Oh, massa bra svar, kul
Har börjat fila på en vandringsplan nu. Några av er tipsade om sträckan Abisko-Kvikkjokk och det verkar vara en lagom sträcka med bra säkerhet mtp de många stugorna längs vägen (tanken är dock fortfarande att bo i tältet hela vägen). Har räknat på att gå ca 1.5 mil om dagen med två vilodagar, borde ta ca 15 dagar totalt? Och så får jag slänga in nån dags marginal ifall nåt skulle hända. Låter det rimligt?
Jag tänker inte vika av in mot Kebnekaise och Nikkaloukta utan fortsätta söderut direkt från Singi. Eller är det dumt att inte ta en tur in mot Kebnekaise och iaf titta på spektaklet? Då får jag lägga till en eller två dagar i planeringen.
Några av er pratade om ul utrustning samt sidan Fjäderlätt. Helst hade jag inte bytt ut min utrusning då det blir dyrt och eftersom tältet enligt er verkar klara den här turen så behåller jag det om jag inte hittar ett lättare. Läste om Big Agnes Copper Spur HV UL 1 på Fjäderlätt, verkar vara ett jättebra tält rent storleksmässigt samt med liten vikt. Jag gillar verkligen att ha ordentligt med sitthöjd i tältet. Dock var vattenpelaren vad jag förstod på endast 1200 och det känns ju lite osäkert. Går det ens att hitta ett liknande tält fast med bättre vattenmotstånd utan att det genast blir mycket tyngre?
Jag tror inte jag behöver en fullt så stor ryggsäck som Troy skriver om, då går jag nog av på mitten eller så lämnar jag tältet hemma och sover i ryggan istället
Tanken är att inte ta med så mycket kläder utan istället tvätta det jag har. Skulle man kunna göra det i en kompressions stuff sack?
Tänkte ta med mig tre par underställ, ett att ha på mig, ett att byta till när jag tvättat det jag har på mig samt ett lite tjockare som jag sover i. Men kanske overkill i antal underställ? Är mest van vid att tälta i kyla. Och vill gärna ha ett underställt som är helt rent att sova i pga hygien och komfort.
Minst fyra par strumpor där jag har dubbla sockar på mig i kängorna, vindjacka, fleecetröja, vantar, halsduk, mössa, regnponcho, tre par underkläder samt sportbh. Och nån form av sko jag kan använda vid vad samt vid lägerplats. Och så klart kök, hygiengrejer och annat bös.
Är det nån som testat sea to summit regnponcho? Finns ju lite billigare och lite dyrare. Behöver man de dyrare egentligen? Förstår inte skillnaden riktigt.
En kollega tyckte jag skulle köpa ett par gaiters också, vad tror ni om det?
Bra tips förresten att bli medlem i STF så jag kan laga lunch i deras stugor dagtid gratis.
Äntligen börjar det kännas som att jag börjar få koll på den här vandringen. Ovärdelig hjälp av er här på Utsidan!!!! Tacketitacktack.