Nybörjarfråga klädval fjällvandring

Första fjällvandringen i vuxen ålder i början på september! Planen är Fältjägarstugan och eventuellt Helags.

Har en Fjällräven Greenland-jacka; är det ett bra val? Eller ska jag satsa på min regnjacka (skaljacka?) North Face (vet ej modell)?

Och byxor? Exempelvis Fjällrävens byxor i G-1000 är väl inte vattentäta? Är det bättre med enbart ett par vattentäta byxor eller komplettera ett par Fjällräven (typ Keb)med regnbyxor?

Inte helt lätt att navigera i vandrings-kläd-djungeln!

Första fjällvandringen i vuxen ålder i början på september! Planen är Fältjägarstugan och eventuellt Helags.

Har en Fjällräven Greenland-jacka; är det ett bra val? Eller ska jag satsa på min regnjacka (skaljacka?) North Face (vet ej modell)?

Och byxor? Exempelvis Fjällrävens byxor i G-1000 är väl inte vattentäta? Är det bättre med enbart ett par vattentäta byxor eller komplettera ett par Fjällräven (typ Keb)med regnbyxor?

Inte helt lätt att navigera i vandrings-kläd-djungeln!

Personligen går jag Aldrig i regnkläder om det inte regnar eller blåser småspik, för det spelar ingen roll hur mycket plagget "andas", blöt blir man.

Så gå i de byxor/jacka du har och dra på dig regnstället om det börjar att regna :)

(...) gå i de byxor/jacka du har och dra på dig regnstället om det börjar att regna :)
+ 1 på detta - med tillägget att det inte måste vara de relativt tunga Fjällrävenkläderna, utan faktiskt också andra "vanliga" (men lättare) kläder du råkar ha i skåpet. Du kommer att uppskatta viktskillnaden mer än du tror :)

Skydd för regn och riktigt hårda vindar har du ju redan i regnplaggen, så
det räcker i övrigt med något lite lagom vindtätt - många använder lätta löparöveraller och själv trivs jag bäst med en nästan genomskinlig gammal herrskjorta i polyesterblandning. Mer robusta byxor kan jag förstå bättre; de behöver kanske tåla lite mer slitage, men knappt det heller på din tänkta tur.

Det enda du bör undvika är tjockare plagg av ren bomull, typ jeans - de tar upp mycket vatten, kyler i vått tillstånd och torkar ytterst långsamt.

Har själv väldigt tunna men slitstarka vindbyxor. Under det tunnast möjliga ullunderställ (om det inte är kallt -då blir det lite tjockare). Mkt behagligt tycker jag :)
Jag har damasker också. Slänger på mig regnkjol och regnjacka om det börjar regna.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg