Nybörjare...

Hej på er!

Jag har vandrat 1 gång för ca 15-20 år sedan - men då var jag liten och behövde inte bry mig så mycket - bara hänga med...
Nu ska jag vandra igen men vill och måste bry mig! :eek:)

Jag har en del frågor om någon har lust att ge några bra tips.
Vi ska vandra under 3 dagar (2 nätter med tält) och utgå från Storulvåns fjällstation.
1. Vi tänkte göra den i början eller mitten av september? Något speciellt att tänka på?
2. Vet någon hur lederna är där? Stenigt, svårgått, blött, vadning(???) ?
3. Jag tänkte gå i ett par låga vandringsskor. Inga speciella, men heller inga konsum-skor... Om ni förstår. Vad tror ni om det?
4. Mat... Några bra tips på vad och hur man tillagar. När vi gick sist så använde vi ett spritkök - är det det som gäller nu med? Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!
5. Vi ska tälta. Får man slå upp tältet i stort sett var man vill? Förutom på hus och villatomter.... ;o)

Tack på förhand!!!!

Vänligen
Benny :eek:)

4. Mat... Några bra tips på vad och hur man tillagar. När vi gick sist så använde vi ett spritkök - är det det som gäller nu med? Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!

Smaken är som baken, men jag föredrar att ha gasbrännare till mitt trangia. Sprit är förvisson något bränsleeffektivare, men eftersom man inte kan reglera lågan lika enkelt, och dessutom inte vill riskera att bränslet tar slut innan maten är färdig, upplever jag ändå att man måste ta med mer bärnsle om man använder sprit.

Med gasbrännare blir matlagningen enklare och roligare, utan att man bränner sig. Gasbrännarnas största problem är tillförlitligheten. Eftersom det finns fler detaljer på en sådan brännare finns det också mer som kan gå sönder.

Jag har aldrig haft problem med gasbrännare, men tar ändå alltid med en spritbrännare och lite bränsle som nödreserv.

Angående maten kan jag rekomendera att söka lite på internet efter recept på torkad köttfärsås, som du enkelt tillagar själv och dessutom är en riktig höjdare att smälla i sig på fjället.

Annars är pasta med salami (så torr, och smakrik som möjligt) min stående favorit. Viktigt dock att ta med lyxig olivolja som ytterligare förhöjer smaken. Kan kännas som onödig vikt, men olivolja är ju rent fett, och därmed väldigt energieffektivt.

Jag tycker att du ska köpa provianten innan du åker. Dels för att spara pengar, men framförallt för upplevelsen. Jag tycker att det är en oslagbar känsla att ge sig ut i vildmarken och veta att man klarar av att bära med sig allt man behöver för att överleva. Som nybörjare kan det ju dock vara bra att gå med så lätt säck som möjligt, men med tanke på hur kort er vandring är borde det inte innebära några problem.

AFe; sa:
Smaken är som baken, men jag föredrar att ha gasbrännare till mitt trangia. Sprit är förvisson något bränsleeffektivare, men eftersom man inte kan reglera lågan lika enkelt, och dessutom inte vill riskera att bränslet tar slut innan maten är färdig, upplever jag ändå att man måste ta med mer bärnsle om man använder sprit.

Efter att ha läst på vet jag numera bättre. Gasen är inte bara energieffektivare i praktiken, utan även i teorin.

Ni hittar en tabell här: http://www.primus.se/SE/faq/faq_fuel.html

Och här är köttfärssåsen: http://www.tilltopps.com/index.php?menu=4.7&page=1
[Ändrat av AFe 2005-08-03 kl 02:07]

Lättgånget

2. Vet någon hur lederna är där? Stenigt, svårgått, blött, vadning(???) ?

Lederna är lätta och väldigt vältrafikerade, i synnerhet mot Sylarna och Blåhammaren. Varierad terräng, allt från helt slätt till väldigt stenigt. Kan bli lerigt vid regn, men i allmänhet bra nybörjarterräng.

3. Jag tänkte gå i ett par låga vandringsskor. Inga speciella, men heller inga konsum-skor... Om ni förstår. Vad tror ni om det?

Kolla på Ecco Receptor, jag har recenserat dom här på Utsidan. Kanondojja.

Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!

Ta med krubb! Allt du köper på stationerna flygs upp med helikopter och är SKITDYRT!

5. Vi ska tälta. Får man slå upp tältet i stort sett var man vill? Förutom på hus och villatomter.... ;o)

I stort sett, man får inte slå upp för nära stationerna dock. Jag tror det är 1km som gäller. Kolla med stationerna, dom brukar inte vara omöjliga...

/Hasse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg