Nya ylleunderställ

Jag har använt både Stillongs och Ullfrotté med stor glädje under många år. Nu har det ju kommit en del nya ylleprodukter i friluftsbutikerna. Smartwool och Icebreaker till exempel. Poppiga priser har de också.

Framförallt tycker jag Smartwools Microlight ser ultralätt och trevlig ut :)

Jag är intresserad av att höra om erfarenheter av dessa plagg.

Jörgen

Har en smartwool microweight t-shirt. Tunn, klifri, krympfri, alla fördelar med ull men inte för varm för fjällvandring och andra sommaraktiviteter. Mycket nöjd med den, även om jag tycker ett syntetplagg är skönare att svettas i (har en haglöfs razor t-shirt som jag föredrar vid riktigt svettiga aktiviteter).

Kan inte uttala mig om långsiktig hållbarhet (första säsongen med tröjan), men den verkar hålla bra. Direkt efter tvätt kan den se lite deformerad ut (centrifugeringen är nog stygg mot de flesta ullplagg), men den återfår automagiskt sin rätta form när den torkar.

Då det är ett amerikanskt märke är storlekarna ganska stora, kan vara värt att tänka på om möjlighet att prova plaggen saknas.

Något specifikt du undrade över?

fantastiska men känsliga

NUI; sa:
Jag har använt både Stillongs och Ullfrotté med stor glädje under många år. Nu har det ju kommit en del nya ylleprodukter i friluftsbutikerna. Smartwool och Icebreaker till exempel. Poppiga priser har de också.

Framförallt tycker jag Smartwools Microlight ser ultralätt och trevlig ut :)

Jag är intresserad av att höra om erfarenheter av dessa plagg.

Jörgen

Har erfa av Icebreakers boxermodell, som jag använt i några år för sommarvandring. Lätta (;)) med fantastisk fukttransport, man känner sig inte inplastad (syntet) och inte som om man går med våtvarmt omslag (bomull). Dessutom stinker de inte efter en veckas användning och kan tvättas i kallt vatten. Torkar snabbt gör de också eftersom de är tunna.

Tyvärr är de också väldigt känsliga och går lätt sönder t ex när man sätter fingrarna i dem för att dra på eller av (mina börjar hänga i trasor).

//J

Vad tror du om siden?
Sidenselma har ju sidenkallingar, men jag vet inte om de är gjorda av vävt eller trikåstickat siden (som ju borde vara mer elastiskt och därmed funkis).

Jag ska nog gå förbi butiken nästa gång jag är i Uppsala, och göra ett inköp i utprovningens namn.
30-herrkortkalsong_liten.jpg
29-herrboxer_liten.jpg

Nordesjö; sa:
Vad tror du om siden?
Sidenselma har ju sidenkallingar, men jag vet inte om de är gjorda av vävt eller trikåstickat siden (som ju borde vara mer elastiskt och därmed funkis).

Jag ska nog gå förbi butiken nästa gång jag är i Uppsala, och göra ett inköp i utprovningens namn.

Siden sägs ju ta lång tid på sig att torka, även om det har något av naturmaterialets/ullens förmåga att lagra vätska utan att kännas klabbigt och kallt.

Vad jag grunnar på är möjligheten att kombinera en tunnare och lättare ylleundertröja med min Ullfrotté och vindblusen för senhöst- och vinterturer. Ullfrottén skulle då vara förstärkning, när det är för kallt att gå i bara undertröja och vindblus. Man har dessutom två ylleplagg som båda funkar bra nära kroppen och kan roteras (t ex för nattbruk) beroende på vilken som är torrast. Alternativet är då en tunn fleecetröja.

Finns Smartwool Microweight som zip-T?

Jörgen

PS. Jag har naturligtvis med mig isolerande plagg och ett skalplagg också...

Icebreaker har oklanderlig kvalitet men kostar rätt mycket. Själv gillar jag inte ylle närmast kroppen men min fru har använt Icebreakers underställ det senaste året och är väldigt nöjd.

Johannes

NUI; sa:
Finns Smartwool Microweight som zip-T?

Verkar inte så på smartwool.com. Däremot lightweight (ngt tjockare) och midweight (klart tjockare). Micro finns å andra sidan som långärmad rundhalströja. Men kanske passar lightweight bättre? Micro-plaggen är väldigt tunna (har dock inte märkt av att de skulle vara så känsliga som icebreaker är enligt utsaga ovan. Jag har ett par microweight boxerkalsonger från smartwool också, glömde nämna det ovan).
[Ändrat av JonathanW 2005-11-16 kl 14:43]

Har du tittat på Devold Multisport. Jag har använt dem ett tag och är mycket nöjd. De är tunna, sköna och kan torktumlas! Att de är luktfria behöver jag kanske inte tillägga.... :)

NUI; sa:
Om man tittar utanför friluftsbutikerna så har t ex ullmax ett intressant utbud. Ska snart beställa därifrån själv. Finns några tidigare trådinlägg om detta märke.
[edit: länken]
[Ändrat av Strykarräven 2005-11-16 kl 21:59]

Om man tittar utanför friluftsbutikerna så har t ex ullmax ett intressant utbud. Ska snart beställa därifrån själv. Finns några tidigare trådinlägg om detta märke.
[edit: länken]
[Ändrat av Strykarräven 2005-11-16 kl 21:59]

Köpte för en tid sedan ett merinounderställ från Ullmax och kan än så länge bara ge positiv kritik. Bra passform (dvs tight som man vanligen vill ha ett funktionsplagg), "bra" lukt och extremt konkurrenskraftigt pris (399:). Jag måste nog säga att jag hittills är mest positivt överraskad av byxorna. I vanliga fall tenderar underställsbyxor ofta att glida ned vid aktivitet på grund av att de är för låga, men inte Ullmax variant.
Kort sagt: ett bra köp!

/Pär

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg