Nä, det välts verkligen inte så ofta. Verkligen sällan. Gäller både nybörjare och erfarna. De ovanstående tipsen om kurser, räddningsövningar och kamrater på turen är ändå klockrena...Test005; sa:...
Som icke-paddlare känns det lite overkligt att du (och andra också tydligen) inte välter så ofta...Är det verkligen så? De ser ju onekligen smala och ranka ut och jag trodde man kapsejsade en hel del som nybörjare, men även också som erfaren?
...
Fastnade vid en "wet-exit" och hade en ganska ångestfylld, inverterad åktur nedför forsen vi tränade i. Har efter det sneglat på havskajak men är lite klaustrofobisk.
...
Jag tokade till det två gånger. Det första som nybörjare på fel ställe i forspaddling. Det andra som nybörjare i en specifik och "skräddarsydd" kajak i fel väderlek. Dessa fel hade huvudsakligen med mitt dåliga omdöme att göra (även i viss mån andras dito). Detaljerna i övrigt kan kvitta.
Följden blev hursomhelst att jag under lång tid var skitskraj när det blev "konstiga" vågor (tex uppgrundning eller spegelsjö), oavsett hur bra och stabil kajak jag än satt i. Obehagskänslorna satt i flera år. Det blev i och för sig klart bättre när jag lärde mig rollen och de andra räddningsövningarna...
Min väg ut ur detta obehag har helt enkelt varit att ge mig tillbaka (med rollen rimligt i ryggmärgen) till forsen och till stora havsvågor för surf och rockhopping. Jag har i dessa "provocerande" tillfällen vält igen, och igen, och klarat mig själv med rollen eller med hjälp av andra.
Detta har varit mitt sätt att helt och fullt ta mig förbi "vita knogar" och klaustofobiska känslor (men det har ju också varit förbannat kul med dessa äventyr).
Jag har nu, i detta avseende ;-) , "friskförklarat" mig själv...
Patric