Nybörjare som vill paddla!

Hej!
Vi har aldrig paddlat förut, men jag och min kompis campar på öar i skärgården varje år, hittills har vi använt en motorbåt men denna sommar tycker vi att det vore härligt att paddla kajak!
Vi tänkte ge oss ut 3-4 dagar och vill hålla en lugn takt för att njuta av naturen.

Nu till frågan, eftersom vi aldrig paddlat förut tänkte vi gå en nybörjarkurs i paddling,och sedan på vår paddlingstur i sommar välja åar och lugna sjöar att paddla i och smälla upp ett tält på nätterna på land, är det möjligt eller måste man gå flera paddlingskurser för att klara av det? Kan tilläggas att vi båda är mycket sjövana, men inte paddlingsvana!

Har ni i så fall tips om var man kan paddla, gärna i stockholmområdet (bor norr om stockholm) men vi har även landställe på värmdö så vi kan utgå därifrån också. Gärna fin natur :)

Tacksam för svar!
 
turen från åkers styckebruk är mkt mysigt och det finns många fina platser där man kan slå upp läger. dock är det bäst att hyra en kanot i åkers styckebruk istället för kajak. då det mera är vattnet för kanot på en del ställen. särskild på sommaren kan det bli mkt lågt vatten på en del ställen.men det går absolut att paddla kajak där också.(har själv paddlat hela allt med kajak där)
vill du hyra kajak så finns det ju nåt ställe i trosa som hyr ut. paddla dock inte från trosa hållet. det finns ngr ställen som inte är så kul uppströms även om det är rätt lite strömt.

har man vanligt balans sinne borde det inte vara allt för svårt att lära sig med en kurs.tex söderkajak.se eller stockholmkajak.se erbjuder kurser för nybörjare och personalen är mkt trevlig och kunnig.
sen få man väl kolla hur pass säkert man har blivit med det och avgöra sen om man kan våga sig på lite mera öppet vatten eller hellre kör "inomlands"
 
turen från åkers styckebruk är mkt mysigt och det finns många fina platser där man kan slå upp läger. dock är det bäst att hyra en kanot i åkers styckebruk istället för kajak. då det mera är vattnet för kanot på en del ställen. särskild på sommaren kan det bli mkt lågt vatten på en del ställen.men det går absolut att paddla kajak där också.(har själv paddlat hela allt med kajak där)
vill du hyra kajak så finns det ju nåt ställe i trosa som hyr ut. paddla dock inte från trosa hållet. det finns ngr ställen som inte är så kul uppströms även om det är rätt lite strömt.

har man vanligt balans sinne borde det inte vara allt för svårt att lära sig med en kurs.tex söderkajak.se eller stockholmkajak.se erbjuder kurser för nybörjare och personalen är mkt trevlig och kunnig.
sen få man väl kolla hur pass säkert man har blivit med det och avgöra sen om man kan våga sig på lite mera öppet vatten eller hellre kör "inomlands"


Aha! Kanot har jag paddlat en gång, det är väl mycket enklare än kajak? Kändes inte svårt iaf.. Det är ju bara som en liten smal båt med paddel liksom.. Måste man gå någon kurs också när det gäller kanot tycker du för att paddla där från åkers styckebruk?
 
Hej!

Nu till frågan, eftersom vi aldrig paddlat förut tänkte vi gå en nybörjarkurs i paddling,och sedan på vår paddlingstur i sommar välja åar och lugna sjöar att paddla i och smälla upp ett tält på nätterna på land, är det möjligt eller måste man gå flera paddlingskurser för att klara av det? Kan tilläggas att vi båda är mycket sjövana, men inte paddlingsvana!

Har ni i så fall tips om var man kan paddla, gärna i stockholmområdet (bor norr om stockholm) men vi har även landställe på värmdö så vi kan utgå därifrån också. Gärna fin natur :)

Tacksam för svar!


Nej, ni behöver inte gå flera kurser, kajakpaddling tillhör den typ av aktiviteter som har fördelen att man enkelt lär sig grunderna, tillräckligt för att klara sig själv på ett säkert och njutbart sätt. Samtidigt som det finns hur mycket som helst att lära, alltid, man blir aldrig fullärd. Gå en kurs hos ett seriöst kajakföretag om ni vill få det hela "koncentrerat". Bor du på Värmdö har du t.ex. Horisont Kajak där ute. Andra bra alternativ är klubbar och Främjandet. Om ni sen blir så bitna att ni vill lära mer i någon speciell riktning kanske ni väljer att gå fler kurser men, nej det behövs inte bara för att komma ut.

Var man ska paddla? Själv föredrar jag ju i alla lägen havet men det är ju personlig tycke och smak. Dessutom mindre mygg, i alla fall i ytterskärgård... Vår skärgård är dessutom nybörjarvänlig så det krävs inte heller där en massa erfarenhet för att komma ut och njuta.
 
kanot är ju rätt enkelt lika som kajak. Så länge man kör i lugnar områden kan man ju oftast tar sig tid för att styra och lära sig paddeltagen och man kan har kul.
Svårt bli det ju mest bara i de öppnare vatten med båtar,vind och allt vad det innebär.
Visst finns det saker som säkerhet osv men som sagt, så länge man paddlar på sommaren och håller sig på det lite lugnare brukar det inte vara så mkt att tänker på och ska ni gå en kurs kommer ni nog har allt som behövs just för en ”lugn” tur. (detta är dock svårt att säger då det finns de som har suttit i en kajak många gånger utan att lära sig nåt och så finns det de som kan ”allt på en gång”)


Att jag föreslå kanot på turen från Åkers Styckebruk handlar mest om vattnet och områden.
På en del ställen är det grunt och på en del är det rätt smalt mellan stränderna/vassen.
Där bli det lite smidigare med en kanot när man inte ska handskas med en över 2m lång paddel osv.
 
Om ni har sjövana och campat i skärgården förr ska det väl inte vara några problem att ge sig iväg själva i hyfsat skyddad skärgård efter en kurs. Om ni kan karta+kompass och har viktigaste säkerhetsutrustningen. På nybörjar-kursen lär ni väl er självräddning och kamraträddning antar jag. Och sen är det bara att köra igång. Farligast i skärgården är motorbåtar. Och mera vind och vågor än man klarar av. Undvik farleder och öppna fjärdar så är det nog lugnt. Håll bra koll på väderrapporterna före och under turen.
 
Om ni har sjövana och campat i skärgården förr ska det väl inte vara några problem att ge sig iväg själva i hyfsat skyddad skärgård efter en kurs. Om ni kan karta+kompass och har viktigaste säkerhetsutrustningen. På nybörjar-kursen lär ni väl er självräddning och kamraträddning antar jag. Och sen är det bara att köra igång. Farligast i skärgården är motorbåtar. Och mera vind och vågor än man klarar av. Undvik farleder och öppna fjärdar så är det nog lugnt. Håll bra koll på väderrapporterna före och under turen.

Tack för tipsen! :)
 
Jag började paddla kajak förra sommaren och var bla vid Åkers styckebruk, men började vid Laxne där jag ställde bilen. Sen fram och tillbaka. Det är fint där, men jag föredrog då att paddla i Båven ett par tre mil längre bort. Där var det mer variation och man kan göra en "ciruklär" tur och behöver inte köra fram och tillbaka samma sträcka som jag gjorde i Åkers. Båven är en stor sjö det finns mer att se där. Kommer åka tillbaka i sommar. Annars tycker jag Nynäshamns skärgård var skitfint och Trosa/Stendörren/Ringsö....kanonfina och ganska lätta paddlingsområden.

Paddlingskurser tycker jag är onödigt. Det är så lätt att det inte behövs. Visst det kan ju vara bra att testa hur man tar sig ur om man välter osv, men jag har inte gått nån form av utbildning. Har läst på nätet bara. :)
 
Senast ändrad:
Efter en grundkurs borde det inte vara något problem att genomföra en lugn tur inomskärs, man kan ju också förbereda sig genom att läsa någon av de otaliga paddlingsböcker som kommit under de senaste åren, då får man en vink om vad det handlar om och utrustning.


Man kan ju paddla runt någon av de större öarna och hålla sig relativt nära land mer eller mindre hela tiden, finns ofta också lite trevliga småöar och grunda vikar man kan utforska som avbrott - eller slå nattläger på ..

En annan sak är ju att en kajak blir betydligt stabilare när man lastar i all utrustning, på vissa kajaker är det en betydande skillnad mellan lastad och olastad kajak, Det är också en viss paddlingsskillnad på en olastad och en lastad kajak.

Det finns ju artiklar här på sidan av skribenter som planerar en paddlingstur till gotland denna sommar fast de knappt ens ha provpaddlat en kajak tidigare, det kan ju diskuteras om det är lämpligt, men inomskärstur är en helt annan sak, troligen en roligare upplevelse också, långa överfarter utan landkänning är föga intressant för mig
 
Paddlingskurser tycker jag är onödigt. Det är så lätt att det inte behövs. Visst det kan ju vara bra att testa hur man tar sig ur om man välter osv, men jag har inte gått nån form av utbildning. Har läst på nätet bara. :)

Våra Svenska vatten är i de flesta fall så snälla att man med en smula sunt förnuft och med hjälp av nätet inte behöver gå några kurser för att komma ut och paddla. Däremot tycker jag det känns lite dumt att säga att det skulle vara onödigt och ännu dummare att det "är så lätt att det inte behövs". Man behöver ju inte se kurser som något man "måste". Kurser är dels kul, dels vidgar det din paddelhorisont, tar dig snabbare till en nivå där än mer spännande paddling och upplevelser väntar.

Själv gick jag tidigt i min paddelkarriär en kurs i "effektiv paddling" och tränade en del i en klubb. Även om jag aldrig tävlat så har det absolut varit en stor fördel att tidigt lära in en bra och effektiv paddelteknik. Den kurs jag gick i "Högsjöpaddling" öppnade upp helt nya horisonter och vatten när jag insåg vad man faktiskt klarar i en kajak med lite teknik och övning.

Mina kurser i forspaddling gav också helt nya färdigheter som också direkt kunde appliceras på havspaddling ute i hög sjö och stökiga vatten. Mina kurser i Wales, paddling i tidvattenracen, exponerad klippkust, rockhopping etc. har sedan adderat ytterligare helt nya dimensioner av paddling och nu i påsk åker jag dit igen för att gå ytterligare en kurs.

Kurser går man inte för att man "måste", kurser går man för att det är kul och för att det snabbare tar dig till platser, paddling, upplevelser och vatten som annars skulle varit oåtkomliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg