Nybörjarberg i Europa

Hej!

Jag har googlat runt lite men hittar inget jag är ute efter direkt så jag provar här.
Skulle vilja ha lite tips på "nybörjarberg" i Europa. Jag har bestigit Kebne, Galdhö, glitter och ett berg nere i södra Spanien. Nu vill jag ta det till nästa nivå. Vilka berg är hyffsat lätt tillgängliga i Europa? Helst att de är högre än 2 500 m då jag vill steppa upp varje gång. Det är också bra om det inte ligger allt för långt ifrån Sverige.


Tacksam för svar! :)
 
Finns hur mycket som helst att välja på. Alperna har ju fantastiskt många toppar över 2500m som inte är svårare än en vanlig promenad.

Runt Innsbruck finns flera toppar jag tycker rätt mycket om. Tex Serles som med knappa 2800 är ganska låg men riktigt fin och ger fantastiska vyer. Man kan välja om man vill starta längre nere i dalen eller ta bilen till ett kloster och bara gå upp sista 1200 höjdmetrarna eller något åt det hållet.

Habicht är lite högre men ännu lite finare, toppen ligger om jag minns rätt på ca 3300. Man går dock endast ca 2000 höjdmeter själv. Lite tyngre att köra på en dag, men fullt görbart. Annars finns en riktigt fin stuga på ca 2000 m som man kan övernatta på. Finns lite klätterleder och liknande i närheten.

Båda dessa är väldigt görbara,har man fint väder och gillar att knata på är man på toppen innan man hunnit bli särskilt trött.

Annars är alperna runt Chamonix verkligen fantastiskt vackra och där finns ju massor av toppar. Inklusive då Mont Blanc som ska vara relativt enkel (men ändå högalpin med stegjärn etc) men som jag själv inte valt att ta mig an pga skräckhistorier om hur mycket folk man tydligen trängs med om man har otur.
 
Finns hur mycket som helst att välja på. Alperna har ju fantastiskt många toppar över 2500m som inte är svårare än en vanlig promenad.

Runt Innsbruck finns flera toppar jag tycker rätt mycket om. Tex Serles som med knappa 2800 är ganska låg men riktigt fin och ger fantastiska vyer. Man kan välja om man vill starta längre nere i dalen eller ta bilen till ett kloster och bara gå upp sista 1200 höjdmetrarna eller något åt det hållet.

Habicht är lite högre men ännu lite finare, toppen ligger om jag minns rätt på ca 3300. Man går dock endast ca 2000 höjdmeter själv. Lite tyngre att köra på en dag, men fullt görbart. Annars finns en riktigt fin stuga på ca 2000 m som man kan övernatta på. Finns lite klätterleder och liknande i närheten.

Båda dessa är väldigt görbara,har man fint väder och gillar att knata på är man på toppen innan man hunnit bli särskilt trött.

Annars är alperna runt Chamonix verkligen fantastiskt vackra och där finns ju massor av toppar. Inklusive då Mont Blanc som ska vara relativt enkel (men ändå högalpin med stegjärn etc) men som jag själv inte valt att ta mig an pga skräckhistorier om hur mycket folk man tydligen trängs med om man har otur.

Okej, tack så mycket för tipsen! :) Får kolla lite på de bergen till sommaren då. Mont Blanc står på 2-do listan. Bara det att jag är 15, så att köpa utrustning nu är inte det mest ekonomiska. Många guidade turer har ju även 16-årsgräns. Men återigen, tack för svar!
 
Höga Tatra?

Närmare och billigare än Alperna. Inte lika högt över havet, men ändå utpräglat högalpin karaktär med vass svart granit, branta stup, vida vyer och stora relativa höjdskillnader. 29 toppar över 2500 mö men ingen över 2700, så inga glaciärer som kräver utrustning och sällskap. Redan markerade leder för "vanliga vandrare" innehåller hyfsat luftiga toppturer, passövergångar och kamvandringar med inslag av scrambling, men man kan ta det hela vägen till riktigt seriös klättring. Gäller dock att undvika högsäsong i juli/augusti då det är alldeles för mycket folk.
Jag har skrivit massor om Tatra på detta forum, sök på mitt login + ordet om du är intresserad.
 
Närmare och billigare än Alperna. Inte lika högt över havet, men ändå utpräglat högalpin karaktär med vass svart granit, branta stup, vida vyer och stora relativa höjdskillnader. 29 toppar över 2500 mö men ingen över 2700, så inga glaciärer som kräver utrustning och sällskap. Redan markerade leder för "vanliga vandrare" innehåller hyfsat luftiga toppturer, passövergångar och kamvandringar med inslag av scrambling, men man kan ta det hela vägen till riktigt seriös klättring. Gäller dock att undvika högsäsong i juli/augusti då det är alldeles för mycket folk.
Jag har skrivit massor om Tatra på detta forum, sök på mitt login + ordet om du är intresserad.

Okej, tack så mycket! :) Har redan kollat lite på Tatra men vill få så mycket tips som möjligt så kan man utgå ifrån det. Får kolla lite vad du skrivit då! :)
 
Närmare och billigare än Alperna. Inte lika högt över havet, men ändå utpräglat högalpin karaktär med vass svart granit, branta stup, vida vyer och stora relativa höjdskillnader. 29 toppar över 2500 mö men ingen över 2700, så inga glaciärer som kräver utrustning och sällskap. Redan markerade leder för "vanliga vandrare" innehåller hyfsat luftiga toppturer, passövergångar och kamvandringar med inslag av scrambling, men man kan ta det hela vägen till riktigt seriös klättring. Gäller dock att undvika högsäsong i juli/augusti då det är alldeles för mycket folk.
Jag har skrivit massor om Tatra på detta forum, sök på mitt login + ordet om du är intresserad.

Har kollat runt lite nu både på det du skrivit och lite själv. Så jag har några frågor om du har tid att svara dem. Som jag har fattat det är det bäst att åka i oktober? Då skulle det väl inte vara så mycket folk och även inte allt för mycket snö? Men vilken är bästa tiden att åka på sommaren för att slippa en massa turister? Vill slippa att ta ledigt då det är sista terminen i nian och jag redan tagit ledigt två veckor.
Då tänkte jag att utgångspunkten blir ifrån Morskie oko då man sover en natt. Vi ställer även bilen i Zakopane där vi tar bussen mot Morskie oko. Dagen efter det kan gå upp till Rysy och vidare till popradske pleso (eller hur man nu stavar det). Där sover vi då en natt. Men kan man ta sig till sliezsky dom därifrån? Behöver man i så fall tillstånd och kan man gå den sträckan på en dag?
När vi sedan är framme i sliezsky dom hyr vi en guide som tar oss upp och ner dagen efter. Hur tar man sig isf tillbaka till Zakopane? Kan tillägga att vi bor i Växjö om det är till någon hjälp.
Det är inte jätteplanerat utan bara en tanke på hur man kan lägga upp resan.
Läste också på sliezsky dom sidan att det är okej att ta med ungdomar till Gerlach. Men får man ändå hyra sele. Det känns lite onödigt att köpa sånt till mig när jag förmodligen kommer växa ur det rätt snart.
Hoppas jag fick med allt nu :)
 
I Alperna och Pyreneerna är 2500 snarare en passhöjd än en topphöjd. Nu hör det inte till min stil att bestiga toppar, men på min första vistelse i Dolomiterna gjorde jag en dagsutflykt som tog mig över Piz Boè, högsta toppen i Sellamassivet. Vägen upp, söderifrån ungefär, var en säkrad led, vägen ned en vanlig vandringsled, i ine helt stabil terräng. Piz Boè är c:a 3150 möh.
 
Har kollat runt lite nu både på det du skrivit och lite själv. Så jag har några frågor om du har tid att svara dem. Som jag har fattat det är det bäst att åka i oktober? Då skulle det väl inte vara så mycket folk och även inte allt för mycket snö? Men vilken är bästa tiden att åka på sommaren för att slippa en massa turister? Vill slippa att ta ledigt då det är sista terminen i nian och jag redan tagit ledigt två veckor.
Alternativet är kanske någon av de tre första juniveckorna, dvs precis före polsk skolavslutning. Vädret kan vara fint, men med risk för konvektionsåskväder. Den snö som vissa år fortfarande ligger kvar på högre höjder kan vara knepigare att bedöma farligheten av än den nyfallna höstsnön, så det gäller att kolla is- och lavinläget dag för dag, innan man ger sig upp i de högre passen. Fråga t ex fjällräddaren eller personalen på stugan du sover i. Tyvärr så är det också säsong för klassresor, så det gäller att boka övernattningar, men de barngrupperna brukar hålla sig till lägre höjder på dagarna och belamrar inte de mer högalpina lederna.
Måste du resa på sommaren så välj hellre den slovakiska sidan, åtminstone att starta med - den är betydligt mindre överbefolkad.
Ta med stegjärn, både på våren och på hösten. Behöver inte vara den tekniska isklättringssorten, utan t ex sådana här. Isyxa och stegjärn går även att hyra på fjällstationerna, men då den fullfjädrade varianten, så det gäller att ha tillräckligt styva kängor.
Då tänkte jag att utgångspunkten blir ifrån Morskie oko då man sover en natt. Vi ställer även bilen i Zakopane där vi tar bussen mot Morskie oko.
Avråder, särskilt på sommaren. Detta är den allra tjockaste ritualrutten för alla Zakopaneboende dagsturister, alla årstider. Bussens ändhållplats är i Polana Palenica långt nere i skogen, och man får traska 10 km asfaltväg genom trist granskog, i ett lämmeltåg av skolklasser, tonårsgäng och barnvagnsfamiljer, innan man når öppnare vyer och sjön/fjällstationen. Urtrist inledning på Tatraupplevelsen.

(i det följande utgår jag ifrån att du kan följa med på någon karta, t ex den här, och att du är hyfsat vältränad)

Ta i stället snabba Strama-bussen direkt över till slovakiska sidan, stig av, beroende på hur mycket tid du har på dig, i någon av småbyarna mellan Tatranská Kotlina och Starý Smokovec, och gå en högalpin rutt över de högsta passen. Finaste biten är IMHO rutten Téryho Chata - Priecne Sedlo - Zbojnicka Chata - Prielom och Polsky Hreben, med avstickare upp på toppen Výhodná Vysoká (Chata = fjällstuga, resten av namnen är pass/topp). Då hamnar du till slut som du tänkt i Slézky Dom, därifrån du kan boka guide och göra din Gerlach-tur. Välj gärna "Martinovka"-varianten - lite tuffare och längre, men vackrare.

Har du sämre med tid, så stig av Polana Palenica-bussen redan vid polsk-slovakiska gränsen (Łysa Polana), gå över till fots, sov i det lilla hostellet intill. Gå nästa dag uppför hela den långa Bielovodská-dalen, direkt över Polsky Hreben och ner till Slézky Dom.

Avsluta sen gärna med att fortsätta till Popradské Pleso, därfrån över Rysy tillbaka till polska sidan och ner till Morskie Oko - ett trevligare sätt att få uppleva denna fantastiska plats. Har du mer tid, så fortsätt västerut över passen Szpiglasowa och Zawrat, och sist ner till Kuźnice, där du kan ta minibussen tillbaka till Zakopane. Det är vackert hela vägen och man slipper asfalten och granskogen ner från Morskie Oko.
Man kan till nöds svepa hela denna sträcka på en enda dag, men skönare att dela upp och sova över i Dolina Pięciu Stawów och/eller Murowaniec. Den sistnämnda är en bra bas för en kamvandring längs Orla Perć ("Örnstigen") - luftigt med inslag av scrambling och klart värt att testa om du har gott om tid.

man kan naturligtvis göre hela denna runttur åt andra hållet, dvs starta i Kuźnice/Murowaniec. Förboka i så fall din övernttning där, detta är enda stället som skickar bort folk när sängplatserna tagit slut (i alla övriga får man då sova på golvet).

***
Det är dyrt att långtidsparkera och bilvägen Kraków-Zakopane är en riktig flaskhals. Har du ingen särskild anledning att ta med bilen, så flyg hellre med Norwegian till Kraków, ta skytteltåget flygplatsen - busstationen och buss till Zakopane, som tar ca 2 timmar. Ta inte tåget, tar mckt längre tid!

Dagen efter det kan gå upp till Rysy och vidare till popradske pleso (eller hur man nu stavar det). Där sover vi då en natt. Men kan man ta sig till sliezsky dom därifrån? Behöver man i så fall tillstånd och kan man gå den sträckan på en dag?
Visst går det att ta sig från Popradské Pleso till Slézky Dom, den rödmarkerade leden "Tatranská Magistrala" traverserar södra delen av bergsmassivet mellan de bägge och det tar en dryg halvdag av inte särskilt dramatisk vandring, dock med vid utblick över hela slätten nedanför. Men se mina invändningar ovan!
Både Slovakien och Polen är med i Schengen. Man behöver inget särskilt tillstånd för att passera statsgränsen uppe på Rysy (eller någon annanstans). Passet har du ju ändå med men det kollas aldrig.
Hoppas jag fick med allt nu :)
Om du berättar hur många dagar du har på dig och skickar din mailadress i privatmeddelandet, så får du mer exakta förslag på passande rutter, samt en massa ytterligare praktisk info, som det vore för långrandigt att dra här i tråden.

EDIT: håller med Camoscio om att Pyrenéerna är urfint för dina syften!
 
Alternativet är kanske någon av de tre första juniveckorna, dvs precis före polsk skolavslutning. Vädret kan vara fint, men med risk för konvektionsåskväder. Den snö som vissa år fortfarande ligger kvar på högre höjder kan vara knepigare att bedöma farligheten av än den nyfallna höstsnön, så det gäller att kolla is- och lavinläget dag för dag, innan man ger sig upp i de högre passen. Fråga t ex fjällräddaren eller personalen på stugan du sover i. Tyvärr så är det också säsong för klassresor, så det gäller att boka övernattningar, men de barngrupperna brukar hålla sig till lägre höjder på dagarna och belamrar inte de mer högalpina lederna.
Måste du resa på sommaren så välj hellre den slovakiska sidan, åtminstone att starta med - den är betydligt mindre överbefolkad.
Ta med stegjärn, både på våren och på hösten. Behöver inte vara den tekniska isklättringssorten, utan t ex sådana här. Isyxa och stegjärn går även att hyra på fjällstationerna, men då den fullfjädrade varianten, så det gäller att ha tillräckligt styva kängor.
Avråder, särskilt på sommaren. Detta är den allra tjockaste ritualrutten för alla Zakopaneboende dagsturister, alla årstider. Bussens ändhållplats är i Polana Palenica långt nere i skogen, och man får traska 10 km asfaltväg genom trist granskog, i ett lämmeltåg av skolklasser, tonårsgäng och barnvagnsfamiljer, innan man når öppnare vyer och sjön/fjällstationen. Urtrist inledning på Tatraupplevelsen.

(i det följande utgår jag ifrån att du kan följa med på någon karta, t ex den här, och att du är hyfsat vältränad)

Ta i stället snabba Strama-bussen direkt över till slovakiska sidan, stig av, beroende på hur mycket tid du har på dig, i någon av småbyarna mellan Tatranská Kotlina och Starý Smokovec, och gå en högalpin rutt över de högsta passen. Finaste biten är IMHO rutten Téryho Chata - Priecne Sedlo - Zbojnicka Chata - Prielom och Polsky Hreben, med avstickare upp på toppen Výhodná Vysoká (Chata = fjällstuga, resten av namnen är pass/topp). Då hamnar du till slut som du tänkt i Slézky Dom, därifrån du kan boka guide och göra din Gerlach-tur. Välj gärna "Martinovka"-varianten - lite tuffare och längre, men vackrare.

Har du sämre med tid, så stig av Polana Palenica-bussen redan vid polsk-slovakiska gränsen (Łysa Polana), gå över till fots, sov i det lilla hostellet intill. Gå nästa dag uppför hela den långa Bielovodská-dalen, direkt över Polsky Hreben och ner till Slézky Dom.

Avsluta sen gärna med att fortsätta till Popradské Pleso, därfrån över Rysy tillbaka till polska sidan och ner till Morskie Oko - ett trevligare sätt att få uppleva denna fantastiska plats. Har du mer tid, så fortsätt västerut över passen Szpiglasowa och Zawrat, och sist ner till Kuźnice, där du kan ta minibussen tillbaka till Zakopane. Det är vackert hela vägen och man slipper asfalten och granskogen ner från Morskie Oko.
Man kan till nöds svepa hela denna sträcka på en enda dag, men skönare att dela upp och sova över i Dolina Pięciu Stawów och/eller Murowaniec. Den sistnämnda är en bra bas för en kamvandring längs Orla Perć ("Örnstigen") - luftigt med inslag av scrambling och klart värt att testa om du har gott om tid.

man kan naturligtvis göre hela denna runttur åt andra hållet, dvs starta i Kuźnice/Murowaniec. Förboka i så fall din övernttning där, detta är enda stället som skickar bort folk när sängplatserna tagit slut (i alla övriga får man då sova på golvet).

***
Det är dyrt att långtidsparkera och bilvägen Kraków-Zakopane är en riktig flaskhals. Har du ingen särskild anledning att ta med bilen, så flyg hellre med Norwegian till Kraków, ta skytteltåget flygplatsen - busstationen och buss till Zakopane, som tar ca 2 timmar. Ta inte tåget, tar mckt längre tid!

Visst går det att ta sig från Popradské Pleso till Slézky Dom, den rödmarkerade leden "Tatranská Magistrala" traverserar södra delen av bergsmassivet mellan de bägge och det tar en dryg halvdag av inte särskilt dramatisk vandring, dock med vid utblick över hela slätten nedanför. Men se mina invändningar ovan!
Både Slovakien och Polen är med i Schengen. Man behöver inget särskilt tillstånd för att passera statsgränsen uppe på Rysy (eller någon annanstans). Passet har du ju ändå med men det kollas aldrig.
Om du berättar hur många dagar du har på dig och skickar din mailadress i privatmeddelandet, så får du mer exakta förslag på passande rutter, samt en massa ytterligare praktisk info, som det vore för långrandigt att dra här i tråden.

EDIT: håller med Camoscio om att Pyrenéerna är urfint för dina syften!

Hej igen! Förlåt för sent svar men har varit iväg ett tag så jag har inte använt mobilen så mycket. Jag ska kolla vidare själv lite så återkommer jag beroende på vad vi väljer för något :)
 
Hm jag sa nog aldrig något om Pyreneerna, som för mig är ett tacksamt område för långa vandringar (min längsta: 31 dagar). Den enda topp jag gått över (vad jag kan minnas) är Casamanya i Andorra, vilket är en promenad på sydsidan, lite knöligare, med bruka av händerna, på nordsidan. Jag vet att de båda högsta topparna, Aneto och Pico Posets är populära, och inte kräver särskilt mycket ifråga om utrustning och klättringskunnande. Monte Perdido (Spanien) och Vignemale (Frankrike) är också omtyckta toppar, men helt säkert mer krävande. Googla på!


För att återvända till Dolomiterna så har jag ju också nästan bestigit Corvaras husberg, Sass Songher, på min allra första dag i Dolomiterna, den 1/8 1988. http://www.huthyfs.com/dologal/images/image_4.html

Det var en kort, men brant, säkrad sträcka, före toppen.

Sen är det ju gott om ferrator i Dolomiterna, en del rätt läskiga, t ex Tridentina i Sella - jag får svindel bara av att titta på bilder.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg