Nya point65 modeller

Omvänd Hillebergseffekt!

Ganska lustigt egentligen när man tänker på det. Point-kajakerna verkar ha skapat en omvänd Hillebergseffekt.

Det är ju ett välkänt faktum här på Internets Utsida att varumärket Hilleberg väcker diskussioner. Det är måste-ha-det-dyraste-och-bästa-folket (Kategori 1) som främhäver tältet och måste-man-verkligen-ha-det-dyraste-och-bästa-folket (Kategori2 ) som ifrågasätter. När det gäller kajak har det på något sätt blivit tvärtom. Kategori-2-folket har uppenbarligen hittat en väl fungerande produkt i Point. Något som tydligen retar kategori-1-folket eftersom frågorna bemöts med onödiga kortfattade svar som ovan, så fort Point kommer på tal. Kanske lika onödiga som det ständiga ifrågasättandet av Hilleberg.

En lite reflektion bara...

Ha en fin eftermiddag!

//Anders

Re: Omvänd Hillebergseffekt!

andersmossing; sa:
Kategori-2-folket har uppenbarligen hittat en väl fungerande produkt i Point.
Jo, jo...
Det är klart att den funkar... Men är den fräckast? Är den snyggast? Är den speciell? Är den dyrast eller värstast på något annat unikt och "viktigt" sätt??

Det är ju, faktiskt, kul att inte bara ha något som "bara funkar"...
Eller? ;-)

Tjing!
En schizofren kategori-1-ELLER-2-snubbe.

Jag vet inte hur det är i den infekterade Hiilebergdebatten, men fö rmig framstår det som om kajakdebatten blir komplicerad mest för att det finns en hel del debattörer som har intressen i Point resp estlandskajaker resp andra konkurrerande märken (ibland även dessa med gemensamt ursprung på ett eller annat sätt).

Självklart vore diskussionen tillräckligt subjektiv redan utan dessa inlägg, utifrån att "alla" kajakägare gärna vill tro att de gjort det optimala valet.

Herr Severin öser superlativen över XP:en och Wirsén. Inte sedan tjuren Ferdinands dagar har någon fått så mycket beröm. Att sedan totalsänka bl.a. Trapper och kanoter producerade på andra sidan östersjön är lågt.

Det var dock ett roligt inlägg som fick mig att skratta gott. Hoppas att herr Severin skrattade gott när han skrev det.

Bäst är bäst är bäst

Jag seglar min Capella RM, plastbalja och för mig är det den bästa, vackraste och mest efterlägntade kajaken, gul och fin.

Ande meningen är att var och en blir salig på sitt. Kanske hade jag köpt annat om jag haft råd, men jag är så nöjd så - vilket jag tror att man blir om man tager vad man haver - varför alltid snegla på andra?

Inget blir bättre än användarens egna gränser,dessutom är ju skönheten i betraktarens ögon, personligen anser jag att saker som fungerar bra ofta är vackra, eftersom man laddar dom med posetivt värde.

Re: Re: Point K1XP & nya Point K1RS

Wirsén har kopierat lösningar från andra kanoter. [/QUOTE]

Jodå, vist har Johan Wirsén "kopierat" designen till XP:N från en annan kajak. Om man tittar på Stripp-kajaker som han ( http://www.haveriet.com ) har designat tidigare, så är det inte svårt att fatta att av vilken kajak han har "kopierat" designen till XP:n. Det är hans egen Husky. Den har han designat flera år sedan, vad jag vet.

Som man brukar säga; det är svårt att bli "profet" i eget land, stämmer enligt innlägg i denna tråd.

(OBS! Jag jobbar inte på Point, äger inte Point-kajak, är inte svensk, bor inte ens i Sverige :))

MVH
Lill-Klas
[Ändrat av Lill-Klas 2004-06-03 kl 23:00]

Ohejohå.

Vi som seglar tupperware verkar ha mest harmoni i blodet, inget behov av att hävda oss eler lilla "pärlan".

Go out and go now!!

Med tanke på att kajak inte är nån fjolårsuppfinning kan man misstänka att fler än en av dagens kajakkonstruktörer stulit idéer....

/A

de flesta har nog snott mer än ideer men det är ju naturligt. Det kan inte vara kopiering så länge man återanvänder sina egna lösningar även om det kan vara lite vanskligt som konstruktör om man säljer samma konstruktion flera gånger .

Dessutom vad gäller kajaker sitter kvallen i hur en kajak byggs och inte enkom i designen. Jag gillade Nelos scorpion som har samma skrov som Plastex Warrior som jag aldrig kommit överens med. Jag förstår dock inte riktigt vad som gör prisskilnaderna på havskajaker för de tycks alla vara byggda på i stort sätt samma sätt. Om det var större skilnad i layup, luckor, fogar, Stöd osv på olika kajaker hade det hela varit lite enklare och tydligare. Det är väl bara att gratulera point att de genomskådat det hela. Nu är det bara för prestige märkena att göra hemläxan och ta det hela ett steg till

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
soren_dk Point65 - Modeller Paddling allmänt 2
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
uffe-puffe Point65 vinner pris Paddling allmänt 8
frega Point65 XP18 - sjöegenskaper & kvalitet? Paddling allmänt 11
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
Trilla Point65 picnic Paddling allmänt 13
nosslrak Point65 SeaRover Paddling allmänt 0
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
Mike C Point65 förbättringstips? Paddling allmänt 3
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
loova Fotstöd till Point65:a Paddling allmänt 5
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
andreaz POINT65 i KONKURS Paddling allmänt 19
fiddeliten Point65 i Estland? Paddling allmänt 1
abh Varför Point65? Paddling allmänt 38
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Fredric Uthyrning av Point65-kajaker? Paddling allmänt 7
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
nikesorn Är Point65 K1 R rundbottnad elr flatbottnad? Paddling allmänt 8
Damitri Point65 från Estland?? Paddling allmänt 1
wallacegromit Point65 VR eller R? Paddling allmänt 1
Point65? Paddling allmänt 4
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
hassex Nya modeller Paddling allmänt 0
Nya Modeller Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg