Nybörjare

Jag tänkte göra min första fjällvandring någonsin i sommar. Tänkte vara borta i 8 dagar ungefär. Vilken sträcka kan vara lämplig att gå då? Funderar på kungsleden, men den är ju ganska så lång :)

Några tipps skulle vara trevligt att få

MVH Erika

Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Singi - Kaitumjare - Teusa - Vakkotavare. Buss Stora Sjöfallet - Gällivare. Sedan är du fast :)

Kungsleden

Kungsleden behöver inte vara lång och man behöver först och främst inte vandra alla dagar, en vilodag kan vara behövlig. Liksom ovanstående skribent rekommenderar jag Kungsleden vid Kebnekaisefjällen men lite annorlunda. Den här sträckan har jag gått med min lillesyster (då 14 år och förstagångsvandrare):
-Tåg och buss till Vakkotavare
-Därefter vandring till Teusajaure - Kaitumjaure - Singi - Kebnekaise.
-Vilodag i Keb alt tid för topptur/dagstur (kan verkligen rekommendera en tur upp till Tarfalla, antingen som dagstur eller som tvådagarstur)
-Vandring till Nikkaluokta och buss och tåg därifrån och hem.

Den här sträckan så har du säkerheten med stugor på lagom avstånd, och därmed även livsmedel så att du slipper bära så mycket.

Ett annat alternativ med lika stor säkerhet (men med större bekvämlighet) är att vandra mellan Storulvån - Blåhammaren - Sylarna. Mycket att se! En topptur upp på Sylmassivet kan vara nog så spännande. Alla tre platserna räknas som fjällstationer, dvs att de har servering mm.

Vill du ha fler tips så är du välkommen att maila mig.

Tack för era tipps.
Jag har nu lyckats orientera mig runt på forumet och en vär har börjat forma sig nu undrar jag dock vad har ni förerfarenhet om Unnas Allakas?

avslutad210712

Gäst
Unna Allakas - beror lite på vad du menar men jag har gått sträckan Alesjaure - Unna Allakas - Katterjåkk och det är lite blandad kompott. Har inte gått från Abiskojaure - Unna Allakas.

På sträckan Katterjåkk - Unna Allakas har du ett vad som du inte skall vada enligt kartan utan vid vindskyddet vid Valfojåkka. Det vadet kan dock vara lite trixigt om det är mycket vatten om du inte är van med vad. Sen har du en passage vid Katterjaure som jag 2004 gick i slutet av vandringen med lätt packning i uppehållsväder och förstod inte varför så många tyckte den var hemsk. I fjol gick jag den från Kattejåkk mot Unna Allakas med fullpackad ryggsäck i regn och det var inte roligt. Först en smal platå (inte så lång som tur är) med ett stup på yttersidan och sen ett rasområde där man både halkade på stenarna för att sen sätta stenarna i rullning. Där kan man passera ovanpå kullen enligt andra och jag skulle nog rekommendera att ta de extra höjdmetrarna om du tycker att smala passager och rullande stenar är lite skrämmande. Är du van med sånt så är det inga problem. I övrigt är sträckan Unna Allakas - Katterjåkk bitvis riktigt trevlig när man vandrar på stora klipphällar som mer ger känsla av att vandra ute på en klippö istället för i fjället. Bitvis är den betydligt mindre rolig. Vi hade kallt, blåsigt och regn när vi gick men det finns roligare sträckor.

Går du sträckan Unna Allakas - Alesjaure får du två rätt branta stigningar men du kommer också att vid bra väder få några riktigt bra vyer. Går du med tält är det dock lite dåligt med bra tältplatser men det finns några guldkorn om det inte blåser alltför mycket.

avslutad210712

Gäst
Ytterligare en variant

Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Alesjaure sameby - Vistasstugan - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaluokta.

Har du bra väder kommer du att få se övre delen av Vistasdalen och sen är du garanterat fast *L*. Däremot finns ett vad en bit bortanför Nallostugan som inte är svårt om man vadar där det är markerat med stålkäppar.

I valet mellan Unna Allakas och någon av de tidigare uppräknade eller min så tycker jag du skall stryka Unna Allakas.

Om man inte vill resa så långt då? Hur är dalafjällen?
Är det fjällvandring "Light"? Det kan ju i så fall vara trevligt som omväxling. Lite mer tillgängligt och inte så stor apparat.

Erfarenheter???

Anders

Rungá; sa:
Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Singi - Kaitumjare - Teusa - Vakkotavare. Buss Stora Sjöfallet - Gällivare. Sedan är du fast :)

Och om precis denna tur kan Du läsa vad Claes Grundsten berättat i STF:s årsbok 2005 !

Sicken tur !

:)

Klang; sa:
Tack för era tipps.
Jag har nu lyckats orientera mig runt på forumet och en vär har börjat forma sig nu undrar jag dock vad har ni förerfarenhet om Unnas Allakas?

Unna Allakas är en trevlig liten stuga som man kan göra små dagsturer ifrån: Sgangeli gruva, motståndsrörelsens stuga i Norge som användes under 2:a världskriget. Stugvärden kan lämna tips.

Sträckan Abiskojaure - Unna Allakas går 17km genom björkskog och 7km över kalfjäll, ganska fint i skogen med blommor och sånt.

Skulle inte rekommendera Riksgränsen - Unna Allakas till en förstagångsvandrare. Då bör du dessutom ta med tält, 30km i den terrängen är för mycket för en dag.

/Ulf

Dalafjällen

Impa; sa:
Om man inte vill resa så långt då? Hur är dalafjällen?
Är det fjällvandring "Light"? Det kan ju i så fall vara trevligt som omväxling. Lite mer tillgängligt och inte så stor apparat.

Erfarenheter???

Anders

Dalafjällen är mest höga kullar, och Fulufjället har inga toppar ens. Men om man tittar över gränsen till Norge så blir det bättre. Från Grövelsjön kan man lätt vandra till toppar på 1400 meter och mer. Tar man bilen finns det hur mycket som helst lite längre in i Norge, som Rondane till exempel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg