Nybörjare i naturen

Hej

Jag skall för första gången under mitt 30 åriga liv vara ute i naturen utan tillgång till alla bekvämligheter.

Jag och en kompis skall på en kayaktur i skärgården runt Dalarö (Sthlm) som sträcker sig 3 dagar.

Vi har försökt googla svar på de mesta av våra frågor vad gäller utrustning m.m.
Vi har med stormkök och lite tillbehör, funderar på att köpa med lite frysmat, men målet är att få upp lite fisk att äta.

Vad är lämpligt i matväg att ha med, främst i frukostväg. Skall det förvaras på något sätt förutom torrt?

Gröt borde ju gå bra, dvs havregryn, med lite tur finns det blåbär första veckan i aug att plocka till gröten. Honung, håller det sig? Kaviar och räkost?
Är det värt trublen är försöka få med ägg, de borde iaf hålla några dagar, bara de inte går sönder. Eller om man kokar dem innan man åker ut?

Vad äter ni till frukost? Skall man få i sig mer av fett/kolhydrater än i vanliga fall?

Tack för hjälpen
 
Nu är det så att du har svaren påde flesta av dina frågor i andra trådar som någon kanske kan vara snäll och länka. Det enda jag inte sett svar på är honung som ju håller sig i rumstemperatur.
 
Jag har aldrig haft problem m kaviar o mjukost. Det mest funkar. Konservburkar brukar vara väldigt bra. De tål så vad som helst, o det finns massor av burkar att välja mellan i affären. Komplementera m kolhydratrika torra livsmedel så borde ni kunna laga nästan exakt vad ni lagar hemma.
 
Knorr

Några påsar från Knorr Spagettiria, strax under 20:- är enkelt och mättande och skapliga värden vad avser proteiner och kolhydrater. Finns i fem varianter. ICA och Coop har dem.
 
lite fråga där bara - går de å koka konserver i sina konservburkar? (öppna burken såklart)

tänker de vore smidigt för å spara på disk om inte annat =) har för mig jag sett någon göra de nån gång...

Det går utmärkt att värma maten direkt i burken, den behöver inte ens öppnas. Lägg den bara i vatten och värm på en stund.
 
jo, öppna gärna burken skulle jag säga... jag råkade värma en lite längre en gång... (visserligen i värmepaketet på en bandvagn, men där blir ju inte heller över 100 grader... )
 
Honung: Har man hittat i pyramiderna och ätit - så inga större problem.
Ägg: Bara nordbor förvarar dem i kylen. De håller länge även utanför (datumangivelsen visar hållbarheten i rumstemperatur), Det finns hårda äggförpackningar att köpa tex på pinal.se om du inte litar på äggkartongen och din försiktighet.

Fördelen med paddling är att du inte behöver tänka på vikten så du behöver inte ha torkad mat etc. Grötfrukost låter bra - förvara torrt. Färskt kött kan du ha med dig till åtminstone första dygnet om inte mer - djupfrys först och låt tina långsamt i packningen. Pålägg: Allt på tyub, men även hårdost, rökta korvar, rökt kött. Bröd: Allt bröd håller tre dagar.
 
torrmjölk

Vad är lämpligt i matväg att ha med, främst i frukostväg. Skall det förvaras på något sätt förutom torrt?

Gröt borde ju gå bra, dvs havregryn, med lite tur finns det blåbär första veckan i aug att plocka till gröten. Honung, håller det sig? Kaviar och räkost?
Är det värt trublen är försöka få med ägg, de borde iaf hålla några dagar, bara de inte går sönder. Eller om man kokar dem innan man åker ut?

Vi äter nästan alltid havregrynsgröt med mjölk. Mjölken är torrmjölk (Semper) som man köper i vanlig matvaruaffär och blandar till med vatten. Lägg på lite russin eller annat som du gillar och du har basen till en mättande frukost.

Lycka till på turen
 
När vi paddlar så har vi alltid "lyx" mat iaf de 3 första dagarna, kan vara tacos, hamburgare, fläskfilé osv vad det nu kan tänkas vara.. brukar inte vara några problem att hålla det kylt, frys först t.e.x köttet, sedan har jag det i en liten kylbag med klampar/frusna vattenflaskor för kylning.

Den tredje dagen är köttet oftast helt tinat, har aldrigt haft några problem med magen, inte heller flickvännen min som kan vara känslig i magen av kött, imo är vi i sverige väldigt rädda för när maten blir dålig... enligt mina erfarenheter håller det mesta väldigt mycket längre än vad man tror.
 
Till gröten kan man köra pulverkräm som sylt (man behöver inte ta en hel påse varje gång), blanda med lite mindre vatten än enligt anvisningen.

Fruktpureer från barnmatshyllan är ett annat alternativ, fördelen gentemot en vanlig syltburk är storleken. En barnmatsburk äter man upp på 1-2 dagar och på den tiden hinner den inte bli dålig. (Oöppnad håller ju både syltburken och barnmaten flera år, så där är det oavgjort.)


Vill man ha mjölk till gröten kan man välja mellan torrmjöl (Semper eller Nido, den senare anses av många smaka bättre, jag har inte hunnit jämföra) eller kondenserad mjölk (smakar inte riktigt som vanlig mjölk, men funkar).


Smör är bättre på mackorna är bordsmargarin (eftersom man inte har kylförvaring blir bordsmargarin oftast mer flytande än fast, smöret blir perfekt bredbart). Hårdost håller bra (särskilt om man väljer en sort som har vaxet kvar och inte tar bort det mer än nödvändigt).

Smör och ost är ju olika sätt att konservera mjölk!

Jag brukar för det mesta köra med knäckebröd (smular inte sönder och håller länge), mjukt bröd blir dåligt snabbt och är inte så stryktåligt. En del kör med förpackat bröd (typ pita eller tortillas som finns förpackat i skyddad atmostfär).

Riktigt rökt korv håller också bra och funkar både som pålägg och mat (t.ex. i pastasås).


Värma konserver i burken funkar (numera är burkarna svetsade, förr kunde de vara lödda och då kunde de släppa ifrån sig bly). Problemet tycker jag är att det är svårt att röra om i burken så det blir lätt bränt i botten. Så himla jobbigt är det inte att diska om man gör det metodiskt och har vettiga grejer (en diskborste med avkapat skaft går ner i trangias gryta).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg