"Nybörjare" med allmänna frågor

Rent allmänt med vatten så ska man aldrig ta "stillastående vatten", bättre att ta ur en bäck eller så.

Personligen rekommenderar jag Trangiaköket eftersom det är prisvärt och praktiskt. Jag kommer att få många på mig för det påståendet, men jag står på mig. Tycker du inte om aluminiumkastruller kan jag rekommendera Trangiat med Duosal. Sedan kan man köpa till en gasbrännare.

/Ulf

Wolf25; sa:
Rent allmänt med vatten så ska man aldrig ta "stillastående vatten", bättre att ta ur en bäck eller så.

Personligen rekommenderar jag Trangiaköket eftersom det är prisvärt och praktiskt. Jag kommer att få många på mig för det påståendet, men jag står på mig. Tycker du inte om aluminiumkastruller kan jag rekommendera Trangiat med Duosal. Sedan kan man köpa till en gasbrännare.

/Ulf

Ja, Trangia är väl det jag varit inne på själv än så länge. Mest för att det var vad vi använde när jag var liten och vi var ute i skogen. Gammal vana alltså. :)
Men jag måste kolla upp det där, och hur man använder det. Senast jag kom i kontakt med ett var väl på 70-talet. :)

FrökenLingon; sa:
När det gäller kläder, så tar vi av det som finns hemma så att säga.
Rätt! Det finns ingen anledning att slänga ut stora summor pengar om man vill prova på.

FrökenLingon; sa:
Budgeten är knaper, och för den delen ska vi inte gå så långa bitar åt gången. Vi har ju barnen med oss och vi vill att detta ska bli ett roligt äventyr, inte att vi ska gå tills de flåsar. :)

Vi tänker i första hand vara ute fredag-söndag och antagligen bara ta en etapp per tur, så att det blir lätt för barnen att orka + plus att vi vill ut lika mkt för att njuta av skogen som att just vandra. Det finns ju så mycket spännande efter vägen!
Det ju smart (som du skriver) att försöka göra det på barnens villkor. Då finns ju möjligheten att de vill göra om det!

FrökenLingon; sa:
Jag vill ändå gärna ha tips på utrustning och annat, för om vi får blodad tand blir det ju säkerligen fler och längre turer framöver. Jag är så tacksam för alla tips jag kan få!
Det beror ju på vad ni har hemma! Kläder har ni förmodligen. Kan ni låna tält, ryggsäckar, sovsäckar, liggunderlag, kök av nån?

Allt kan annars köpas från t ex Jysk, Ö&B m fl, "vad som helst" duger för turen (vi snackar ju inte högalpin terräng)! Stormkök, typ Trangia är nog det billigaste köksalternativet (eldas med T-röd).

Pröva alla grejor hemma först (t ex provtälta i trädgården helgen innan och laga kvällsmaten på stormköket, förberedelserna är oxå kul!).

Sammanfattning:
Använd vad ni har hemma
Eller låna
Eller i värsta fall, köp billigt

Prova grejorna innan ni ger iväg.

/Håkan

Det ju smart (som du skriver) att försöka göra det på barnens villkor. Då finns ju möjligheten att de vill göra om det!

Precis. Att bara flänga omkring och vandra för vandrandets skull är ju meningslöst.
Stress har man nog av ändå nu för tiden.

Det beror ju på vad ni har hemma! Kläder har ni förmodligen. Kan ni låna tält, ryggsäckar, sovsäckar, liggunderlag, kök av nån?
Allt kan annars köpas från t ex Jysk, Ö&B m fl, "vad som helst" duger för turen (vi snackar ju inte högalpin terräng)! Stormkök, typ Trangia är nog det billigaste köksalternativet (eldas med T-röd).
Pröva alla grejor hemma först (t ex provtälta i trädgården helgen innan och laga kvällsmaten på stormköket, förberedelserna är oxå kul!).

Nej, tyvärr är det dåligt med "friluftsmänniskor" i den närmaste kretsen, så det mesta får vi nog skaffa. Men som du säger - det finns ju billigt på många ställen. Jag har tänkt köpa billiga grejer nu, och om vi sen blir "bitna" kan man byta ut till annat efterhand. Bäst att testa först, vi kanske längtar hem till lägenheten efter en kvart... :D

Ja, vi har faktiskt campa i min morfars trädgård innan vi ger oss ut, och testa tältet, recept m.m. Det är nog bra att testa allt *innan* man sitter där flera km in i skogen, så man inte får leva på mossa o mygg... =)

FrökenLingon; sa:
Ja, vi har faktiskt campa i min morfars trädgård innan vi ger oss ut, och testa tältet, recept m.m. Det är nog bra att testa allt *innan* man sitter där flera km in i skogen, så man inte får leva på mossa o mygg... =)
Precis, OCH (det kanske inte framgick så tydligt i mitt inlägg) att campa i en trädgård kan ju vara ett spännande "inför-äventyr" för ungarna.

/Håkan

Jag föreslår också Trangia och precis som Ulf antyder så känns det nästan som om man skulle bli påhoppad om man inte förslår ett multi-expedition-någonting. Men med en gasbrännare i så är det enligt min mening ett svårslaget kök, stabilt, vindskyddat och lättanvänt. (med den vanliga brasklappen, gas är mindre bra vid många minusgrader)

Leif...

webbplats

Kolla på http://www.fritid.t.se/vandra.htm för där finns kartor m.m.
Jag har gått på Bergslagsleden på två långhelger.
Inget problem med vatten, det finns källor osv på en hel del platser. Vi använder 0,5 och 1,5 liter petflaskor. Vindskydd också, så tältet kanske inte behövs. Viss risk om att skyddet är upptaget däremot... Och det är inte myggfritt!
Ta med en liten kikare så att ni kan titta på djur. Bäver o sånt är ju kul att se.
Ska ni gå med gummistövlarna så är det skönt att gå med sandaler på kvällen.
Även om budgeten är liten så är det bra att ha kläder utan bomull, t-shirt och sockor mest, för man blir rätt blöt under vandringen och det tar lång tid innan det torkar.

Matval

En annan sak att ta i beaktande är att ta med sig vettig mat. Min egen erfarenhet av att vara ute i terrängen är att jag kan äta nästan vad som helst av det enkla skälet att jag blir så jäkla hungrig. Mina barn (förvisso lite yngre än dina), däremot, kan bli hur petiga som helst. Pastasåser med olika smaker kan t ex slå helt fel.

Om ni bara är ute i ett par dagar i stöten så blir det inte viktigt att jaga varenda litet gram, så satsa på mat ni gillar (utan att övedriva, förstås, det är väl bara Raskesven som har prylar nog med sig för att kunna laga lasagne ;) ).

Re: Matval

johal; sa:
En annan sak att ta i beaktande är att ta med sig vettig mat. Min egen erfarenhet av att vara ute i terrängen är att jag kan äta nästan vad som helst av det enkla skälet att jag blir så jäkla hungrig. Mina barn (förvisso lite yngre än dina), däremot, kan bli hur petiga som helst. Pastasåser med olika smaker kan t ex slå helt fel.

Ja, detta är en sak jag funderar mkt över. 11-åringen äter i princip allt/vad som helst. 7-åringen däremot är väldigt petig med mat, så där krävs det planering. Men som du säger så ska vi ju inte vara borta mer än 2-3 nätter, så vikten är inte det allra viktigaste. Det finns ju t.ex. köttbullar på burk. :)

Re: webbplats

ollefisk; sa:
Kolla på http://www.fritid.t.se/vandra.htm för där finns kartor m.m.
Jag har gått på Bergslagsleden på två långhelger.
Inget problem med vatten, det finns källor osv på en hel del platser. Vi använder 0,5 och 1,5 liter petflaskor. Vindskydd också, så tältet kanske inte behövs. Viss risk om att skyddet är upptaget däremot... Och det är inte myggfritt!
Ta med en liten kikare så att ni kan titta på djur. Bäver o sånt är ju kul att se.
Ska ni gå med gummistövlarna så är det skönt att gå med sandaler på kvällen.
Även om budgeten är liten så är det bra att ha kläder utan bomull, t-shirt och sockor mest, för man blir rätt blöt under vandringen och det tar lång tid innan det torkar.

Ja, jag har varit på fritid.t.se och där fanns bra info!
Tält vill jag ha, det är ett krav för min del. Att sova i vindskydd känns oskyddat för mig. (Mest med tanke på väder).
Kläder - jo, det har du säkert rätt i. Men å andra sidan kan man ta med extra strumpor... :)

Re: Re: Matval

FrökenLingon; sa:
Ja, detta är en sak jag funderar mkt över. 11-åringen äter i princip allt/vad som helst. 7-åringen däremot är väldigt petig med mat, så där krävs det planering. Men som du säger så ska vi ju inte vara borta mer än 2-3 nätter, så vikten är inte det allra viktigaste. Det finns ju t.ex. köttbullar på burk. :)

Pulvermos och bacon är inte heller dumt. Konservburkar tycker jag är opraktiska av det enkla skälet att de är jobbigare att packetera när man använt dem (en massa vassa kanter). Men köttbullar i plastförpackning (typ Mamma Scan) klarar sig nog en dag i sommarvärme utan problem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg