Nybörjare utrustningsval

Kör mycket på det ni har första gången/erna, man upptäcker vad man behöver/vill ha eftersom. Tält kanske går att låna från nån ni känner? kanske tom den modell ni funderar på så ni får testa den ordentligt?

Kängor/skor : var sugen på ett par miendl mfs pro men behövs det för "vanlig" fjällvandring ?
behövs och behövs, det mesta funkar, folk använder allt mellan gympadojjor, kängor och stövlar... kängor typ meindl är vanligt så vill du ha såna så... finns massor med trådar om skoval.

Kläder vid vandring : grövre byxor typ haglöfs el. liknande ?
Typ vilka byxor som helst funkar, bara dom inte är i ren bomull. typ träningsbyxor i polyester funkar fint.

Kläder vid regn : Läste mig till ett tips om regnkläder från www.idefixteko.se som var lätta
Jepp, är inne på min andra uppsättning av dom. Funkar finfint, men håller inte i all evighet. Annars funkar vilka regnkläder som helst, bara dom håller tätt.

Kläder vid solsken : skjorta och havlånga kortbyxor ?
jo, kanske tom dina långbyxor har zip-off ben? öppna gylfen för ventilation....

Ett underställ kan var skönt att sova i, eller gå i när det regnar och blåser kallt.

(skulle jag gå mellan stugor längs kungsleden på sommaren skulle jag nog köra utan tält för att hålla nere vikten, säger väderleksrapporten i stugan att riktigt skitväder är på gång så ärde väl bara å stanna en dag till? (visst jag vet också att man aldrig ska lita på fjällväder, men))

Kör med det ni har!

Kör mycket på det ni har första gången/erna, man upptäcker vad man behöver/vill ha eftersom. Tält kanske går att låna från nån ni känner? kanske tom den modell ni funderar på så ni får testa den ordentligt?

Kängor/skor : var sugen på ett par miendl mfs pro men behövs det för "vanlig" fjällvandring ?
behövs och behövs, det mesta funkar, folk använder allt mellan gympadojjor, kängor och stövlar... kängor typ meindl är vanligt så vill du ha såna så... finns massor med trådar om skoval.

Kläder vid vandring : grövre byxor typ haglöfs el. liknande ?
Typ vilka byxor som helst funkar, bara dom inte är i ren bomull. typ träningsbyxor i polyester funkar fint.

Kläder vid regn : Läste mig till ett tips om regnkläder från www.idefixteko.se som var lätta
Jepp, är inne på min andra uppsättning av dom. Funkar finfint, men håller inte i all evighet. Annars funkar vilka regnkläder som helst, bara dom håller tätt.

Kläder vid solsken : skjorta och havlånga kortbyxor ?
jo, kanske tom dina långbyxor har zip-off ben? öppna gylfen för ventilation....

Ett underställ kan var skönt att sova i, eller gå i när det regnar och blåser kallt.

(skulle jag gå mellan stugor längs kungsleden på sommaren skulle jag nog köra utan tält för att hålla nere vikten, säger väderleksrapporten i stugan att riktigt skitväder är på gång så ärde väl bara å stanna en dag till? (visst jag vet också att man aldrig ska lita på fjällväder, men))
Håller med vad du säger om utrustningen. Tänk på att ha en omgång kläder att vandra i och en omgång kläder att ha i lägret/sova i. Tänk snabbtorkat när det gäller kläder att gå i.

God tur!

Någon som har varit till getouts butik, de verkar ha en ganska stor visningshall i allafall. ?
Har varit där massor med gånger och visst har de många tält uppe men nu såhär på rak arm kan jag inte säga vilka märken på tält det är. Bor Du i närheten så åk dit och kika..

tarp

kan man klara sig med en tarp? Lite rädd för att min klaustrofobi skall slå till i ett tält oxå, förutom att tarp är lätt och billigt. Stugor+tarp om man vill/behöver sova ute?

Fick nog solsting idag så jag slog till på ett fjällräven akka shape r/s2, får se hur rymligt det är när det kommer på posten.

Har vart ner i källaren där och kollat men de har inga fjällräven eller bergans där som jag åxå funderar på.

Någon som har varit till getouts butik, de verkar ha en ganska stor visningshall i allafall. ?

Kolla på resp företags hemsida så ser du vilka tält som ska finnas i de olika butikerna. Hilleberg finns hos både Naturkompaniet o Get Out. Fjällräven finns i stort sett bara hos Naturkompaniet.

Skippa tarp och tält

kan man klara sig med en tarp? Lite rädd för att min klaustrofobi skall slå till i ett tält oxå, förutom att tarp är lätt och billigt. Stugor+tarp om man vill/behöver sova ute?

Hej Lotta

Nu vet inte jag vilken del av Kungsleden du har tänkt gå men om du t ex kör den klassika sträckan Abisko - Nikkaloukta (eller tvärtom) så är det inte särskilt långt mellan stugorna. Tälta är trevligt men om det är första gången så skulle jag rekommendera en stugtur. Tänk på att du måste köpa/släpa med liggunderlag och en bra sovsäck om du ska tälta. Till en stugtur räcker en tunn sovsäck eller bara ett reselakan. I augusti brukar inte vädret vara något större problem men skulle det vara riktigt eländigt någon dag så är det bättre att stanna i eller vända tillbaka till närmaste stuga. Planera därför gärna in någon extradag så att du inte behöver stressa för att hinna med tåget. Det är lätt att man är ivrig i början och köper på sig en massa utrustning som man sedan inser inte var vad man behövde.

Fick hem ett fjällräven akka shape r/s 2 häromdagen och monterade upp det igår.

Det som slog mig direkt var att det inte var högt i tak.

Tog fram måttbandet och mätte, stod ju att det skulle vara 95cm i innertält, högsta punkter på det jag kallar innertältet var 80 cm !

Är det så dom mäter eller ?

Som jag har förstått det så är det skillnad på ytter och innertält.

I fjällräven så har jag 80cm från marken till högsta punkt (utsidan) innertältet
och ca 90 cm från marken till insidan av det jag kallar yttertält.

Ska det vara så ????

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg