Nya militärtält

Re: Tack !

2004-06-16; sa:
Det finns tydligen två typer en std och en fjs vad jag kunde se men skillnaden fick jag inte fram. Någon som vet ? Och hur ser man skillnaden ?

när jag gjorde GU på FJS så hade vi patrulltält 8 och Keron, de gamla patrulltälten slutades att användas året efter mitt GU tror jag.. Det som kännetecknade vårat tält var den isärmonterbara kaminen, den gick att demontera till en liten plåthög...
 
Re: Re: Tack !

-Patric-; sa:
2004-06-16; sa:
Det finns tydligen två typer en std och en fjs vad jag kunde se men skillnaden fick jag inte fram. Någon som vet ? Och hur ser man skillnaden ?

när jag gjorde GU på FJS så hade vi patrulltält 8 och Keron, de gamla patrulltälten slutades att användas året efter mitt GU tror jag.. Det som kännetecknade vårat tält var den isärmonterbara kaminen, den gick att demontera till en liten plåthög...

Och så är väl Fallskärmsjägarnas tält vinröda precis som baskern.:cool:
/Per
 
Re: Tack !

2004-06-16; sa:
clint; sa:
Kan det vara patrulltält 8 som du har sett. Titta på den här sidan så ser du hur det ser ut

http://clintan.smugmug.com/gallery/201273/1/7879164/Large

Du har nog hittat rätt !

Men är det ett bra tält för fisketurer med bil osv ?

Det finns tydligen två typer en std och en fjs vad jag kunde se men skillnaden fick jag inte fram. Någon som vet ? Och hur ser man skillnaden ?

Bra och bra, beror på vad man jämför med förstås.

Jag minns att de blev hårda och ohanterliga i regnväder när vävarna svällde. Tunga blev de också.

Fast har man bil så spelar vikten inte någon roll förstås.

Skulle ändå satsa på en modern tältkåta, det finns varianter med kamin och myggskydd (dvs innertält) som väger ca 6 kilo. Fast då måste man knåda ner väldigt mycke deg förstås.

//J
 
Re: Tack !

2004-06-16; sa:
[---]
Men är det ett bra tält för fisketurer med bil osv ?

Det finns tydligen två typer en std och en fjs vad jag kunde se men skillnaden fick jag inte fram. Någon som vet ? Och hur ser man skillnaden ?

Jag skulle gärna använda patrulltält 8 civilt, till fisketurer och liknande, d.v.s om jag slipper bära det några längre sträckor. Under min GU bar en man tältduken och en annan kaminen ovanpå ryggsäcken. Det går finfint, men väger ju några kilo mer än UL-prylar...

I mitt förband hade vi ett tält per sexmannagrupp, vilket gav lagom med utrymme för att bo och förvara utrustning. En gång var vi elva man i ett tält, varav en eldade, vilket funkade OK (man låg väldigt trångt).

Jag vet inget om skillnaden mellan std- och fjs-modellerna. Jag låg inte på fjs och känner inte igen det som nämns om radioantenngenomföring. Den fick vi "tillverka" själva. Det kanske är (en del av) skillnaden?

# Magnus

PS Man får se sig för när man lägger sig och inte sova alltför vilt. (Det är avsevärt mindre radie än på förläggningstält 20.) En natt satte jag min nakna fot på den rödglödgade kaminen tre (!) gånger...
[Ändrat av mgullo 2004-08-30 kl 11:31]
 

Liknande trådar