Nybörjare med stora planer

Hej!

Jag är en kille på 21 årig student med stora idéer, nämligen att cykla från Europa till Asien. Eftersom jag är ny på området så låter uppgiften rimligen idiotiskt, men det är jag inte intresserad av att höra.

Sverige -> Öst-Europa -> Mellan-östern -> Syd-Ostasien -> Asien (eller tvärtom beroende på säsong)

Väldigt, väldigt diffust. Jag har dels en idé om att klara detta rent avståndsmässigt, men upplevelserna efter vägen är desto mer lockande i dessa till synes "okända" delar av världen.

Så var börjar man då?
Jag har läst en del, förstår att projektet dras med vissa problem, främst ser jag ekonomiska och avståndsmässiga. Tanken är att detta projekt skall placeras inom en termin + sommarlov, runt 6-7 månader det vill säga. Jag är givetvis medveten om att eventuella förändringar behövs göras men det får bli en senare fråga.

Budgeten för detta är begränsad. Jag skulle behöva köpa en hel del, nästan allt. Jag har visserligen en cykel, DBS av äldre boxstyresmodell men som skulle behövas rustas upp för flera tusen om den skall bli färdmedlet.

Jag har tänkt mig eventuella sponsorer, fast det förstår jag också svårigheten med då detta projekt inte kanske är unikt.

Jag har även problem att hitta touringcyklar till vettiga priser, kartor och liknande över de länder jag tänkt passera är ett annat. Vad kostar det annars att vara ute en längre tid på cykel?

Har ni konstruktiva tips att komma med?

Jag kommer först titta på planering och dyligt innan jag börjar köpa på mig en massa saker.

Tack på förhand.

Robin. J

paddanboy; sa:
Så var börjar man då?
Jag har läst en del, förstår att projektet dras med vissa problem, främst ser jag ekonomiska och avståndsmässiga. Tanken är att detta projekt skall placeras inom en termin + sommarlov, runt 6-7 månader det vill säga. Jag är givetvis medveten om att eventuella förändringar behövs göras men det får bli en senare fråga.