Nybörjare med stora planer

Hej!

Jag är en kille på 21 årig student med stora idéer, nämligen att cykla från Europa till Asien. Eftersom jag är ny på området så låter uppgiften rimligen idiotiskt, men det är jag inte intresserad av att höra.

Sverige -> Öst-Europa -> Mellan-östern -> Syd-Ostasien -> Asien (eller tvärtom beroende på säsong)

Väldigt, väldigt diffust. Jag har dels en idé om att klara detta rent avståndsmässigt, men upplevelserna efter vägen är desto mer lockande i dessa till synes "okända" delar av världen.

Så var börjar man då?
Jag har läst en del, förstår att projektet dras med vissa problem, främst ser jag ekonomiska och avståndsmässiga. Tanken är att detta projekt skall placeras inom en termin + sommarlov, runt 6-7 månader det vill säga. Jag är givetvis medveten om att eventuella förändringar behövs göras men det får bli en senare fråga.

Budgeten för detta är begränsad. Jag skulle behöva köpa en hel del, nästan allt. Jag har visserligen en cykel, DBS av äldre boxstyresmodell men som skulle behövas rustas upp för flera tusen om den skall bli färdmedlet.

Jag har tänkt mig eventuella sponsorer, fast det förstår jag också svårigheten med då detta projekt inte kanske är unikt.

Jag har även problem att hitta touringcyklar till vettiga priser, kartor och liknande över de länder jag tänkt passera är ett annat. Vad kostar det annars att vara ute en längre tid på cykel?

Har ni konstruktiva tips att komma med?

Jag kommer först titta på planering och dyligt innan jag börjar köpa på mig en massa saker.

Tack på förhand.

Robin. J

paddanboy; sa:
Så var börjar man då?
Jag har läst en del, förstår att projektet dras med vissa problem, främst ser jag ekonomiska och avståndsmässiga. Tanken är att detta projekt skall placeras inom en termin + sommarlov, runt 6-7 månader det vill säga. Jag är givetvis medveten om att eventuella förändringar behövs göras men det får bli en senare fråga.

Budgeten för detta är begränsad. Jag skulle behöva köpa en hel del, nästan allt. Jag har visserligen en cykel, DBS av äldre boxstyresmodell men som skulle behövas rustas upp för flera tusen om den skall bli färdmedlet.

Jag har tänkt mig eventuella sponsorer, fast det förstår jag också svårigheten med då detta projekt inte kanske är unikt.

Jag har även problem att hitta touringcyklar till vettiga priser, kartor och liknande över de länder jag tänkt passera är ett annat. Vad kostar det annars att vara ute en längre tid på cykel?

Jag kommer först titta på planering och dyligt innan jag börjar köpa på mig en massa saker.

Tack på förhand.

Robin. J

Hahaha...DBS=Dåren Bakom Styret

Du borde behålla cykeln bara därför.

Men nej,en ny/bättre begagnad lär behövas,helst en stålram (ev.svetsarb.),de flesta brukar förslå lägst Deore på växlarna,V-broms,dubbelbottnade fäljar,och en skön sadel,det är ungefär det du inte bör komprommissa på.Resten,s a s slitbitar finns att köpa lite varstans på vägen med acceptabel kvalisort.Gå in på http://www.happymtb.org,dom har en lista på 2006-års instegshojjar,nåt att kolla in (om inte annat för att ha nåt att jämföra med).

Pengar är ett förbannat otyg.Visum,tull,mutor och annat smörjande äter upp en stor del av budgeten.Tält är inte tillåtet överallt och ibland måste du kunna redovisa var du ska bo för att ens få komma in i olika länder.Så du får fundera på var och hur du ska bo från ett ställe till ett annat.

Men annars,lagar du frullen själv och köper råvaror billigt och färdiglagat där det är ännu billigare kostar det inte fruktansvärt dag för dag,kanske 10-20 bagis.Däck,ekrar,bromsklossar och lager är ju sånt som slits och hur man räknar på det har jag ingen aning om.

Spåna på!

peter
[Ändrat av ping 2006-11-11 kl 15:46]

Kanske kan ge några ideer

Vad det gäller budget så är det ganska ekelt, man kan köpa sig ur problem genom att köpa bra grejer eller man kan leva billigt o därmed ta lite mer risker och lite mer bekymmer. Men satsa iaf på några saker så som väskor och hälsa.

Kan nog rekomendera att prova en lite kortare tur först (några 100mil) innan, då det är bra långt bort till Asien och det kanske inte är som du tror att sitta i sadeln så länge ..men visst, funkar det inte så är det ju bara att avbryta så kan kanske kvitta me provtur.. (vet ju inte alls vad du har för tidigare erfarenheter) somliga trivs med ensamhet andra blir tokiga... Så frågan är väl också om du ska åka själv ..

Aja, det står lite erfarenheter på min sida, http://www.stray.nu

Jag igen.

Kul med många svar!

Japp, jag funderar till sommaren testa mellan Umeå - Karlstad, och sedan tillbaka 2x80 mil ungefär i varjefall. Men det blir ju med DBS:sen som tidigare nämnts och några billiga tillbehör från Biltema. Jag skall väl försöka cykla inom 5 dagar eller liknande, vilket blir 16/mil dag. Det blir för mig något nytt.

Jag kan väl ta friheten att skriva ut de länder jag vill färdas förbi;
Baltstaterna, Ukraina, Vitryssland, Ryssland, Georgien, Iran, Pakistan, Indien, Sydostasien, Kina, osv.

Jag skulle tänka mig att via motorkraft förkorta reslängden med några hundra mil, pga tidsmässiga skäl om det skulle behövas.

Men rent allmänt så är väl det mesta diffust, men det rör sig om en planeringstid på 1-2 år innan avfärd i sådana fall. Jag skall innan dess, skaffa allt fysiskt, men även läsa på och planera resan.

Någon frågade om jag skall cykla själv eller ej, det återstår att se, det kanske inte är bästa/roliga, men det är ett senare problem.

Någon frågade om boende, jag hade tänkt genom en internetsajt vid namn HOSPITALITYCLUB.com få bo, träffa nytt folk, få guiding och så vidare i de tilltänkta länderna. Det är främst i urbana områden som detta är möjligt.

Jag skulle vilja ha lite pris- och tidsinformation om utrustning osv...

Tack.

[Ändrat av paddanboy 2006-11-11 kl 21:54]

Kan passa pa att tipsa om globalfreeloaders.com, servas.org och couchsurfing.org ocksa, de funkar pa liknande satt som hospitalityclub...sjalv har jag anvant mig av couchsurfing nar jag backpackar...det ar en trevlig upplevelse...

paddanboy; sa:
Sverige -> Öst-Europa -> Mellan-östern -> Syd-Ostasien -> Asien (eller tvärtom beroende på säsong)

Verkar vara en bra rutt men jag tror att det tar betydligt längre tid än 6-7 månader. Visst kan man cykla som en idiot och göra det på den tiden men då missar men ganska mycket av själva cykelturen tycker jag. Det är bättre att välja en kortare sträcka och ha lite mer tid för annat. Det är inte kul att cykla när man vet att man måste komma fram till en visst ställe när man lider av tidsbrist.

paddanboy; sa:
Så var börjar man då?

Kolla upp vilka regler som gäller för visum och vilka gränser som är öppna. Försök få en uppfattning om var ambassaderna ligger och även hur lång tid det tar att fixa ett visum. Ganska trist att sitta några veckor för att vänta på ett visum. Lägg även upp en reservplan som du kan utnyttja när du inte kan ta den väg du har planerat.

paddanboy; sa:
Vad kostar det annars att vara ute en längre tid på cykel?

Jag har väldigt stor betydels vad du har tänkt göra förutom att cykla. Att cykla är nästan gratis och om man lagar all mat själv så blir det inte dyrt. Det som kostar är visum och anna skit man måste ha för att kunna passera mellan länderna.

paddanboy; sa:

Har ganska många bra tips att komma med men jag orkar inte skriva dem här. Skicka ett mail eller ring så kan jag ge dig tipsen.

Kolla in följande sidor

http://www.cykelturist.com/ Bra länksamling och även många bra tips
www.stormkorp.se Bra reseskildringar och även många tips
http://happymtb.org Bra forum men mer inriktat för MTB

Lite mer reseskildringar från Östeuropa
http://herve.pipifax.net
http://www.cyklisten.se/

/Stellan

Kolla även in min sida om cykling www.sandstorm.se

ping; sa:
Pengar är ett förbannat otyg.Visum,tull,mutor och annat smörjande äter upp en stor del av budgeten.Tält är inte tillåtet överallt och ibland måste du kunna redovisa var du ska bo för att ens få komma in i olika länder.Så du får fundera på var och hur du ska bo från ett ställe till ett annat.
peter

Visum kostar en massa pengar speciellt om man måste skaffa en inbjudan först. Det är inte så svårt att få en rimlig uppfattning om vad visumen kostar om man kollar runt lite på nätet.

Har aldrig betalat en muta eller något vid tullen när jag har rest. Visst vill de ha pengar och även utrustning men jag har vägrat alla gånger och det fungerar. Betala aldrig en muta!!!

Det går att tälta i de flesta länder och visst är det olagligt men ingen bryr sig. Det gäller att slå upp tältet där det inte stör och helst inte syns. Om ingen märker att du tältar lider ingen av det... Visst gäller det att kunna redovisar var man ska bo men man behöver inte bo där när man väl är i landet. Har aldrig haft några större problem med det. När man väl lämnar landet så frågar tullen ganska ofta om kvitto men har man inga så går det inte att visa några. Tar kanske en timme extra men sen kan man passera gränsen. Tält fungerar perfekt... Ofta kan man bli inbjuden till folk att bo i deras hus men då bör man tänka sig för en andra gång. Du kommer inte att få några problem men värdfamiljen kan få stora problem om polisen kommer.

/Stellan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg