Nya Zealand - Milford Sound

Vi ska åka till Nya Zealand i november, och bl.a. besöka Milford Sound. Tänkte även hyra kajak och paddla. Jag vet inte ännu vilka platser det blir på, men finns det någon som varit i Nya Zealand och dagturs-paddlat?

Synpunkter, rekommendationer?

Hyrde aldrig kajak i Milford, men var där och åkte en båttur. Det man kan tänka på där är att det är svinkallt i vattnet, har jag för mig.

Allmänt var det svårt att få hyra singelkajaker på Nya Zeeland. De flesta uthyrare vill bara hyra ut dubbelkajaker för att de är så mycket stadigare. Det krävdes mycket tjat för att jag och flickvännen skulle få hyra varsin kajak när vi hyrde utanför Dunedin. På något ställe fick man bara hyra om man hade en bra roll.

Det triggade dock oss att gå en forskajakskurs och lära oss rolla. Det var svinkul, och något jag verkligen kan rekommendera. Vi gick på New Zealand kayak school i Murchinsson.

Självklart..

..ska ni paddla i Milford. Fantastiskt vackert är det. Kolla även om det finns flerdagarsturer - tror inte ni kommer ångar er!

/Viktoria

Abel Tasman

Jag hade inga problem att hyra singelkajaker i fantastiskt vackra Abel Tasman National Park utanför Nelson. Vi fick visa för uthyraren att vi kunde hantera kajakerna (paddla runt lite) sen släppte han iväg oss. Kan varmt rekommenderar Abel Tasman, har ni tur (?) kan ni få sällskap i kajaken av säl!

Instämmer, Abel Tasman är fantastiskt fint. Lugnare vatten än på de flesta andra ställen i NZ, mysiga laguner att paddla in i vid högvatten och härliga stränder som du ofta få ha för dig själv. Ett givet val!

there plenty of other places to padle

While Abel Tasman is generally a low risk area and quite scenic, it can be crowded and there are many other places that are great to paddle in all dependiing on your skills.

One area I love is the Corramandel Peninsula in the North Island East of Auckland. Excellent caves, surf and hot springs! Just be aware of the swells and currents in the surf, there are no serious tidal currents to speak of.

If your not experienced and want to explore any of the Sounds, definitely recommend a guided tour, the guide should give you more than safe passage but a lot of unique information. The winds, currents and tides can make some areas no place for novice paddlers.

Babs said the peninsula east of Christchurch was great for dolphins and seals, but again choose right weather and sea conditions.

Can also recommend the Wanganui River, 3-5 days remote paddling lush NZ bush. You need basic moving water skills for this.

Good luck and enjoy Aeotearoa (New Zealands real name).

Hemma igen

Tack för tipsen.

Nu är vi tillbaks hemma. Det blev paddling i Milford Sound... Om någon är intresserad av hur det var för oss turistpaddlare så finns det några amatör-snapshots på vår resedagbok.

Det är absolut inga märkvärdiga bilder eller text, men vi hade iallafall en härlig tur :)

Om vi tar oss till NZ igen så kommer vi kanske att prova att paddla någon av
* Abel Tasman, det verkar finnas ett helt gäng med uthyrare/arrangörer här
* Akaroa utanför Christchurch där det var riktigt, riktigt fint
* Doubtful Sound där det också finns ett par arrangörer
* Okarito Lagoon
* Stewart Island
* Milford Sound igen. Vi har paddlat den i regn och det var fantastiskt. Det vore kul att paddla den i sol också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCV Babs has soon arrived in Christchurch New Zealand Paddling allmänt 3
515442 Forskurs Nya Zealand Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg