Moraliskt manifest?
Det verkar ju vara så att man är ruggigt punchig på såna höga höjder, man har väl svårare att ta beslut, initiativ, lösa problem mm. Så det är ingens fel att man är psykiskt svagare däruppe än vanligtvis.
Men eftersom tradegier är vanligt förekommande och man kan förutse att risken är stor att man hamnar i ett moraliskt dilemma under sina toppförsök - Kan man inte föra en ärlig och öppen diskussion med sig själv, alla i teamet och sina sponsorer innan man ger sig av och upp? Om man redan bestämt hur man ska agera i ett sån situation lär det vara lättare sen.
Tex upprätta ett "moraliskt manisfest" som alla i teamet och alla sponsorer måste signa på papper: "Om vi under toppförsöket hamnar i en situation där vi tvingas välja mellan att nå toppen och att försöka rädda en annan människa som hamnat i nöd - Då får berget vänta till en annan gång, även om vi tror att chansen att kunna rädda livet på den nödställde är minimalt."
Alternativet, som iofs är ärligt men tydliggör vilken slags personlighet det är som ska sponsras, är att expeditionen istället klar rättfram signerar texten: "Vi satsar mot toppen i första hand och ev. räddningsförsök begränsas till vår egen grupp i den mån det bedöms som sannolikt att liv kan räddas."
Själv skulle jag hellre sponsra den expedition som signar det första manifestet än det andra, oavsett vilken produkt ellre tjänst jag vill marknadsföra. Jag tror för övrigt att en heroisk räddningsinsats också har ett marknadsvärde för medhavda produkter om man kan tillåtas tänka i de banorna i såna här sammanhang.