjare till klätting / gammal elite gymnast

Tjenare. Jag har tänkt att börja klättra efter ha haft suget allt för länge.

jag är 19 år gammal och bor i vänersborg. Jag har varit elite gymnast på topp nivå i ca 9 år . men senaste året har jag fått en knä skada och inte kunnat komma tillbaka än. Så nu har jag funderat på att börja klättra. Jag har tidigare hört andra som gick från korsbands operation som jag till klättring och tyckt de funkat riktigt bra.

jag har varit en klätter apa sen jag var lite och klättrat allt jag sett för de mesta innan men nu vill jag ta de seriöst och komma ut i världen och uppleva riktig klättring.

Men under detta året så har ja släpt taget och gått ner mig i muskler och upp i vikt. ja är ca 180 lång
och väger ca 82 kilo.

ja har fortfarande styrka så ja kan stå på händer i minuter och göra frivolter stilla på marken.

Jag undrar mest om jag är försent inne för att starta?

Jag är en sån person som: om jag ska börja med något så ska ja fan med försöka bli bäst ! jag ger aldrig upp. Jag hoppas denna sport kommer funka för mig och att de finns möjlighet att träffa grymma vänner här på forumet och även ute i världen.

Frågor: Jag har Planer för mest utomhus klättring är det värt att börja innomhus eller vänta och ta kursen ute så fort den kommer?.

Fråga : Går det att Klättra själv ute/ inne ? det är inte säkert ja har någon att klättra med i början och jag vill inte att det hindrar mig.

Fråga: måste man börja med Top rope ? eller kan man gå in på klättra med egna säkringar så fort som möjligt ?

Hoppas ni kan svara på dessa frågor så fort som möjligt :D ! Säg även till om ni bor i uddevalla eller i närheten så någon kan lära mig grunder.

ps. sry för dålig grammatik och skit skriver från Iphone.

Jag är själv ganska grön på det och har egentligen bara sysslat med topprepsklättring på klippa. Topprepsklättring är ett utmärkt sätt att börja tycker jag men man behöver ju som bekant vara två för att det ska funka - en klättrare, en säkrare.

Innan du börjar klättra skulle jag dock rekommendera en klätterkurs. Finns säkert kurser vi friluftsfrämjandet. Sen finns det även en stor inomhusvägg i uddevalla, som mest troligt även håller kurser.

Att ge sig ut själv och ledklättra det första man gör skulle jag råda dig att INTE göra. Det finns ju trots allt risker med höga höjder och lite erfarenhet innan man börjar med det är nog att rekommendera.

De flesta som börjar klättra verkar vara 20+ så för gammal är du inte.

Börja inne eller ute, tja, om du hittar nån som är beredd att lära dig ute är det inget fel i det men de flesta nybörjarkurser är inomhus och oftast med topp rep. Enklast kommer vara att gå ner till din lokala klättervägg och ta en kurs där och lagom till det börjar bli vettiga temperaturer ute kan du försöka hitta nån som kan ta med dig ut. Om du vill klättra rep behöver du en partner, om du vill bouldra kan du åka själv men det är lite tråkigt.

Det finns några riktigt duktiga klättrare som börjat som gymnaster, tex Leah Crane

tack clindh för att du fixa med inläggen. Jag hade glömmt att ja gjorde en sådan med Frågor några månader sedan . blev så upptagen då så han aldrig komma iväg med nytt jobb och allt,

Men nu åker jag till Uddevalla inomhus klubb imorgon och testar på har snackat med en där och dom ska hjälpa mig komma igång.

Om det är någon som ska gå Grundkursen ute klipp klättring i bohuslän den 5/5-12 skriv gärna till mig .

fortsätt svara på frågor om ni vill ja älskar att läsa vad folk har att säga.

Sissta ja undrar är om ni klättrare har Lite sånt nybörjar tips som man oftast missar på som nybörjare ? skulle va kul att höra vad ni har att säga !:D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tedags Nybörjarfrågor Klättring allmänt 10
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg