Nybörjare på vandring

För min del så har jag med ett par Foppa toffel kopior som lägerskor och för vadning. Vill man att de sitter ändå bättre på fötterna kan man ha ett par sockor i tofflorna. Välj modell med hälrem!

Vad gäller stavar så fungerar allt. Har genom alla år vandrat med en björkslana som vandringsstav (Gandalf modellen;)). men nu med vandringsstavar som jag upplever är bättre. 3-delade teleskopstavar medger komprimering när man reser men inte nödvändigt. Vid vad är stavar en säkerhetslösning och jag rekommenderar minst en stav vid vadning.

Själv kör jag med keps. Blir det för varmt, inget alls men om det är mygg eller knott är en keps skönt skydd. Har även med mig en tunn yllemössa om det blir kyligare.

Handduk har jag testat olika modeller, men upplevt att den relativt billiga modell (Phoxx) som XXL säljer för 59 kr är riktigt bra. 180g enligt min våg:

Som tvål brukar jag änvända någon lite hotelltvål på ca 50g som jag förvarar i en plastpåse, men som joanna skriver fungerar säkert en olivoljetvål riktigt bra (använder dessa hemma regelbundet). Schampo har jag i en liten 75ml flaska, inte så mycket för min del men då jag oftast vandrar med min hustru eller dotter som har längre hår.

Hej!

Är ny inom fjällvandringens värld och ska upp till Jämtlandsfjällen en vecka i augusti för att vandra i 7 dagar. Känner mig helt förvirrad då alla ger ut olika information och jag önskar lite bra svar på dessa :)

*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
*Keps eller pannband?
*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?

Hoppas jag få svar för just nu känner jag mest en skräckblandad förtjusning inför detta. Är helt förvirrad!!!
Du verkar få många bra tips. Jag försöker fylla på lite..

Funger alldeles utmärkt att vada i foppatoffel! Passformen är dock viktigt, att den sitter som en smäck med eller utan socka, annars ökar halkrisken. Ett par sandaler fungerar också, är det sådana fina temperaturer som det är nu, är det skönt att ha med sig ett par riktiga sandaler att byta till och vandra i. Fungerar även att vada i.

Har aldrig använt vandringsstavar, även om jag vid några tillfällen, när det är lite brant, saknat ett par. Men det går att köpa ett par billiga vandringsstavar på typ Stadium Outlet fr 199 kr. Skidstavar hade jag nog inte kört på, de brukar sällan vara vikbara/infällbara. Gångstavar funkar säkert.

Keps eller pannband? Ta bägge. Är det soligt och varmt så åker kepan på. Behöver du värma öronen så dra på pannbandet. Vikten av pannbandet är försumbar. En kompromiss är en tunn mössa och en solskärm..

Har alltid med mig lite tvål och schampo i sådana där småflaskor man kan norpa på hotell. En liten klick av varje räcker till en gång eller två. Mer än så behöver man inte tvätta sig för en vecka, om man inte är extremt fåfäng. Apropå hygien.. Passar även på att tipsa om små tandkrämstuber på ICA Maxi för en tia och vikbar tandborste från Apoteket. Tillsammans väger de ynka 40 g.

Handduk beror på vad du ska göra. Ska du bada bastu på station/stuga kanske du vill ha en större handduk att skyla behagen med. Ska du bara tvaga dig ute i den ödsliga vildmarken utan oönskad publik eller inte är blyg av dig, räcker det med en liten gästhandduk/linnehanduk att torka sig med.
Själv kör jag på en sådan här soft-towel i varierande storlek beroende på aktivitet.
http://sv.sportsdirect.com/gelert-soft-towel-small-784119?colcode=78411918

Rekommendera banff som fungerar som pannband eller halsduk. Jag kan inte vara utan den, är känslig om öronen och så håller den håret på plats.
Vada gör jag med sandaler från Keen (sådana med en tåkappa) eller nu i år ska jag använda mina Teva sandaler utan tåkappa som är något lättare.
Har också en pytteliten tvål med mig i en plastpåse. Vidare shampoo & balsam i en miniflaska sådana man får i hotel. Först i slutet av vandringen vid fjällstationen tvättar jag håret om inte annat tillfället ges. Även diverse hudvårdskrämer & tandkräm är miniförpackat och noga uträknat för de dagar jag är ute.
Handdukar har jag 3 med mig alla i typ microfleece eller liknande, en större och 2 små varav den ena är för ansiktet och den andra för nedre kroppen.
Stavor är ett måste för mig, bra när man vada och för att skona knän. Har i år skaffat mig sådana lättviktsstavor som kan vikas ihop 3 gånger till 35cm och kan stoppas i ryggsäcksfickan. Har tidigare också haft bra stavor men de kunde inte köras ihop så kort och haft problem i flyget när de fick fästas utanför säcken.
Lycka till med vandringen, Veni

Toppensvar!

Tack så mycket för alla svar! Massor av synpunkter på alla saker jag tog upp :D

Angående handduken så kommer jag nog köpa denna modell från xxl: http://www.xxl.se/vildmark/frilufts...nzie-trekking-towel-handduk/p/1069130_1_style Den såg bra ut och var dessutom BILLIG, något jag har strrävat efter då jag redan lagt ut mycket pengar på ny ryggsäck, kängor och sovsäck.

Skorna har jag inte bestämt mig om än. Jag kommer att gå som en ledarutbildning inom scouterna i kombination med vandringen och vi kommer gå utanför de stora lederna en del = kan tänkas bli vadning. Om det blir lätta gympadojor eller foppa återstår och se...

Efter ett tags funderande har jag överlagt med mig själv om att jag struntar i vandringsstavar helt och hållet, jag vill ändå inte lägga pengar på ett par riktiga. Jag är ju inte så gammal heller så jag tror mina knän klarar det.

Resten har jag inte kommit fram till något svar än, borde bli dax att göra det nu då vi åker på fredag.

Tack än en gång för att alla lagt ner tid för att svara på en förvirrad nybörjares funderingar :D

Ska köttfärsen tillagas som vanligt, dvs genomstekas, eller enbart brynas lätt innan torkning?
Det verkar råda skilda bud i tråden.

Vadning...

Det kan hända att man måste vada över ett mindre vattendrag. Om det är högt vatten bör man vänta tills vattnet har sjunkit undan och undvik alltid en strid ström, vatten har en betydligt större kraft än du kan föreställa dig. På morgonen är oftast vattnet lägre än på kvällen. Om det är mycket vatten och man söker ett vadställe är det bäst att leta uppströms än nedströms.

Vattendraget ska vara grunt eller brett där vadningen ska ske. Det är viktigt att vadningen sker en och en om det skulle hända en olycka. Bröstremmen och höftbältet på ryggsäcken ska vara uppknäppta, så att man inte dras ned under vattnet av ryggsäcken om man ramlar.

Om vattnet går över knäna ska vadning EJ ske eftersom vattnets kraft är betydligt starkare än människans och det blir Farligt!

Det är också viktigt att ha skor på fötterna för att inte skära sig på vassa stenar.Och sist men inte minst, gå alltid snett uppströms mot vattendraget och använd gärna en stav (hugg till en) för det underlättar din balans betydligt och staven ska vara på nedströms sidan av din kropp för bästa balansen.

Räddningslina kan användas om ni är två, om du skulle falla så kan du bli indragen av vännen. Gärna en fånglina på ryggsäcken också, så slipper du leta efter den en hel dag om olyckan skulle vara framme, annars kan det också gå så illa att den bara försvinner, inte så himla kul!

Glöm EJ! Att packa din utrustning i vattentäta säckar som du packar ner i din ryggsäck om olyckan skulle vara framme att du ramlar eller om du måste simma över ett vattendrag, så slipper du blötta ner dina extra kläder och övrig utrustning du har i din ryggsäck och så fungerar din ryggsäck som extra flythjälp...

Mvh troswe

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Mackean Nybörjare på fjället Fjällvandring 12
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg