Nya Kartex??

Finns redan

Den levereras med nya stadskartan och sverigekartan. Inga stora nyheter, klarar inte ens att kommunicera med fler gps-mottagare är 3.05.
Jag väntar svar från LM i den frågan.
/Leif

Re: Finns redan

svlcm; sa:
Den levereras med nya stadskartan och sverigekartan. Inga stora nyheter, klarar inte ens att kommunicera med fler gps-mottagare är 3.05.
Jag väntar svar från LM i den frågan.
/Leif

Lite sugen eftersom jag inte får min Legend att funka med Kartex i win2000. Kartex stänger av sig när jag försöker ladda ner waypoints eller köra navigering.

Nån som har haft samma problem??

/Fredrik

Yepp ! Har oxå problem.

När den tankat ner ca 150 waypoints så stänger den ner. Men inte alltid. Lite mysko det där. Kör den med en venture.
Kan inte riktigt klaga på LM eftersom att jag har en piratkopia.

eTrex Legend finns inte med i listan över GPS-mottagare i Kartex 4.
Själv har jag en GPS V, men jag har inte hunnit att testa den. Jag hade samma problem med Kartex 3.05 mot GPS V.
/Leif

Jag gav upp med Kartex 3.05. Det funkade inte.
Jag har inte hunnit att testa Kartex 4. Installerade den i veckan, ska eventuellt testa ikväll.
Jag återkommer i frågan.
/Leif

Det mesta i Kartex 4 är kasst

Det verkar som om inte Lantmäteriverket kan ta åt sig av kritiken av bristerna i Kartex 3.05 på rätt sätt.

Har nu provat Kartex 4 ett par timmar och funnit att några saker har visserligen har blivit bättre, men ett antal tidigare ”bra” saker har blivit sämre eller försvunnit eller funkar inte alls.

Supportar några fler GPS er men bara en bråkdel av dom vanligaste. Inte min Garmin 12 CX men det funkar nog med Garmin 12 XL och inte Garmin V som tidigare påpekats.

”Skriv ut kartbild” har blivit bättre, marginalerna på papperet kar minskat radikalt.

Redigera markera har blivit lite bättre men när man sedan ska kopiera till fil finns bara RIK formatet kvar och det blir ingen RIK fil som Kartex kan läsa. Bara en massa färgade sträck på diagonalen eller helt vitt. Hur dåliga saker får man egentligen göra. Jag hade förväntat mig att den töntiga 10 Mbyte gränsen tagits bort men i stället går det inte att kopiera alls.

Arkiv Kartbild Öppna letar fortfarande i Mina Dokument trots att jag ställt in Arkiv Inställningar var jag har mina kartor.

Den tidigare användbara funktion Sök Kartblad har blivit sämre man måste minimera fönstret innan man klickar på kartan.

Sök Ortnamn har blivit sämre. Nu kommer fönstret uppe i vänstra hörnet mot tidigare mitt på blidskärmen.

Den nya funktionen Sök Adress ger först felmeddelandet ”Kan inte öppna tatorter2.tbl” med enda alternativet OK. När man klickar på OK får man ”Hittar inget adressregister för den valda orten” med enda alternativet OK. När man valt OK får man ”Sök gatuadress” och då kan man komma ur skiten med att välja Stäng. Har otroligt dålig felhantering får man göra utan att det är straffbart ?.

På verktygsmenyn finns ett ”i” och klickar men på detta får man ”Hittar ingen information om data på CD’n!” med åter igen enda alternativet OK. Klickar man på OK kommer man åtminstone ut skiten.

Nu orkar jag inte med Kartex längre. Det blir nog till att skicka tillbaka skiten till Lantmäteriverket för åtgärd.

Per Brune / missnöjd kund

Vänta till nästa version

Jahapp, det verkar som den enda förbättringen ät att utskriftmarginalerna har blivit bättre om jag förstod Per Brune rätt. Nåja de övriga felen är säkert åtgärdade inom några år... fast man kan ju aldrig veta med Lantmäteriet.

Med andra ord är det lika bra att vänta med inköp och förtsätta köra Lantmäteriets kartor via Fugawi.

Förresten, kan man få gridlinjer synliga på utskriften (och skärm) med Kartex 4.0? Det skulle ju inte vara dumt.

/Niklas

Re: Vänta till nästa version

Förresten, kan man få gridlinjer synliga på utskriften (och skärm) med Kartex 4.0? Det skulle ju inte vara dumt.

Det finns möjlighet att visa ett rutnät. Du anger hur många meter(!) det ska vara mellan linjerna, och Du kan även ange koordinater för en skärningspunkt.
Rutnätet är också synligt vid utskrift.
/Leif

Svekart 4

Medhåll till Brunes inlägg.

Öppna kartbild visar alltid Mina Dokument.

E-post till Kartverket och här är svaret:
Inställningarna om var kartbilderna finns används när man startar Kartex för att öppna dem automatiskt. Vid Arkiv-Öppna används en systeminställning som lagrar den katalog där man var senast, detta är standard för windows.

Jag kan inte inse att detta hjälpte mig.
HT

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg