Nya turpjäxor!

Hej!

Jag har gått på tur de senaste 9 åren med klassiska Lundhags-pjäxor (låga, läder, läpp, lite för små och röda skosnören). Jag får bara in två tunna strumpor i = kallt!

För två år sen slog jag på stort och köpte ett par begagnade Lundhags prof.mid med läpp, dock lite för stora. Dessa åt upp mina hälar totalt, varpå de har degraderats till långfärdsskridskopjäxor (funkar om jag inte går längre än 100 meter...)

Det är alltså dags att skaffa nya pjäxor. Vad sätter ni fötterna i, ni som lämnat de gamla klassiska pjäxorna? Ska man ha goretex i pjucken? Är de fodrade? Blir de blöta? Är de bekväma? Är de dyra? Är de plastiga?

Alla tips mottages tacksamt!

//Louise

Gotetex membran skulle jag aldrig äverväga till ett par turpjäxor för vinterbruk. Däremot pjäxor i kraftigt läder, gärna fodrade, och anpassade till en modern bindning ex Rottefella NNN BC (en kraftigare bindning lämpad för fjällbruk och lite tyngre skidor).
Skall du väl köpa nya pjäxor kan du överväga att byta bindning samtidigt. Detta ger dig större frihet att hitta en pjäxa som passar dig. Jag har själv ett par pjäxor från Alpina som jag haft ca 15 år, kanske detta kan vara ett alternativ för dig?:
http://www.outnorth.se/alpina/bc1600.php?group=prod_prod_grp-s1/1115

Gotetex membran skulle jag aldrig äverväga till ett par turpjäxor för vinterbruk. Däremot pjäxor i kraftigt läder, gärna fodrade, och anpassade till en modern bindning ex Rottefella NNN BC (en kraftigare bindning lämpad för fjällbruk och lite tyngre skidor).
Skall du väl köpa nya pjäxor kan du överväga att byta bindning samtidigt. Detta ger dig större frihet att hitta en pjäxa som passar dig. Jag har själv ett par pjäxor från Alpina som jag haft ca 15 år, kanske detta kan vara ett alternativ för dig?:

Men har inte den ett goretex-linande membran?
"Egenskaper för Alpina BC1600:
Alpitex-membran"

Ska köpa nya skidor också + bindningar. Det kommer vara så gott som mint condition på mig till nyår :)

Min erfarenhet av "fotätande" kängor är att så länge de inte är för små, så brukar man ofta kunna lösa problemen genom att prova olika kombinationer av sockor, av rätt material.

Min erfarenhet av "fotätande" kängor är att så länge de inte är för små, så brukar man ofta kunna lösa problemen genom att prova olika kombinationer av sockor, av rätt material.

Det påståendet har många presenterat för mig, och tro mig, jag är inte född i farstun. Jag hade många sockar, men de åt iallafall. Pjäxorna var hungriga! Eller, snarare, alldeles alldeles för stora. Skyller på sinnesförvirring över valet av pjäxor.

Däremot har jag lärt mig att aldrig någonsin sätta compeed på en trasig skavsårsblåsa. För DÅ blir det ordentliga, hälstora hål. Men det är lätt att vara efterklok, och det är också värmande hur många som engagerade sig i de jämtländska fjällstugorna, alltifrån bortskänkande av tejp, kompresser och smärtstillande till goda råd, pepp och erbjudande om amputation med morakniv.

Summering

Så, hittills är förslagen:

- Alfa Skarvet, 1399 kr på lindellssport.se . Dock bara för pluttefötter, finns bara 38:eek:r kvar...

- Alpina BC 1600, 1649 kr på skistart.com.

Tack för tipsen, hoppas på fler!

Alfa Skarvet

Har ett par något begagnade Alfa Skarvet (Salomon BC) som jag gärna säljer p g a att de var för små. Fick blåa tånaglar av dem. Det är strl 44 (kanske för stort för dig). Köpte likadana i strl 45 istället. Mycket nöjd med dem.

Thor

Har ett par något begagnade Alfa Skarvet (Salomon BC) som jag gärna säljer p g a att de var för små. Fick blåa tånaglar av dem. Det är strl 44 (kanske för stort för dig). Köpte likadana i strl 45 istället. Mycket nöjd med dem.

Thor

Har storlek 41, så det var för stort., men tack för erbjudandet! Men någon annan kanske vill köpa?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg