Re: Dusky
acrobat; sa:
Tänkte fråga dig Daniel som har gått "Dusky" hur svår leden egentligen är. Är det mycket jobbigare än att vandra i Sarek i 2 veckor med 25+ kg. Det är ju blött i fjordland men det är ju inte heller direkt tort i Sarek. Eller är vandringen så anorlunda att det inte går att jämföra?
//Martin
Svår fråga, men jag gör mitt bästa att svara.
Jag upplevde det som betydligt blötare på Dusky än de sarekvandringar jag gjort. När jag gick Dusky (då det fömodligen varken var bättre eller sämre förhållanden än vanligt) gick det inte att undkomma att fötterna blev dyngsura. I sarek kan du ofta välja omvägar för att slippa sankmark eller för att underlätta vaden. Dessutom är vaden såpass få att det är värt att byta skor. Vissa dagar på Dusky plumsade vi med skorna säkert 50 ggr. Det säger sig självt att man inte kan byta skor så många gånger på en dag. Däremot är det inte några farliga vad (givet att vajerbroarna är på plats).
En annan primär skillnad är att Dusky går i skog vilket medför att 1) du kan oftast inte gå runt svårigheter 2) du blir rejält blöt från vegetationen när det regnar.
Men Dusky tar ju bara 5-8 dagar och du behöver inte bära tält vilket gör packningen lättare. Däremot är vissa partier på Dusky betydligt klättrigare och mer utsatta för halka än vad en icke klätterinriktad vandring i Sarek är.
Svårare? Kan jag inte säga. Det är två olika sorters vandringar som båda har sina svårigheter och lurigheter. Sarek i två veckor är för många en utmaning pga tiden bortanför bekvämligheter medan Dusky till stor del handlar om hur man förhåller sig till att vara blöt över hela kroppen dagtid under en dryg vecka.
Är du hyffsat van av vandringar så besitter du förmodligen förmågan att anpassa dig efter skiftande omständigheter och är mentalt förbered för de svårigheter som kan uppstå. För Dusky (och andra delar av NZ) är annorlunda än svensk fjällvandring. Två tips är att inte gå själv och, återigen, göra någon annan vadnings-rik vandring först. Inte för att du måste, utan för att du förmodligen kommer få en bättre upplevelse så.
/Daniel