nybörjare ständig pump hjälp...

Jo det underlättar väl men jag klarar knappt ens balansera på ett bra grepp och en sloper...jag menar hur håller man fast sig, friktionen känns så dålig att jag bara glider av...allltså hur nyper man? kramar handen? (ja du fattar)

Det verkar vara en knepig styrka som behövs. För att klara det problemet måste jag nog träna massor - tror nivån är 6b till 6c på det ledproblemet.

thanks.

max
 
det är faktiskt inget bra att vara "för" stark i armarna - det är ju benen man måste träna! (i princip; man måste ju kunna nypa också, men väldigt mycket mindre än man tror)

Fel, man kan aldrig bli "för" stark i armarna!

För att citera en god vän och aktiv användare av det här forumet:

"Kan man gå upprätt, är man nog stark i benen för att klättra..."

Allt annat är påhitt!

/ Magnus
 
rent sakligt är det förvisso så.

men det är lättare att klättra *rätt* om man inte kan kompensera sin dåliga benteknik mha starka armar.

menade jag.
 
Skulle nog vilja säga att man är nog stark i benen om man kan sitta på huk på ett ben och kontrollerat resa på sig då denna rörelse uppkommer ganska ofta på lite svårare leder. Nog stark i armarna är man när man utan problem kan göra en pullup i en stång med en arm eftersom detta också är oerhört användbart på de svårare lederna.

Men generellt sett håller jag med man kan inte vara nog stark i armarna, däremot är det inte alltid styrkan som är problemet för en viss del även om det känns så.

Problemet med att bygga stora fina benmuskler är ju att de väger en del och då blir behovet av armmuskler större. Vilka muskler man behöver beror ju på vilken led och vilken teknik man använder alltså helt omöjligt att hitta den perfekta balansen och således kan vi klättra och träna i all evighet utan att bli perfekta :D
 
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0811733394
http://www.amazon.com/Performance-Rock-Climbing-Dale-Goddard/dp/0811722198
http://www.trainingforclimbing.com/ & http://www.amazon.com/Training-Clim...=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1254982134&sr=1-1

Är tre helt ok böcker om träning och teknik. Förklarar också många gånger samband mellan den mentala delen och den fysiska, som ju ofta hänger ihop.

One move to many kan också vara en idé att läsa så blir man lite avskräckt från att ladda max i alla lägen ;-)
 
Jo det underlättar väl men jag klarar knappt ens balansera på ett bra grepp och en sloper...jag menar hur håller man fast sig, friktionen känns så dålig att jag bara glider av...allltså hur nyper man? kramar handen? (ja du fattar)

Det verkar vara en knepig styrka som behövs. För att klara det problemet måste jag nog träna massor - tror nivån är 6b till 6c på det ledproblemet.

thanks.

max

Att förklara i ord hur man ska hålla i slopiga grepp är nog rätt svårt, men... Det viktigaste, tycker jag, är att man håller armen och handen i den bästa positionen på greppet. I vissa fall är den bästa positionen usel, men då får man leva med det. Sen gäller det att ha så mycket friktion som möjligt mot greppet, och det hjälper sällan att ta i mer med handen och pressa den mot greppet. Nästa steg är att fixera handleden och underarmen (det vill säga spänna musklerna och försöka hålla kvar handen i samma position), så att du kan flytta kroppen någorlunda kring handens position. Det viktiga tycker jag oftast är att man hittar en position för handen som fungerar något sånär och sen lyckas hålla kvar handen just där, och förhoppningsvis räcker det för att klara problemet. Snarare teknik än styrka, om jag får säga det själv.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg