Det mesta i Kartex 4 är kasst
Det verkar som om inte Lantmäteriverket kan ta åt sig av kritiken av bristerna i Kartex 3.05 på rätt sätt.
Har nu provat Kartex 4 ett par timmar och funnit att några saker har visserligen har blivit bättre, men ett antal tidigare ”bra” saker har blivit sämre eller försvunnit eller funkar inte alls.
Supportar några fler GPS er men bara en bråkdel av dom vanligaste. Inte min Garmin 12 CX men det funkar nog med Garmin 12 XL och inte Garmin V som tidigare påpekats.
”Skriv ut kartbild” har blivit bättre, marginalerna på papperet kar minskat radikalt.
Redigera markera har blivit lite bättre men när man sedan ska kopiera till fil finns bara RIK formatet kvar och det blir ingen RIK fil som Kartex kan läsa. Bara en massa färgade sträck på diagonalen eller helt vitt. Hur dåliga saker får man egentligen göra. Jag hade förväntat mig att den töntiga 10 Mbyte gränsen tagits bort men i stället går det inte att kopiera alls.
Arkiv Kartbild Öppna letar fortfarande i Mina Dokument trots att jag ställt in Arkiv Inställningar var jag har mina kartor.
Den tidigare användbara funktion Sök Kartblad har blivit sämre man måste minimera fönstret innan man klickar på kartan.
Sök Ortnamn har blivit sämre. Nu kommer fönstret uppe i vänstra hörnet mot tidigare mitt på blidskärmen.
Den nya funktionen Sök Adress ger först felmeddelandet ”Kan inte öppna tatorter2.tbl” med enda alternativet OK. När man klickar på OK får man ”Hittar inget adressregister för den valda orten” med enda alternativet OK. När man valt OK får man ”Sök gatuadress” och då kan man komma ur skiten med att välja Stäng. Har otroligt dålig felhantering får man göra utan att det är straffbart ?.
På verktygsmenyn finns ett ”i” och klickar men på detta får man ”Hittar ingen information om data på CD’n!” med åter igen enda alternativet OK. Klickar man på OK kommer man åtminstone ut skiten.
Nu orkar jag inte med Kartex längre. Det blir nog till att skicka tillbaka skiten till Lantmäteriverket för åtgärd.
Per Brune / missnöjd kund