Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro

Re: Skaleffekter

thureb; sa:
Förstår ditt problem men du har väl alltid en tryckt karta i t ex 1/50 000 vid sidan om som du kan kolla på när du lägger in en rutt i PCn för export till GPSen?

Den här typen av problem har man alltid när man använder kartor med liten skala (=stor nämnare t ex 1/250 000) och displayens storlek begränsar också.

Thure

skala friluftskartan omr 8 = 1:100 000.
problemet uppstår när jag skall göra rutten i min PC innan jag ger mig ut, så nej inte när jag gör själva rutten i min pc och skall trycka in den i GPS en.

Däremot när jag väl paddlar så har jag en gröna kartan/skridsko kartan med mig och en/två kompasser. Visserligen nerpackat men åtkomstbart.

Om du har friluftskartan omr 8
så gå in på koordinaterna (WGS 84 hddd mm´ss.s)
N59 24 48.3
E18 18 59.8

skala 1Km = den skala friluftskartan har 1:100 000
och se på det fina vattnet med en massa hus i och den öppna marken och bebyggelseområdet.

skala ner -> 300
mellan 500 och 300 dyker det upp en massa land..
varför lägger man land i olika lager ?
vem är det som inte vill se land I EN KARTA ?

som en kul grej kan jag då dessutom påpeka att det saknas en hel Ö i närområdet som inte går att få fram oavsett hur du försöker zooma.

Jag lägger mina rutter ganska nära land dvs jag försöker hålla mig 40-50 meter från land (då det är möjligt, eftersom jag suger på att komma i kajaken igen) så jag alltid kan ta mig till land och få ut vatten, torra kläder mm mm

När jag då lägger rutten så blir den antingen onödigt lång då det faktiskt finns land men det ser ut att vara öppet vatten, eller så riskerar man att fastna i någon återvändsgränd där land o vatten möts. men det inte enligt kartan finns land
visst kan man bära kajaken, men det var ju inte därför jag köpte den.

Nu när jag köpt långfärdsskridskor och tänkte testa på denna sport så förutsätter jag att jag får samma problem. Enda skillnaden blir ju att istället för att använda kajaken står jag på skenor..
Fördelarna är ju iaf att skridskorna är mkt lättare att bära. alltid något ;-)

/Torbjörn

[Ändrat av hobbes 2005-12-28 kl 13:19]

jonasolof; sa:
Man kunde tro att visningen av djupkurvor beror på graden av inzoomning. Men vid 700 m finns kurvorna på en karta men ej på den andra.

Är det inte underliggare då att i dagens karta omr 8 så försvinner kurvorna, dvs de ligger i en del av kartan men de avslutas abrupt och finns inte med i andra delar.

En av brytpunkterna där detta syns tydligt är ca
N59 51 58
E18 57 25
norr om denna punkt finns vissa linjer med söder om denna punkt så är de som bortblåsta. vid 5Km syns de tydligt, där de finns.

Men det snyggaste på de nya kartorna är väl att det går att bestämma att Ramsbytjärn har en punkt som ligger 94 meter över havet.
näst nedesta bilden, lågt vänster.

snyggt !

/Torbjörn

Re: Re: Skaleffekter

hobbes; sa:
skala friluftskartan omr 8 = 1:100 000.
problemet uppstår när jag skall göra rutten i min PC innan jag ger mig ut, så nej inte när jag gör själva rutten i min pc och skall trycka in den i GPS en.

Om du gör rutten på PCn i den skala där allt visas så är det inte något problem annat än att du får svårt att göra vettiga vägval pga displayens storlek på din PC.

Till viss del kan man gissa att det beror på taskig programmering i Mapsource man skulle vilja kunna välja att se allt land även vid måttlig utzoomning.

Jag tycker att motsvarande gäller för vägar även med Euroguidekartan när den visas i Mapsource.

Anledningen är förmodligen att Garmin prioriterat hur kartan ter sig i GPSen snarare än utseende på PC-skärmen när man utvecklat Mapsourceprogrammet och vektorkartorna.

Man kan önska sig att man uppdaterar och förbättrar Mapsource parallellt med kartmaterialet för att i hög utsträckning få bort dessa nackdelar.

Thure

hobbes; sa:
ulfbengtsson482; sa:

Jag ser på bilderna att de fortfarande inte ändrat så att all landmassa ligger i ett o samma lager.
Jävulskt irriterande att försöka lägga en rutt för paddling mm också dyker det upp land mitt i rutten när man sedan laddar ner den i GPS en. detta eftersom öarna inte syns på pc skärmen när man gör rutten.
just för att de ligger i ett lager som GARMIN bestämtt att man inte får se.

Här kanske TTQV4, aktuell i annan tråd, kan erbjuda en lösning i och med att man kan överlagra vektorkartan ovanpå en rasterkarta i bitmap. Så om man först gör bitmapkartor av topokartan i hög upplösning (stor skala) via OziExplorer (återigen annan aktuell tråd) och sedan överlagrar vektorkartan så ska alla landmassor synas oberoende av lager och passningen mellan vektorkarta och bitmapkarta borde dessutom bli god. Sedan gäller det att få över spåret från TTQV till GPSmottagaren men det tror jag går. Warum es einfach machen wenn es so schön kompliziert sein kann?

Re: Re: Re: Skaleffekter

thureb; sa:
Om du gör rutten på PCn i den skala där allt visas så är det inte något problem annat än att du får svårt att göra vettiga vägval pga displayens storlek på din PC.

Till viss del kan man gissa att det beror på taskig programmering i Mapsource man skulle vilja kunna välja att se allt land även vid måttlig utzoomning.

Jag tycker att motsvarande gäller för vägar även med Euroguidekartan när den visas i Mapsource.

Anledningen är förmodligen att Garmin prioriterat hur kartan ter sig i GPSen snarare än utseende på PC-skärmen när man utvecklat Mapsourceprogrammet och vektorkartorna.

Man kan önska sig att man uppdaterar och förbättrar Mapsource parallellt med kartmaterialet för att i hög utsträckning få bort dessa nackdelar.

Thure

Att göra rutten med 300m upplösning är inte speciellt roligt när det är några mil som skall göras.
man hinner tappa bort var man är och vart man skall många gånger.
men det är ju så jag gör idag. och det har ju resulterat i att jag inte köper fler friluftskartor annat än omr 8 som jag redan köpt.

Jag har full förståelse för att man måste göra lagerbegränsningar, men som sportmanship har gjort dem så är det löjligt.
du har kvadratkilometerstora ö områden som inte syns förrän man zoomat in i absurdum till 300 meters gränsen.
en härlig stor vik blir helt plötsligt en massa öar och lite vatten emellan.

Dock så verkar de ju ha gjort om mallen så att det "bara" är 4 kartor numera.
vilket ju kan vara en fördel det iaf.

/Torbjörn

hobbes. Jag tycker det låter som du borde använda bluechart istället...
Där försvinner det inga öar, men man får lite majssallad beståande av "ytlig sten" istället...

Problemet ligger i den dåliga upplösning, en dator eller GPS display har jämfört med det tryckta pappret som ger större möjlighet för detaljer, detta är lite av kart-GPS teknikens akilleshäl som tekniker och programmerare har att brottas med.

En Garmin 60 MAP display har en skärmupplösning på 160 x 240 pixlar/tum och fysiska måttet är 1,5 x 2,2 tum, ska man rita ett lite större område finns det inte utrymme för detaljer, hur stor skulle t.ex. ön Möja bli med en översiktsbild över Sthlms skärgård i en display som ovan nämnda? En pixel? Djup och höjdkurvor...knappast!

Ett vanligt veckotidningstryck ligger på 300 pixel/tum och hur stort är det fysiska måttet?...Vilken lyxdisplay!

Det blir mao en kompromiss, framtidens teknik kanske har en lösning på problemet, projektionsglasögon med 3D teknik?

Ett sätt att komma runt problemet är att jobba mer med waypoints, dessa syns i alla zoomlägen och finns i waypointlistan och GOTO funktion är en knapptryckning bort.

En bra länk att fördjupa sig i: http://www.ekdahl.org/kurs/resolution.htm

Bertil

Göra rutt

Ska man göra en rutt, så är en karta från Lantmäteriverket bättre än Friluftskartan. Som diskuterats många gånger på detta forum är dock Lantmäteriverkets digitala kartor dyra.

Per

Eftersom det verkar vara ett rejält problem skulle jag fundera på att lägga ut rutten enligt terrängkartan - eller ett BSB-sjökort. Andra möjliga alternativ är Navionics CF flash kort till vilka det nu finns PC mjukvara. Därefter kan rutten läggas ut dels på en handhållen GPS men även på en PPC i ett vattentätt fordral. Till denna kopplas en BT GPS i ett tätt hölje. Man får 17 timmars oavbruten gångtid med en Royaltek 2010 (klon av 2001 som försetts med större batteri (www.cricel.com).

På PPC kan man lätt alternera mellan rasterkartor och vektorkartor, t ex med Fugawi för terängkartan och Que för vektorkartan.

ENC borde vara en möjlighet, men jag tror inte att ENC kartor som exporterats från PC till PPC bevarar sitt vektorformat.

En helt annan lösning är att använda en handhållen marin kartplotter som Raymarine RC400. Skärmen syns utmärkt även i sol, den är vattentät och lätt att hantera. Nckdelen är att uppladdningsbara batterier bara håller max 4 timmar och batteribyte är ett helsicke med batterier som sprätter iväg. Med en 5-10 watt flexibel solpanel har man kraft så det räcker för att driva den så länge det är dagsljus. En nominell 12 fvoltspanel kan kopplas direkt till RC400-ans 12volts ingång, den klarar upp till 18 volt.

RC400 använder Navionics Gold CF kort. Där finns inget land som försvinner. Man får zooma ut bra långt innan det hoppar upp till översikt. I fjolårets version fanns en del problem med 3- och 6-meterskurvorna som jag bland många andra klagade på så det bör vara rättat i kommande version (jag har fått svar med kommentarer till varje anmärkning och löfte om ett nytt rättat kort).

För kajaken väljer jag RC400 som dock väger ca 450 gram, för skridskor GPSMAP76C plus fysisk karta.

Flexibel solpanel:

http://www.21st-century-goods.com/page/21st/PROD/EMERG/COLFLEX5

Den finsn att köpa även i Europa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg