Femundsmarka Nationalpark Rekomenderas!
Jag måste få lov att reklamera lite för mitt eget personliga favoritområde; Femundsmarka nationalpark.
Här finns goda möjligheter att lägga upp till många olika slags turer, både i skogsterräng och på kalfjäll, långa eller korta, från A till B, eller från A och tillbaka till A.
Ett konkret förslag, som borde passa bra för nybörjare, är att parkera bilen vid Elgå och ta (den snart 100 år gamla) båten Fæmund II ca 2,5 mil upp till Røa, och så vandra tillbaka.
Vid behov/problem kan vandringen göras kortare vid att ta båten också tillbaka från antingen Haugen eller Revlingen.
Du kan välja att sova i tält eller i tre olika turisthytter på vägen tillbaka till Elgå. Dessa är Røvollen (självhushåll, och du måste ha DNT's standardnyckel för att komma in), Svukuriset (betjänt turisthytta) och Haugen (privat, måste förbeställas).
Vandringen går i både gles furuskog (med vit renlav och/eller blockmark) och över kalfjellet, men det finns flera alternativa leder och stigar att välja på, beronde på vad du själv önskar.
Ex. (vid torrt väder) så rekommenderar jag att gå längs älven Röa upp till Røvollen, istället för vandringsleden som går högre upp i skogen. Det är äventyrligt vackert och spännande längs älven. (Missa inte Litl Helvete, som är lämningar från istiden med bl.a. 8-10 m djupa bergsskrevor och stora stenblock huller om buller)
Från Roasten är det naturligast att följa vandringsleden tillbaka mot Falkfangerhøgda, men det är också otroligt fint att följa Roastens strandbredd uppöver, och därefter gå via Grøtåa/Krokethåen och Oasen tillbaka mot Falkfangerhøgda.
Från Falkfangerhøgda har man möjlighet till en topptur på 1415 m höga Store Svuku, eller fortsätta vandringen via Svukuriset turiststation, eller om du ledsnat; gå ned till Haugen och ta båten tillbaka till Elgå.
Det finns många fler alternativ, men just detta att kunna bli transporterad med båt till ett utgångspunkt där vandringen startar, tycker jag själv är väldigt bra. Då kommer man snabbt och bekvämt ut i vildmarken, samtidigt som man kan njuta utsikten mot fjällen på bägge sidor om den 6 mil långa insjön Femunden, som förövrigt ligger på 662 möh.
Femundsmarka är tillsammans med Rogenområdet helt unikt, och känt bl.a. för istidens lämningar i form av blockmark och rullstensåsarna som fått sin egen benämning Rogenmoräner. Moränerna (upp till ca 40 m höga) finns främst från Øvre Roasten och in mot gränsen till Sverige.
Pga. att det är så steningt rekommenderar jag kraftiga och stabila fjällkängor som förhindrar att du vrickar fotleden när du kliver fel blant stenarna.
Och är du fiskeintresserad får du inte glömma fiske-grejerna, då det fins en mängd goda fiskevatten längs turen.
Om detta låter intressant, kan du få en "preview" av Femundsmarka om du tar en titt på hemmasidan min, som du finner på;
http://anders_gilljam.tripod.com/index.html
(eller;
http://www.svartkjelen.com)
Observera i så fall att det bara är dessa två adresser som funkar, min gamla visar inga bilder.
Mvh. Anders.