Calazo har kommit ut med tre kartor i 1:25000 över delar av Sarek samt Ahkka. De bygger på de senaste lasermätningarna och resultatet är fascinerande detaljerat. Mycket information har tillkommit som saknas på gamla fjällkartan och även jämfört med Calazos tidigare 1:50000 över Sarek. Jag passade även på att beställa den nya editionen av den sistnamnda som är rejält reviderad. Ser bara två lyxproblem i sammanhanget: 1) Finare skala betyder mer karta. Hur många har jag plats för i packningen? Det blir nog minst tre i sommar. 2) Calazos app borde ge en lösning på 1) men den finns tyvärr bara för iPhone.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nya Sarekkartor
- Trådstartare Celeste_26
- Start datum
Konstigt
Ja nog är det egendomligt. 75% av världens mobiler använder Android och det finns betydligt fler gps-appar för Android än för iPhone (även om iPhone är stor i Sverige). Hoppas man vaknar på förlaget!
. 2) Calazos app borde ge en lösning på 1) men den finns tyvärr bara för iPhone.
Ja nog är det egendomligt. 75% av världens mobiler använder Android och det finns betydligt fler gps-appar för Android än för iPhone (även om iPhone är stor i Sverige). Hoppas man vaknar på förlaget!
Var tvungen att köpa två av de nya kartorna.
Upplösningen och känslan för topografin är ruggigt bra. Raviner och "småskalig" topografi framträder bra.
Blockmark är inritat med svarta prickar. Givet att det stämmer är det en bra hjälp vid planering av tältplatser.
Upplösningen och känslan för topografin är ruggigt bra. Raviner och "småskalig" topografi framträder bra.
Blockmark är inritat med svarta prickar. Givet att det stämmer är det en bra hjälp vid planering av tältplatser.
Bilagor
Vet ni om man kan beställa kartor för egenvalda ytor och i valfri skala från calazo? De gör ju fantastiska kartor, men ibland täcker de inte in alla områden som man önskar...
Inspirerad av tråden gjorde jag som skogsbaronen ovan och köpte några kartor. Mycket imponerad, en ny nivå som gläder en gammal kartentusiast och kartritare.
Sylarna i 1:20 000 är en fröjd att se, ser fram emot sommarens turer. Har ju med min GPS med FriPro men papperskartan (nåja, plast) kommer att vara framme nu. Med skalan 1:20 000 rör man ju på sig på kartan också ;-)
Sylarna i 1:20 000 är en fröjd att se, ser fram emot sommarens turer. Har ju med min GPS med FriPro men papperskartan (nåja, plast) kommer att vara framme nu. Med skalan 1:20 000 rör man ju på sig på kartan också ;-)
Bilagor
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg