Känns om ni har gedigen erfarenhet men här kommer lite spontana kom ihåg, ber om ursäkt om det är lite för basic.
Ett par bra handskar hjälper mot både mygg och skav. De blir inte lika blöta som vid Kajak men blött blir det så ett par som sitter skönt och värmer våta är att föredra. Ska man kombinera med fiske är cykelhandskar utan fingertoppar min favorit, inbillar mig att ett par med fingertoppar är att föredra om man inte fiskar, mest mot mygg.
Lätt att glömma är keps/solglasögon men det lär ni ha märkt om ni paddlat i skärgården. Myggnät till kepsen tycker jag funkar bättre än myggmedel.
Packsäckar/vattentät ryggsäck är än viktigare än i kajak då det vid kantring blir garanterat blött. Däremot är en kanot mer lättpackad så man klarar sig bra med en stor vattentät ryggsäck vilket är smidigt vid lyft. Jag kör med en Arcteryx naos 70 som är helt superb för blöta äventyr. Pressa inte ur luften vid packning utan låt säckar ha kvar flytförmåga
. Ett billigare alternativ lär vara en Haglöfs Alaska eller annan ramryggsäck som fått vattentäta packsäckar istället för originalskäck.
Ikeakassar eller liknande är annars bra för att bära små prylarna en kort sträcka och väger väldigt lite. Även bra som stänkskydd på ryggsäck etc. Skulle nog ta med en lite eller stor sådan.
Rep som fungerar för att guida kanoten genom forsar är bra om sådana förekommer på färdvägen. Typ Paracord linor bör funka men ska vara långa om terrängen runt om är knepig. Dubblar såklart som torklina etc.
Har ni många lyft se till att det finns bra handtag att bära i.
Själv har jag paddlat mycket kanot och fiskat men aldrig lyckats välta, de är rätt stadiga men man ska såklart planera för det värsta. Jämfört med kajak är det mycket tyngre i motvind och inte roliga i grov sjö/fors då tyngdpunkten är så hög (man kan sätta sig på golvet om det krisar i en fors). Däremot sitter jag bekvämare och får mer kraft än i kajak och de lastar mycket enklare så skulle också valt kanot för liknande äventyr.
Urstigning/stigning är som nämnt knepigt men enklare jämfört med kajak (frånsett om vi räknar in från en kantring). Det går relativt enkelt att kränga av sig brallorna i kanoten så det kanske är enklast och mest vikteffektivt. Ett par snabbtorkande och myggsäkra läger/kajakskor är nog bra och kan räcka som enda par om ni inte har många lyft eller lång anmarsch. Skulle nog köra på kajak/lägersko och par trailskor alternativt gummistövlar om det är mycket myrmark.
Kanot betyder att man kan ta med mer och lite otympligare packning, så passa på att lyxa lite
Även om man inte ska sträcka ut en hand till någon med panik i vattnet kan en kastlina vara en bra idé. Det är mycket lättare att bli bogserad i land än att försöka simma med flytväst. Ovan nämnda paracord och en 50cl pet med lite vatten i lär räcka och inte innebära någon extra vikt, bara ha vattenflaskan fastknuten och använda som vanlig drickflaska med linan surrad. Fantaflaskor har en perfekt form. En riktig kastlina är såklart bättre men denna variant många gånger bättre än inget alls.
/G