Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper?

Jag planerar att köpa en city/hybrid med 18-24 växlar. Alla cyklar nästan har ju växlar från Shimano.
Vad skiljer ?
Och vad behöver man för pendling till jobb och ibland någon dagstur?

Jag kikar nu på en cykel som finns med Shimna Alivio och en med Shimano Altus.
 
Båda är grupper ur MTB segmentet, som börjar nerifrån med Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, Deore LX...

Generellt skulle jag titta efter en välpassande ram i rätt storlek med bra hjul, bra vevparti och lager. Sedan när det gäller växelgrupper så fungerar de flesta bra rätt inställda och om de ges lite kärleksfull behandling av dig eller en cykelhandlare. Vill du köra i ur och skur och ska hålla dig i stan och vill ha "underhållsfritt" skulle jag titta på någon navväxlad cykel med t.ex. nexus inter-8.

På hybrider kan man också hitta grupper från landsväg segmentet, dvs Sora, Tiagra, 105 etc.
 
Vikt och kvalitet

dvs slitstyrka skiljer på landsvägsgrupperna.

De billigaste mtb-grupperna har inte individuellt utbytbara framdrev. Funktionen är i allmänhet god på Shimanos samtliga växelsystem och när växlarna krånglar beror de oftast på rost eller andra symtom från vajrar och vajerhöljen.

Lite handhavandeträning (typ hur bestämt och hur länge du skall trycka på framväxelreglagen respektive om du skall lätta på trycket på pedalerna) vid växlingen och lite kunskaper om hur man justerar vajerspänning samt ändlägena på fram och bakväxel gör att du slipper problem.

Thure
 

Chfre

Gäst
Se upp med "lågprisbutiker"

Hej!

Fråga dig först om du är beredd/kunnig att meka om det skulle behövas...

Generellt sett är dina alternativ inte dåliga. Men växlar är ju alltid känsliga, kräver "omvårdnad" oavsett märke och modell.

Undvik om du kan lågprisbutiker. Är ofta ovilliga att ägna någon större tid åt ditt problem. Har du otur kommer cykeln tillbaks med samma fel igen...

Lycka till!
 
rab; sa:
Och vad behöver man för pendling till jobb och ibland någon dagstur?

Deore är sannolikt mest prisvärt. Deore håller utmärkt kvalitet utan att vara dyrt. Och är utomordentligt stryktåligt. Tänka på, att alla komponenter ska vara Deore. Ibland luras cykelhandeln genom att sätta på en sexig bakväxel, eftersom oerfarna främst kollar in vad det är för märke på den. Det finns ingen anledning att vara fixerad just på bakväxeln. Att vevparti, klingor, nav och reglage är Deore (el vilken nivå man valt) är faktiskt viktigare, eftersom de är svårare att byta ut. Kan man tala om en enskilt viktigast komponent är det naven.

Per
 
Byta grupp

Då jag har en Hybrid med shimanos tourney tx..
om det skulle krångla så kan man byta komponenter efet rhand till nåt bättre eller man måste byta allt??
hittar ingen kassett till min cykel tex..
 
Javisst, det mesta är utbytbart. Om din cykel har Tourney-växel kan det dock vara att den inte har ett kasettnav bak, utan frihjul (var normen förr, något mindre stryktålig och mer opraktisk att mekka med). Sådana finns bland billigare grejer i många varianter, varav vissa kan vara svåra att hitta delar till. Jag har en billig tandem med Tourney friktionsväxel (man får dra på spaken tills växeln byter klinga, inga fasta lägen) som faktiskt fungerat klockrent i fem år. Dock var baknavet undermåligt och av konstigt fabrikat, så det fick bli ett nytt.

/Per Eric
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg