Åhojssan vandra i fjällen utan kängor!? Nja....
Hej
Ser att ni funderar på att göra er första fjälltur utan kängor. Visst är kängorna dyra men ska man lägga pengar på något så ska man göra det på fötterna - vad det gäller längre vandring. Och ni kan ju kolla in rea. Jag hittade mina första Garamonde under 1000kr. Nu har jag ett par Scarpa, köpt på rea oxå. (Gillar förövrigt båda kängorna, lätta och ger fotkänsla, Meindle känns som en klump på foten - tycker jag då.) Gillar den i sulan lägre Scarpa som ger mer markkänsla och mer balans uppe på stenar.
Att rutten Nikkaluokta - Abisko är torr är nog skrivet av en vandrare som haft tur att inte gå från Nikkaluokta till Keb i ösregn! Genomblöta skor tenderar att ge rejäl skoskav. (Vilket bra kängor och strumpor inte gör.) Visst kan man chansa men dumt på just ett par bra kängor, som ni ju kan använda i all natur om ni inte skulle falla för fler fjällturer. Ullstrumpor är oxå mycket vettigt att ha närmast foten, eller ett par tunna i polyester och tjockare ull utanpå.
Vrickningar är lättare med lågskor än med en rejält knuten känga, det är viktigt att kängan inte är för stor, förstås. Men det är inte bara vrickningar att skydda sig emot, anklar kan skadas en hel del mot vassa stenar, speciellt om man halkar i vått väder. Rutten ni ska göra är rejält nertrampat, på sina ställen, det blir att trampa mellan stora stenar emallanåt.
Själv gjorde jag min första längre fjälltur mellan Abisko och Nikkluokta, sov i stugorna hela vägen, då jag var ovan och gick ensam. (Sedan har jag kommit tillbaka till Kebtrakterna några gånger. I både sol och hellregn). Leden Abisko-Nikkaluokta är fjällens E4, bara att gilla läget med folk alltså och att man stöter på dem i stugorna och kan ha trevligt med dem. Vill man vara solo, bör man som nybörjare ta korta avstickare och veta var man befinner sig med hjälp av karta o kompassen. Vädret är inte alltid på topp i svenska fjällen och man kan skada sig. Bra om man inte utsätter sig själv eller kompisen för hård prövning första turen - så att man inte blir avskräckt från något som är så underbart som att vandra i svenska fjällen.
Själv byggde jag upp kunskap och mod under flera år och nu vandrar jag både själv och med pojkvän och sover i tält och torkar oftast egen mat före turerna.
I stugorma finns även tjocka filtar så egentligen behöver ni bara bära på reselakan men sovsäck kan va gott att ha. Till min första tur hade jag inte råd att köpa ett vettigt regnställ (tvungen att välja på det och kängor) hade tur och kunde t.o.m sova ute en natt i min medhavda sovsäck. Bara det att jag vaknade till att myror vandrade omkring i mitt ansikte, trots att jag dragit igen nästan helt, är man jättetrött o lägger sig på en myrstig så får man väl ha det. Hi hi.
Turen till Tarfaladalen är en höjdare, har inte själv badat mer än fötterna i den kalla sjön. Fin flora påväg upp, träffade på en äldre man med träkäpp, som var som fjällnaturen själv, otroligt kunnig i flora, lärde mig om den vackra blå fjällgentanian och att ormroten är rik på c-vitamin - bara att äta på!
En liten avstickare/genväg och friare från folk är att vika av på stigen upp mot Sinnicohkka, ca 4 km före Singistugorna, kartan visar den stigen. Då missar ni visserligen singistugorna och får en troligen förlång dagstur men om ni väljer tält. Det är fint däruppe - ödsligt och kargt.
Annars gillade jag tjäktapasset skarpt, precis sydöst om passet kan man bege sig upp en bit på berget och ligga o dosa på blomsterfyllda berget och njuta av utsikten ner och långt bort i dalen. Fint att tälta neranför oxå.
Från Abiskojaure till abisko kan man ta det lugnt och långsamt och njuta av den underbara fjällbjörkskogen och känna sig stolt över sin vandring.
Föllinges ringblomsalva är ett gott tips till vandrarfötter, jag brukar smörja in mina fötter med mycket och massera varje kväll och sedan stoppa dem i sovraggsockorna och på morgonen är de pigga på nytt. Hälsokost säljer i glasburkar för ca 100 kr, bara att lägga över i en filmburk.
Har du längre ben än din flickvän?! Och hur mycket fysiskt starkare är du? Mannen ska alltid bära mer, annars får han vänta och kvinnan blir för trött och på det sättet blir det tråkigt för båda.
Jag har turen att ha en vandrarvän som är lika lång, så vi tar lika lång kliv. Som man får han bära ca 3 kilo mer än jag. Men detta får ni kolla av efter er fysik.
Om ni tänkt att bo stugor o inte bära tält, kan ni alltid packa ner stövlar och ett par bättre rejäla skor och inrikta er på att ta det lugnt och hålla er till leden.
Lycka till och njut av fjällen.