Med tanke på att ingen bor kvar där nu så har du inte gjort något personuppgiftsbrott men visst stämmer det! Bra minne du har.
För mig är Vänersborg/Trollhättan ett väldigt vackert område. Har haft några av mina bästa naturupplevelser där. Kan ge er lite inspiration:
Inte min:
http://www.warne.se/docs/Halleberg_11.pdf
Har kallat denna bild studentdag då jag i stan mötte fulla studenter på min väg till västra älvstranden i Trollhättan. Det var ett magiskt öginblick att se solen gå upp och dimman sögs upp i små minitromber som hundra dansande älvor på vattnet. Tror det var optimala förhållanden och något man inte får uppleva så ofta.
Ett tips är att söka upp vattenfallet som i folkmun kallas brudslöjan. Den är på Hallebergs västra brant nära badstranden Nordkroken. Vattenfallet är fint i sig men om man söker sig norrut, upp mot branten ett femtiotal meter finns där en stege så man kan gå upp på berget och välja om man vill titta på Vargön Alloys smältverk eller på utsikten i övrigt då man ser ända till Trollhättan och längre ändå. Det finns en geocash vid stegen. Om man vill kan man gå rakt österut från stegen och då komma fram till en väg. Den kan man följa ut till Hallesnipen. Mellan Hallesnipen och berget finns en dalgång med stigar. Följer man den åt väster kommer man snart ner till en mycket vacker klapperstensstrand.
Man kan även välja att gå Söder på vägen från stegen och leta upp stigen som går till Björkås trappor.
En vandrig Vänersborg-Ursand längs med Vänern är också värd lite uppmärksamhet.
Vandrig runt Vassbotten görs på en dag. Brätte med sina fornlämningar är ett fint ställe för en paus på våren.
En vandring från Nordkroken till Stålbron. Delvis ganska igenvuxet men man kan söka sig längs med Vänerns strand och de mäktiga "urbergshällarna." Tälta längst ut med självstagande tält och bara må bra. Gå tillbaka längs älvsuget och Göta älvs början. Man kan följa älven hela vägen till den stora stålbron för järnvägen. Korsa järnvägen på egen risk.
Området kring Önafors är vackert. Man kan cykla hit till exempel via Onsjö golfbana-Brinkebergskulle sluss-Önafors- Det kan vara marigt att hitta vägen men för någon som cyklar MTB är detta ett trevligt område.
Vägen upp till Bergagården: Om man tar den vanligaste vägen upp på Hunneberg kan man innan vattenfallet svänga höger ner till en isplan. Bakom tennisbanan finns en stig som leder förbi gamla stenbrott. Man kan gå upp och titta in i "grottorna" som är ett femtiotal. Nygårds gallerier är namnet på dessa. Omgivningen är fin och har en speciell fauna som gör sig bäst på våren eller i prunkande högsommar. Hösten har sin charm också förstås. Ett mycket snabbt och omväxlande MTB-spår på vägen tillbaka.
Trollhättan är nog vackrast kring västra älvstranden som kan följas en bra bit. Hjärtumsvägen är fin som cykelutflykt.
Nu har ni att göra en stund!
/Janne