Nya pulkor i drivor.

tack för tipset

okej! tack för tipst! och för bra input angående kapellet. Antar att man kan få se det färdiga resultatet senare antingen här eller på din blogg? mycket spännande. Ser det oförskämt bra ut måste man väl damma av sina syslöjdskunskaper själv också =)
ha det bra! lycka till på turen!

mvh erkali

Jag provade räkna fram ett pris för frakt på bussgods.se häromkvällen och har förstås förlagt den exakta siffran men över 500:- blev det iaf. Till Sorsele ska väl tilläggas... = )

BJM skickar inte med Bussgods, de har långt till närmsta terminal. De kör DHL, 625:- inkl moms till Sthlm kostade frakten för mig.

Samma pulka som militärer vid jägarbataljonen i Arvidsjaurs använder. Bara det är ett gått betyg!

Vi lastade inte sällan pulkan med ~100kg den glider fint och "putt"-skyddet bak är ricktigt användbart.

Den är inte särskilt bra på skrå men det är väll ingen pulka?

En jätte kvalitativ pulka!

Segebadendrag fungerar rakt på men är som sagt lite veka om man ska bromsa pulkan. Det enda jag gjorde var att sätta karbiner på hela ena sidan. Då kan man snabblossa snörningen och med några öglor i repets slut justera spänningen. Min kommer få nytt kapell mest av praktiska skäl. En dag ska den också få medar men har inte fiffat på något bra sätt att få dit dem. En annan variant är skråfenor men de kan skära sönder undervegetation. Som det är nu följer pulkan väldigt bra och lär bråka mer med medar. Ska bli spännande att se hur den blir på en treveckorstur.

Köpte denna pulka efter jag sett ditt inlägg. Ska nu beställa skaklar från Segebaden, såg att du kör på den delbara varianten. Är det någon särskild anledning? Tänkte för storlekens skull att det inte spelar nån roll eftersom pulkan ändå är så lång? Eller är det nåt annat än smidigare fomat som gör det delbara bättre?

Jag vill minnas att pulkorna i Arvidsjaur (när jag var där, 2008) hade medar av någon sorts plast.

Inuti pulkan, i de gjutna "medarna", låg en remsa av metall, kanske 2 mm tjock och 20 mm bred, genom vilken man dragit skruvar/bultar ut till de ca 20 mm tjocka plastmedarna. Det var funkis för den sorts verksamhet som vi bedrev, men på skrå över hård skare hjälper det inte.

Eftersom pulkan som BJM säljer ser likadan ut förutom just medarna, misstänker jag att de medar som jag minns från Arvidsjaur var något som man monterat i efterhand för att förlänga pulkornas livslängd under den "något omilda" behandling de utsattes för (t.ex. släpade man dom ju gladeligen rakt över grusad asfaltsväg om man tyckte att det behövdes).

Jag köpte delbart drag för att lättare få in det i bilen. Nu i efterhand kommer det att vara ett bra beslut även för att kunna konvertera pulkan till nödbivack där skaklarna kommer stå för takåslyftet i huvudänden utan att de kommer upp så högt i luften. En klar nackdel är att det snöar rakt ner i hylsorna vid delningen så att det blir svårt att få dit de lösa delarna. Ett mindre problem, dock.

Jag köpte delbart drag för att lättare få in det i bilen. Nu i efterhand kommer det att vara ett bra beslut även för att kunna konvertera pulkan till nödbivack där skaklarna kommer stå för takåslyftet i huvudänden utan att de kommer upp så högt i luften. En klar nackdel är att det snöar rakt ner i hylsorna vid delningen så att det blir svårt att få dit de lösa delarna. Ett mindre problem, dock.

Tack för tipset, det låter ju riktigt intressant. Jag har själv lekt med tanken att kunna sova i pulkan vid nödfall eller om man bara ska vara ute en eller två nätter. Då blir det ett delbart, sagt och gjort.

Någon hämtade en pulka för bara några dagar sedan. Någon här? Nåväl. Bifogar här bild på bromsrep med finare avslut än mitt andra. Efter lite tänk koms det på att det går att fläta in avsluten.

Bilagor

• 03042011615.jpg
    03042011615.jpg
    31.4 KB · Visningar: 734
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg