Nyårslöften!

Eftersom jag får min första egna kajak till veckan tänkte jag att det vore lämpligt att sätta upp ett mål, typ nyårslöfte.

Vet ni någon lämplig utmaning, typ Stockholm kanotmaraton? Har inte sett någon information om det blir något SKM 2011.

Observera att jag är nybörjare och önskar inte alltför svåra utmaningar med höga vågor. Började paddla i slutet av säsongen. Ser hellre att det är långt än svårpaddlat eller en häftig naturupplevelse är aldrig fel. Något att se fram emot under denna snörika och kalla vinter är aldrig fel, måste drömma.

Har ni några nyårslöften kopplat till detta forum?

God fortsättning!
Frega

Välkommen in i paddelvärlden. Att ge ett expicit tips på "det här skall du göra" är lite svårt innan du funderat över din paddelfilosofi. Kort sagt: Vad gillar du att göra?

Själv är jag inriktad på snirkelturer i skärgård, med packning och övernattning. Gärna med tekniska inslag. Följaktligen har jag en kajak med skedda, skarpa slag och använder en grönlandspaddel. Men det går bra med en roderkajak med packutrymme också. Om detta är din musik finns det hur mycket hyfsat skyddad skärgård i Sverige som helst. Ostkusten med Stockholms skärgårds inre delar (tyvärr trångt om utrymmet), St Anna, Gryt, Tjust. Västkusten är lite tuffare, men det finns bra skyddade vägar där också t ex runt Tjörn o Orust. I somras var jag i Vänern. Där finns en hel del fina områden. Ekens skärgård norr om Kållandsö och des västsida. Även att utgå från Värmlandsnäs ner till Lurö skärgård. Som nybörjare är det viktigt med sällskap. Antingen organiserade turer med t ex friluftsfrämjandet eller med erfarna kompisar. Du kommer lära dig massor och slipper göra alla nybörjarfel. Några har vi alla gjort.

Sedan finns det de som sätter prestationen främst. Långt och snabbt. Är det din kopp te är det roderkajak och vingpaddel som gäller. Det låter lite så med SKM på önskelistan? Även där, hitta likasinnat paddelsällskap, bra skyddat paddelvatten och öka distansen allteftersom. Paddling är i högsta grad en teknikgren. En 60årig dam med bra teknik spöar skiten ur en ung stark man som vispar på. Se, lär och öva paddelteknik, så kommer du ganska snabbt upp i distanser på flera mil om dagen.

Ytterliggare finns det de som gillar surf och rockhopping i stora vågor. Men det kommer nog senare.

Så fundera över dina egna mål med paddlingen, så finns det nog massor som kan ge dig detaljerade råd här inne.

Egna nyårslöften? Hmm, att även i år göra någon solotur och med vänner. Uppleva någon skärgård jag inte varit i förut...

Hoppas det var matnyttigt

Gott nytt år

Tack för ett mycket bra svar Anders V och dina tankar är som mina egentligen.

Jag är med i friluftsfrämjandet och har följt med ett glatt gäng på några kvällsturer och de anordnar även längre turer med intressanta naturupplevelser. Det är nog här jag kommer att hitta mina guldkorn. Förra årets (nu kan man säga så eftersom det är 2011) kvällspaddling i höstmörker med helt stilla vatten och bara en svag måne som lyste upp färdvägen var en häftig upplevelse.

Därtill har jag stuga ute vid havet så det blir lite kortare turer med några paddelkamrater därute. Stugan ligger i yttre skärgården så det gäller att ha med sig kamrater och ha koll på vädret. Till våren skall jag se till att jag går någon paddelkurs med kamraträddning mm.

När man tänker efter har jag nog det ganska bra ändå, men jag vill komma igång med ordinarie träning under vintern och önskade mig ett litet mål så att jag skärper mig lite.

Kajaken jag införskaffat är en skedda kajak, har faktiskt aldrig testat roder.

Mvh
Frega

Mål eller önskelista?

Med mål blir det hela mer tvingande. - och blir verkligen gjort. Samtidigt kan det bli lite tröttsamt. Med en önskelista på vad jag vill göra så finns chansen att det hela blir ännu mer en njutning.

Med mål blir det hela mer tvingande. - och blir verkligen gjort. Samtidigt kan det bli lite tröttsamt. Med en önskelista på vad jag vill göra så finns chansen att det hela blir ännu mer en njutning.

Man kan utforma det som Mål och ha Delmål så känner man att man har hunnit en bit på väg. Då är det lättare att hålla motivationen uppe. För att vara vettiga som mål ska de vara möjliga att uppnå!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg