Nybörjarfrågor om Breheimen 3

Hej!
Jag spontanköpte ett Breheimen 3 idag. Verkade prisvärt på rean.

Får erkänna att jag aldrig tältat som vuxen, men tänkte testa med frugan under helghikar i mellansverige. Har läst en del på forum om tältet och sett en finne på youtube sätta upp det 😎.

Vad särpräglar detta tält jämfört med andra?
Någon klagade på tältrören, är det extremt fragila budgetrör?
Någon annan tyckte till om färgen. Behöver man tvätta av ljusa tält ofta för att de inte ska få en dassig färg?
Vore bara som komplett nybörjare intressant att veta så mkt som möjligt om tältet.
Är det ovanligt lätt/svårt att resa, är materialet ok, är det något speciellt man bör tänka på?

Flummig fråga, men har ingen lägereldskompis att fråga ☺️.

Senast ändrad:
Billigt o bra budgettält, inte särpräglat på nått sätt tycker jag. Funkat bra för mig i både skog och fjäll men gav bort mitt då jag inte behöver ett tremanstält just nu.

Och ja, det blir lätt lortigt men det är bruk och patina och inte nått som jag tänkt på. Grejjer blir skitiga i skogen typ..

Efter att mina medvandrare praktiskt provat ett Breheimen 2 Camp på förra årets tur i Sarek är mina slutsatser att det är ett bra tält med bra detaljer och material. Några kommentarer:
+ bra material och silikoniserad yttertältsväv.
+ många bra detaljer. Både snöluckor och myggnät i ventilationshuvarna.
+ möjlighet till reglerbar ventilation med myggnät i både yttertält och innertält.
+ kopplade inner- och yttertält.
- lite kort ligglängd jämfört med andra tält
- saknar stormlinor på kortsidorna (går att lösa till viss del med extra stormlinor)
- Helsports egna stänger av fabrikat Yunan pressfit istället för DAC

Men för priset 1600kr som XXL nu säljer 3-persons versionen för ett bra fynd. Betydligt bättre utförande och material än alla andra tält i den prisklassen.

Färgen är ljusgrå vilket ger ett ljust och fint intryck i tältet (gult innertält). Givetvis lite mer känsligt för smuts pga den ljusa färgen, men som sagt färgen är bara en smakfråga.

Gällande tvätt tält så brukar jag slå upp på gräsmatta och skölja av med vattenslangen, gnuggar med en tvättsvamp med lite grönsåpa om tältet blivit sotigt av brasa.

Fågelskit tar jag bort på plats med vatten.

Inte ofta det blir så skitigt att det behövs tvättas alls.

Gällande tvätt tält så brukar jag slå upp på gräsmatta och skölja av med vattenslangen, gnuggar med en tvättsvamp med lite grönsåpa om tältet blivit sotigt av brasa.
Rent vatten funkar bra och varsam avtorkning med en mjuk och ren svamp eller ex Wettexduk etc, undvik alla former av rengöringsmedel då det påverkar tältets impregneringen negativt.

Det finns knappt några kvar på XXL nu, så jag verkar inte ensam om att köpt.
Tack för all info, precis vad jag var ute efter. Nu återstår det roligaste, att testa det :)

Rent vatten funkar bra och varsam avtorkning med en mjuk och ren svamp eller ex Wettexduk etc, undvik alla former av rengöringsmedel då det påverkar tältets impregneringen negativt.
Rent vatten fungerar inte bra att avlägsna sot från tex tjärved.

Det blir liksom lite fett sot och en slatt grönsåpa i vattnet är ännu det mest skonsamma jag testat som löser upp det.

Har inte gjort någon skada ännu på mitt snart 15åriga Hellsport.

Senast ändrad:
Rent vatten fungerar inte bra att avlägsna sot från tex tjärved.

Det blir liksom lite fett sot och en slatt grönsåpa i vattnet är ännu det mest skonsamma jag testat som löser upp det.

Har inte gjort någon skada ännu på mitt snart 15åriga Hellsport.
Nu har jag inget tält från Helsport, utan bara från Hilleberg och följer de anvisningar som de publiserat i sin FAQ.
Helsport använder ju liknande väv i sina Pro och Extrem serier så tvättanvisningarna borde vara samma. Jag vill i varje fall undvika all behandling som negativt kan påverka tältets egenskaper, men det är mitt val.
Sedan utsätter jag inte tälten för rök eller sot, så den typen av nersmutsning är ett icke problem för mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg