Nybörjare, berätta om dina kajakupplevelser.

Test005; sa:
...

Som icke-paddlare känns det lite overkligt att du (och andra också tydligen) inte välter så ofta...Är det verkligen så? De ser ju onekligen smala och ranka ut och jag trodde man kapsejsade en hel del som nybörjare, men även också som erfaren?

...

Fastnade vid en "wet-exit" och hade en ganska ångestfylld, inverterad åktur nedför forsen vi tränade i. Har efter det sneglat på havskajak men är lite klaustrofobisk.

...
Nä, det välts verkligen inte så ofta. Verkligen sällan. Gäller både nybörjare och erfarna. De ovanstående tipsen om kurser, räddningsövningar och kamrater på turen är ändå klockrena...

Jag tokade till det två gånger. Det första som nybörjare på fel ställe i forspaddling. Det andra som nybörjare i en specifik och "skräddarsydd" kajak i fel väderlek. Dessa fel hade huvudsakligen med mitt dåliga omdöme att göra (även i viss mån andras dito). Detaljerna i övrigt kan kvitta.

Följden blev hursomhelst att jag under lång tid var skitskraj när det blev "konstiga" vågor (tex uppgrundning eller spegelsjö), oavsett hur bra och stabil kajak jag än satt i. Obehagskänslorna satt i flera år. Det blev i och för sig klart bättre när jag lärde mig rollen och de andra räddningsövningarna...

Min väg ut ur detta obehag har helt enkelt varit att ge mig tillbaka (med rollen rimligt i ryggmärgen) till forsen och till stora havsvågor för surf och rockhopping. Jag har i dessa "provocerande" tillfällen vält igen, och igen, och klarat mig själv med rollen eller med hjälp av andra.

Detta har varit mitt sätt att helt och fullt ta mig förbi "vita knogar" och klaustofobiska känslor (men det har ju också varit förbannat kul med dessa äventyr).

Jag har nu, i detta avseende ;-) , "friskförklarat" mig själv...

Patric

nybörjare

första gången jag gav mig ut på en kajaktur hade jag aldrig suttit i en kajak innan.ringde och bokade för en fyra dagars-tur och bad uthyraren hålla i kajaken medans jag klev i och paddlade ut i stockholms ytterskärgård.det hände inte nånting trots att en j-la taxi-båt fräste förbi mig på tio meters avstånd,tänkte att det går nog bra bara jag får upp nosen mot vågorna,vilket det gjorde.enda "tillbudet" var när jag tredje dagen skulle kliva i från en sten så välte den.efter det har det blivit några ytterligare turer,att göra som jag gjorde är inget jag rekommenderar men det slår sitta hemma.man bör kanske gå en kurs för att få ut mer av paddlingen som att surfa och rolla etc...

peter
[Ändrat av ping 2005-01-04 kl 15:17]

Köpte en dukklädd kajak i början på 60-talet och paddlade med den i insjöar i Hälsingland. Det fanns inte någon flytväst på den tiden. På våren högg jag upp en ränna i isen så att jag kunde få ner kajaken. Satte mig i kajaken och snörade av skidpjäcksorna och ställde dem på iskanten och paddlade iväg. Välte det gjorde jag med kajaken vid någon badstrand när jag skulle bada. När jag började plugga sålde jag kajaken till en släkting. För tre år sedan fick jag köpa tillbaka den med paddel till halva priset vad han gav. Det blev dyrt 75 kr.
Numera har jag två kajaker som jag byggt själv. Den första jag byggde var mycket rank. Blött blev det några gånger när jag skulle kliva i eller ur. En kantring under färd har jag gjort med den, när jag paddlade på en sten som jag inte såg på grund av motljus och vågglitter. Halva kepsen blev blöt. Den "ranka" kanoten blev mycket trevlig när jag lade i lite last. Jag gjorde för två år sedan en veckotur längs Hälsingekusten. Den var då underbar att paddla med last.

Jag och en kamrat hyrde varsin VKV Lisa för en veckotur utan att ha suttit i kajak tidigare. Tryckte snabbt i packningen och fick därefter en kort beskrivning om hur man kliver i och ur, ”det är jättelätt” försäkrade uthyraren.

Vi vinglar iväg inte helt övertygade men på rätt köl. Varje tag med paddeln hotar att välta kajaken. Hemskt vad paddelrackaren drar åt alla håll. Antingen skär den in mot kajaken eller så sticker den iväg utåt och det är många ”ooh”och ”oj” och ”DET var nära” men välter gör vi inte.

När veckan är slut känns det helt annorlunda. Paddeln har för länge sedan slutat vingla och kajaken har blivit en mycket stabil plattform. Systemkameran ligger löst i sittbrunnen med bara en plastpåse runt, för hur skall man kunna välta en sån här? Ja det begriper vi inte, den är ju stabil som stena färjan.

Leif...

Härligt att höra Bogart, man är ju lite nervös att det ska vara så vingligt och svårt att man ger upp.
Har läst på lite på nätet och det verkar som om man inte alls välter så lätt (som det ser ut och som man rookie tror).

Jag började min paddlarkariär för en fyra år sedan med en lånad gammal malik. En bred, låg sak med enorm sittbrunn. Slängde i den i sjön vid en grund strand, satte mig i den och vinglade iväg med pråmen. Ostadigt var det det några hundra meter sedan tänkte jag att nu ger jag f-n i att parera varenda liten rörelse... och då slutade kajaken vara vinglig... så länge jag inte var dumdristig nog att vrida skallen åt sidan, eller ännu värre titta bakåt... Kapell saknades och vågorna kändes som att de skulle rulla rakt ner i sittbrunnen, men klövs istället mot den. Det var enorma vågor, det kan jag lova er, svallvågor från en roddbåt med aktersnurra är en skrämmande, mycket traumatisk upplevelse... ;-)Jag höll till mestadels i skyddade vatten men gav mig ibland ut där det var lite öppnare i skärgården efter att ha vant mig vid att flytetyget varken kantrade eller vattenfylldes av minsta lilla krusning.

Jag fick blodad tand och nästa år så köpte jag en havskajak, paddel, kapell och flytväst och sedan fortsatte jag paddla. Jag paddlade mest själv och det gör jag fortfarande. Inga kurser har jag gått heller... Räddningsövningar? Jag har läst och övad själv så jag lär nog komma i kajaken igen om jag vurpar i normala vågor. Jag har aldrig slagit runt ofrivilligt. Hur skulle någon kunna göra det i något så stabilt som en havskajak? ;-)

Du har fått många svar, men jag vill ändå berätta.

Först gången jag satt i en kajak var för ett år sen. Jag var i nepal, och några kompisar drog med mig på en forspaddlingskurs för nybörjare. Kunde vara kul tyckte jag. Hade sett kanotslalom och lite annat på tv tidigare och det såg ju inte så svårt ut...
Först skulle vi paddla på en sjö, där vi skulle försöka lära oss eskimåsväng.
Efter att instruktörerna sett att alla höll sig flytande sa de åt oss att padla rakt över till andra sidan av sjön. Var kanske 500m, men kändes som en mil! Den eländiga kajaken ville inte gå rakt fram och jag fick hela tiden korrigera.
Sedan fick vi öva på att vicka kanoten på rätt köl med höften, öva att dra med paddeln hur vi skulle luta oss bakåt mm vid eskimåsvängen. Själv var jag så trött i armarna att jag knappast hade orkat komma upp även om jag gjort på rätt sätt.
Ingen av oss lärde oss det...
Jag tänkte att jag väl fick se till att hålla mig på rätt köl. Det kändes ändå rätt stabilt på sjön, så det skulle nog ordna sig.
Icke, när man sen väl var i strömmande vatten tog det inte lång tid innan man låg upp och ned... Jag slog runt väldigt många gånger. Lärde mig aldrig eskimåsvängen, men några gånger fick jag hjälp att komma upp av instruktörerna, så att jag slapp rycka kapellet.
Av alla kallsupar smutsigt vatten fick jag sedan magsjuka som ledde till att jag svimmade på en restaurang, och fick häftiga kräkattacker.

Trots dessa upplevelser paddelbiten. Tänkte att om man lärde sig eskimåsvängen, så kommer man känna sig tryggare sen, eftersom man då vet att det inte är hela världen om man råkar slå runt.
Har nu tränat i varmt rent vatten i simhall. Plötsligt var det inte alls lika svårt längre.
Jag tror att anledningen till att det gick så dåligt först var att jag hade för bårttom upp. Ville ur det kalla smutsiga vattnet så fort som möjligt och därför hade för bråttom för att göra sakerna rätt.

Mitt tips är därför att ta kontakt med ngn kanotklubb som du kan öva med. Tag med dig cyklop eller simglasögon + näsklämma.
Då, när vannet inte rinner in i näsa och bihålor. Prova att vända dig upp och ned och häng kvar och se dig omkring, hur kajaken ligger i vattnet osv. Sen när det efter några gånger inte längre känns obehagligt att hänga där, tror jag att det kommer att gå mycket lättare för dig.

Jag tycker att det finns likheter med när man skulle lära sig cykla. Med den skillnaden att det är lättare att hålla balansen i en kajak än var det var på cykeln första gången. Grejen är att det handlar om att så länge man spänner sig finns osäkerhetskänslan där, så fort man lärt sig slappna av så funkar det.......
Och slappnar av gör man efter en stund.

Många intressanta inlägg har redan gjorts men jag kan väl bidra med ytterligare ett.
Efter att under många år ha velat prova kajak men aldrig kommit längre än det där "man borde" så bokade jag och en god vän två kajaker i Åkers Styckebruk för att paddla Marvikarna till Gnesta och tillbaka. Det kändes omöjligt att kliva något så ostabilt från bryggan första gången. Väl på plats så gick det bättre. Visst spände jag mig och höll hårt i paddeln men Marvikarna var ett av de mest skyddade vattnen jag kan tänka mig att prova på. På vägen dig var det spegelblankt. Gick lite zig-zag fram och tillbaka men i övrigt infann sig en viss liten säkerhet efter ett tag. Eftersom det är flera lyft på vägen så var det där med i- och urklivning ett orosmoment. Välte en gång vid urklivning och blev lite blöt men inte så farligt. På vägen hem blåste det en mild bris och små krusningar på en av sjöarna. Det var tillräckligt för att jag skulle känna mig orolig för stabititeten och jag försökte följa strandlinjen ganska nära. Väl tillbaka efter ett antal timmar kändes det redan betydligt säkrare (därmed inte sagt att det kändes säkert) och jag ville egentligen inte gå ur kajaken utan paddlade fram och tillbaka utanför bryggan för att utnyttja varende minut. Så var man fast!!
Efter att ha hyrt någon gång till så köpte jag en begagnad glasfiberkajak. Eftersom jag bor intill en sjö så blev det allt längre paddlingar och allt längre ut ifrån land. Fortfarnade vitnande knogar så fort det gick små vågor och allra helst om de kom in från sidan. Men med små steg där jag försökte tänja mina egna gränser lite, lite i taget med viss osäkerhet men inte alltför mycket åt gången så ökade både säkerheten och min förmåga. Såsmåningom fortsatte det ute i skärgården.
Jag tror att det är bra att få hjälp från någon kanotklubb eller liknande. Men det är dina egna begränsningar som hela tiden sätter gränserna för vad du kan och bör göra. Nu efter flera år är kajaken och jag ett ganska samspelt par men fortfarande jobbar jag/vi på att tänja gränserna för min förmåga och vad som känns säkert ... och jag hoppas att jag alltid kommer att kunna forstsätta med det. Det är en av de saker som gör att kajakpaddling är så fantastisk.

Lennart

Jag har ganska färska kajakupplevelser som nybörjare...

Har sedan tidigare paddlat en hel del Canadensare i sjöarna här hemma och i lite åar och verkligen uppskattat lugnet att kunna glida fram i en skogså...

Förra veckan så fick jag äntligen chansen att testa Kajak, vi var sex mer eller mindre nybörjare som var på Rävsten, utanför Gräsö i norra Uppland.
Eftersom jag sedan tidigare hittat känslan i en canadensare så var jag beredd på själva instabiliteten, men jag blev förvånad över att den ändå var så pass stadig. (Även jag hade tydligen en villfarelse över kajakens totala brist på balans...)
Kajaken som vi körde var Hasle Explorer, som väl anses som ganska stadig och trygg.
Vår tur blev att runda denna ö, Rävsten, en tur på ca 5km enligt Ulf, som hyrde ut kajakerna. Det tog ungefär en dryg timme att åka runt i lugnt tempo. Denna dag blåste det ganska mycket så vi fick testa på både mot, sid och medvind under färden. Det mest läskiga var sidvinden, men efter ett par svall så insåg jag att en kajak inte är som att balansera en smörklick i en stekpanna utan att paddla kajak faktiskt är riktigt trevligt! OCH ingen plurrade!

Testa igen? Absolut, letar redan efter tillfällen att komma ut, nästa sväng blir troligen i Ekoln, en del av Mälaren, där vi kan hyra kajaker. Vet inte vad dom har, men som sagt, hyrkajaker brukar inte vara direkt vingliga. Har också börjat leta lite bland annonser på begagnat och även tittat på lite nya, vi får väl se, men jag blev biten!

/Robert

Nybörjare, del 2...

Som sagt, nybörjare sedan några veckor, se mitt tidigare inlägg…

Dags för tur två, denna gång via Fyrisån ut till Ekoln. Jag och en kompis (som även var med senast) hyrde varsin kajak på Friluftsfrämjandet i Uppsala, Arctic Expedition och huj vad dom kändes vingliga jämfört med de Hasle som vi kört med senast.

Nåväl, vi testade att luta lite inne i kajakhamnen och insåg att dom faktiskt var stadigare utanför själva mittläget.
Vi paddlade ut i Fyrisån och nedströms ut mot Ekoln, en vik i Mälaren. Ån var blank och stilla men när vi närmade oss viken började det att krusa lätt motvind. Först kändes det lite tungt att pumpa på mot vinden, men vi insåg att om man tog i lite och fick lite fart gick det lättare att köra. Att vi kom ut just denna kväll berodde på att det skulle bli årets varmaste dag och då gäller det att passa på, tyckte vi.

Sedan cruisade vi på efter kanten och bra njöt av tillvaron. När vi kollade tillbaka insåg vi att man snabbt lägger distand i en kajak och att det var dags att vända om.
På hemvägen hade vi svag sid/medvind och här var det en stor skillnad att använda skedda och inte! Med skeddan nere blev kajaken ett ”järnspett” som i stort sett höll riktningen medan om man drog upp den så släppte aktern både av vinden och av paddeltagen.
På resan tillbaka så hamnade jag i min första ”nära-plurra-upplevelse”, vi mötte en motorbåt som äntligen fick gå på efter att ha kommit ut från Fyrisån, som är hastighetsbegränsad. De svall som han bröt upp kom in från vår sida och jag var inte snabb/aktiv nog att vrida upp mot svallet utan fick dom snett från sidan… mycket vingel och fladder med överkropp och paddel, ett lyckat försök med ett teoretiskt inlärt lågt stöd och jag var fortfarande på rätt köl på andra sidan svallet, men utan vattenflaska, som jag lyckades slå bort med paddeln och med skakiga ben så kunde vi fortsätta mot vårt planerade mål, Alnäs brygga och lite fikapaus.
Det var ganska skönt att vara på relativt fast mark efter svalläventyret, men jag insåg att det förmodligen inte varit så nära som det kändes och enligt min kompis så hade det i och för sig sett vingligt ut, men samtidigt ganska långt ifrån vältning. Och åter igen, en kajak är stabilare än man kan tro, hög slutstabilitet brukar det talas om och jag tror att det var det jag fick känna på.

Efter lite fika så var det dags att åter igen dra iväg uppför Fyrisån, men just som vi lämnat Alnäs så kommer M/S Enköping, en ganska stor (för att gå i å) båt modell skärgårdsbåt, som går turer mellan Uppsala och Skokloster på kvällarna. Vi tyckte att det var bättre att ”fly än illa fäkta” så vi drog snabbt in mot land, men denna båt lämnade i stor sett inget svall efter sig så det var bara att köra vidare upp i ån. Det är en skön upplevelse att komma tillbaka till den nästan stilla och tomma ån efter en dryg timme på busigare vatten. Det lugn och den lätthet som det är att paddla kajak i en å är fantastisk.

Paddla igen? Absolut!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg