nya zeeland

jag ska åka till nya zeeland i två månader i vår, HURRA! ska hälsa på en kompis och vill hemskt gärna ta mig ut i naturen så mycket det går. klättring/bouldering, fjällvandring, riding, cykling och paddling är vad jag brukar syssla med.
är det nån som har några tips på ställen värda att besöka o klättring runt dunedin (på sydön)?

alla tips mottages mycket tacksamt!

/disa

Kan inte hjälpa dig med något av detta!
Men måste verkligen säga hur avundsjuk jag är, Nya Zeeland är mitt drömland och om det är något ställe jag skulle vilja bosätta mig på är det där!

Hoppas allt går bra och du verkligen hinner göra en massa grymma grejer där! :D

Härligt!
Hmm, nu är det några år sedan jag var där så jag vet inte om jag kan bidra med allmänt annat än det uppenbara (dvs vad du hittar bättre svar på med tre sekunders googling...), men undrar du något specifikt så svarar jag gärna.

Paddling

Det finns hur mycket som helst att göra där. Vi kommer just tillbaks från en månads resa och det enda vi ångrar är att vi inte stannade längre... men tyvärr var semestern slut.

Det blev ingen klättring för oss men vi var förbi Limestone Rock vid Castle Hill som Mike tipsade om, det var väldigt läckert (se bilden).

Vi skrev en reseblogg för släkten här hemma där du kanske kan få några tips eller se bilder. http://35000km.blogspot.com/

Ett annat tips är att ladda ner Google Earth, aktivera Panoramio och zooma sedan in det område du tänker besöka. Då kan du få fram otroligt mycket bra bilder och få ideer.

Kolla även in:
http://www.doc.govt.nz/
http://www.tourismnewzealand.com/

Och som Gustav sa, googla, för det finns sååå mycket att göra i nästan varenda buske.

Trevlig resa... jag avundas dig redan :)

Bilagor

• CastleHill.jpg
    CastleHill.jpg
    83.8 KB · Visningar: 450
Jag kan bidra med några ställen jag var på.

I wanaka klättrade jag.
På nordön, vid Coromandel är det väldigt vackert, och där paddlade jag kajak. Det finns ett vackert ställe på sydön också vid Nelson, Abel tasman tror jag det heter? Där hade jag velat paddla med vädret tillät inte det.
Vid bay of plenty finns det mycket utflykter med häst.
Och fjällvandring vet jag inte, men vi gjorde Routeburne track och det var helt otroligt. En fyra dagars vandring med övernattning i små hutter. Som högst var man 3000 meter och såg de snötäckta bergstopparna.

Åh jag vill tillbaka! Det finns verkligen hur mycket som helst att göra och se där!

klättra kan du göra överallt finns bultade leder lite var stanns...bara fråga någon "local"
men missa inte en riktig vandring finns stugor att övernatta i för strunt summor.....gryymt vackert åk runt se allt gör allt du vill göra inte var dag man åker dit! Dvs spara inte på något du kanske inte kommer diit igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg