Re: Skaleffekter
skala friluftskartan omr 8 = 1:100 000.
problemet uppstår när jag skall göra rutten i min PC innan jag ger mig ut, så nej inte när jag gör själva rutten i min pc och skall trycka in den i GPS en.
Däremot när jag väl paddlar så har jag en gröna kartan/skridsko kartan med mig och en/två kompasser. Visserligen nerpackat men åtkomstbart.
Om du har friluftskartan omr 8
så gå in på koordinaterna (WGS 84 hddd mm´ss.s)
N59 24 48.3
E18 18 59.8
skala 1Km = den skala friluftskartan har 1:100 000
och se på det fina vattnet med en massa hus i och den öppna marken och bebyggelseområdet.
skala ner -> 300
mellan 500 och 300 dyker det upp en massa land..
varför lägger man land i olika lager ?
vem är det som inte vill se land I EN KARTA ?
som en kul grej kan jag då dessutom påpeka att det saknas en hel Ö i närområdet som inte går att få fram oavsett hur du försöker zooma.
Jag lägger mina rutter ganska nära land dvs jag försöker hålla mig 40-50 meter från land (då det är möjligt, eftersom jag suger på att komma i kajaken igen) så jag alltid kan ta mig till land och få ut vatten, torra kläder mm mm
När jag då lägger rutten så blir den antingen onödigt lång då det faktiskt finns land men det ser ut att vara öppet vatten, eller så riskerar man att fastna i någon återvändsgränd där land o vatten möts. men det inte enligt kartan finns land
visst kan man bära kajaken, men det var ju inte därför jag köpte den.
Nu när jag köpt långfärdsskridskor och tänkte testa på denna sport så förutsätter jag att jag får samma problem. Enda skillnaden blir ju att istället för att använda kajaken står jag på skenor..
Fördelarna är ju iaf att skridskorna är mkt lättare att bära. alltid något ;-)
/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2005-12-28 kl 13:19]
thureb; sa:Förstår ditt problem men du har väl alltid en tryckt karta i t ex 1/50 000 vid sidan om som du kan kolla på när du lägger in en rutt i PCn för export till GPSen?
Den här typen av problem har man alltid när man använder kartor med liten skala (=stor nämnare t ex 1/250 000) och displayens storlek begränsar också.
Thure
skala friluftskartan omr 8 = 1:100 000.
problemet uppstår när jag skall göra rutten i min PC innan jag ger mig ut, så nej inte när jag gör själva rutten i min pc och skall trycka in den i GPS en.
Däremot när jag väl paddlar så har jag en gröna kartan/skridsko kartan med mig och en/två kompasser. Visserligen nerpackat men åtkomstbart.
Om du har friluftskartan omr 8
så gå in på koordinaterna (WGS 84 hddd mm´ss.s)
N59 24 48.3
E18 18 59.8
skala 1Km = den skala friluftskartan har 1:100 000
och se på det fina vattnet med en massa hus i och den öppna marken och bebyggelseområdet.
skala ner -> 300
mellan 500 och 300 dyker det upp en massa land..
varför lägger man land i olika lager ?
vem är det som inte vill se land I EN KARTA ?
som en kul grej kan jag då dessutom påpeka att det saknas en hel Ö i närområdet som inte går att få fram oavsett hur du försöker zooma.
Jag lägger mina rutter ganska nära land dvs jag försöker hålla mig 40-50 meter från land (då det är möjligt, eftersom jag suger på att komma i kajaken igen) så jag alltid kan ta mig till land och få ut vatten, torra kläder mm mm
När jag då lägger rutten så blir den antingen onödigt lång då det faktiskt finns land men det ser ut att vara öppet vatten, eller så riskerar man att fastna i någon återvändsgränd där land o vatten möts. men det inte enligt kartan finns land
visst kan man bära kajaken, men det var ju inte därför jag köpte den.
Nu när jag köpt långfärdsskridskor och tänkte testa på denna sport så förutsätter jag att jag får samma problem. Enda skillnaden blir ju att istället för att använda kajaken står jag på skenor..
Fördelarna är ju iaf att skridskorna är mkt lättare att bära. alltid något ;-)
/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2005-12-28 kl 13:19]